بسیاری میپرسند چرا آمریکا به ایران حمله نمیکند، شاید همین یک دلیل کافی است که ادوات جنگی شامل جنگنده ها و بالگردهای نظامی، کشتی های جنگی و قایق های تندروی سپاه پاسداران و عوامل اطلاعاتی ایران می توانند به راحتی ناوگان کشتی های جنگی آمریکا را ردیابی کنند.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری دانشجو، کایل میکوزامی در نشنال اینترست نوشت: حوادث اخیر در خلیج فارس به ویژه سرنگونی یک پهپاد کلاس تریتون ام کیو-۴ آمریکا دوباره احتمال درگیری نظامی بین تهران و واشنگتن را افزایش داده است. خصومت دیرینه بین دو کشور وارد چهارمین دهه خود میشود. اما در صورتی که ایران تصمیم بگیرد حملهای را علیه اهداف بزرگتر همچون یک ناو ناوچه یا یک ناو هواپیمابر برنامه ریزی کند، چگونه میتواند از قابلیتهای موشکی خود بهره بگیرد؟
چین، کره شمالی و ایران در طول چهار دهه گذشته منابع مالی قابل توجهی را برای توسعه توان موشکی خود سرمایه گذاری کرده اند. دلیل این موضوع آشکار است: توسعه و نگه داری یک نیروی هوایی پیشرفته برای رقابت با آمریکا هزینه بسیار بیشتری برای این کشورها به دنبال خواهد داشت. موشکهای بالستیک روش نسبتا کم هزینهای برای حمل کلاهکهای متعارف، شیمیایی، بیولوژیکی و حتی هستهای تا فواصل دور هستند. علاوه بر این، رهگیری و ساقط کردن موشکهای بالستیک کار پیچیده و پر هزینهای است. هر سه کشور دارای زراد خانه موشکی بزرگ و پیشرفتهای هستند و بعضی اوقات توانمندیهای خود را به اشتراک گذاشته اند.
همان طور که قبلا اشاره کرده ایم، ایران دارای زرادخانه موشکی بزرگ و متنوعی است. البته با قاطعیت نمیتوانیم در مورد توانمندیهای ایران صحبت کنیم، زیرا دولتها اطلاعات دقیق و شفافی در این ارتباط منتشر نمیکنند. اما در اینجا فرض میکنیم که ایران به موشکهایی همچون موشک مجهز به جستجوگر مادون قرمز برای هدایت نهایی (فتح مبین) و موشک بالستیک ضد کشتی با برد ۴۳۴ مایلی دسترسی دارد.
اما ایران برای استفاده موثر از موشکهای بالستیک خود باید تجهیزات مورد نیاز برای تکمیل زنجیره مهم جمع آوری اطلاعات، جستجو و تجسس (آی آر اس) را در اختیار داشته باشد تا اینکه به طور لحظهای به موقعیت جغرافیایی گروه ناوگان رزمی نیروی دریایی آمریکا دست پیدا کند. توجه داشته باشید که ناوهای هواپیمابر و کشتیهای جنگی اسکورت کننده آنها با سرعت ۳۵ نات حرکت میکنند. در نتیجه، حتی اطلاعاتی که یک ساعت قبل جمع آوری شده باشد نیز برای هدف گیری ناوهای دشمن مفید نخواهد بود.
کارشناسان اشاره میکنند که چین نیز برای پوشش دادن منطقه وسیع پاسیفیک باید توانایی بالایی برای جمع آوری اطلاعات زمان واقعی داشته باشد. اما ایران در مقایسه با چین کار نسبتا ساده تری خواهد داشت. مرزهای جنوبی ایران در امتداد خلیج فارس و خلیج عمان قرار دارند. ایران حتی بدون دسترسی به تجهیزات تجسس پیشرفته نیز میتواند به راحتی موقعیت جغرافیایی یک گروه ناوگان رزمی ارتش آمریکا را رهگیری کند. از سوی دیگر، ادوات جنگی شامل جنگندهها و بالگردهای نظامی، کشتیهای جنگی و قایقهای تندروی سپاه پاسداران و عوامل اطلاعاتی ایران میتوانند به راحتی ناوگان کشتیهای جنگی آمریکا را ردیابی کنند.
ایران احتمالا تلاش خواهد کرد که ناو هواپیمابر آمریکا را تا حد ممکن به مرزهای ساحلی خود نزدیک کند. تهران میتواند از این طریق سامانههای موشکی خود را در منطقه گسترده تری در داخل خاک خود مستقر کند و احتمال شناسایی شدن آنها را پیش از حمله کاهش دهد. البته تجهیزات تجسس آمریکا از جمله پهپاد هاک آر کیو-۴ میتوانند بدون وارد شدن به داخل خاک ایران عملیات شناسایی را انجام دهند. در نتیجه، آمریکا بدون وارد شدن به قلمرو هوایی ایران میتواند موقعیت سامانههای موشکی این کشور را شناسایی کند. اما ایران میتواند موشکهای بالستیک پیشرفته با برد بیشتر را در فواصل دورتری از مرز ساحلی خود مستقر کند تا شناسایی آنها برای نیروهای آمریکایی دشوارتر شود. توجه داشته باشید که ایران کشور بزرگی با مساحت ۶۳۶ هزار مایل مربع است.
ایران در زمان حمله احتمالا دهها یا حتی صدها موشک را به سمت گروه ناوگان کشتیهای ارتش آمریکا شلیک خواهد کرد. ایران در هر صورت برای سر در گم کردن سامانههای دفاعی ناوهای آمریکا از تمام توان موشکی خود استفاده خواهد کرد. باید به یاد داشته باشیم که نیروهای ایرانی در مدت جنگ ایران و عراق استفاده از قایقهای تندروی مجهز به مسلسل سنگین و راکت را ابداع کردند. استراتژی دفاعی آنها مبتنی بر کاربرد تعداد زیادی جنگ افزار سبک برای غافل گیر کردن دشمن است.
اما سامانههای دفاعی ناوگان آمریکا با کمک سیستم یورشی آگیس میتوانند بیشتر موشکهای شلیک شده را متوقف کنند. سامانه دفاع موشکی اس ام-۶ برای هدف قرار دادن موشکهای کوتاه بردی که از نزدیکی ساحل شلیک شده اند، استفاده خواهد شد. ناوهای آمریکایی احتمالا از سامانه دفاع بالستیک اس ام-۳ برای متوقف کردن موشکهای دور برد بهره میگیرند.
اما آیا یک موشکهای ایران میتواند یک ناو هواپیمابر امریکا را غرق کند؟ موشکهای کوتاه برد فتح مبین بالاترین شانس را برای هدف قرار دادن ناو آمریکایی خواهند داشت. البته یک هدف کوچکتر همچون ناوهای نابودگر بیشتر در مقابل موشکهای ایران آسیب پذیر خواهند بود. البته ایران در آینده میتواند موشکهای دور بردی با دقت بالاتر و قدرت تخریب بیشتر توسعه دهد. ممکن است در آینده پنتاگون به این نتیجه برسد که نباید ناوهای هواپیمابر خود را به مرز ساحلی ایران نزدیک کند.
سلام .اقای که توان نظامی را مقایسه می کنی اینهارو میگی مال سال 90درست شده بقیه رو توان عقلی می خواد امریکا وبقیه توان نظا می کم میارن مشکل ما دزد های خونگیه
اخه مگه ما چند فروند جنگنده داریم همشون اسقاطی هستن مطمعن باشین جنگی شروع بشه ما نه نیروی دریایی داریم نه هوایی شما دلتون را خوش کردین به موشک اینهم در نظر بگیرین که ارتش امریکا با سلاح لیزری به جنگ موشکها میاد پس زیاد دنبال سرگرم کردن مردم نباشین واقعیت را بگین
مهدی
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
زمان جنگ که تجهیزات خیلی کمتری داشتیم پس چطور شد که در مقابل عراق که تا دندان مسلح بود پیروز شدیم چطوره که عربستانی که همه چیز داره در مقابل یمن کاری از پیش نمیبره اسرائیل 80 ساله نتونسته غزه رو بگیره پیروزی حزب الله در جنگ 2006 با اسرائیل و از همه آشکار تر نابودی هواپیما های جنگی آمریکا در طبس میدونی وقتی یک ملت ایمان به خدا داره هیچ چیز و هیچ قدرتی نمیتونه شکستش بده لیزر و بمب هسته ای بهانس شما که میگی ایران نیرو هوایی و دریایی ضعیفی داره یکم مخ تو تکون بده همین چند وقت پیش ایران پیشرفته ترین پهپاد آمریکا رو سرنگون کرد
معین
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
جناب اولا در خلیج فارس هرجنگی اتفاق بیفته ازلحاظ موقعیت جغرافیای به نفع ایران خواهد بود و بنابه نظر کارشناسای زبده نظامی دنیا احتمال برتری امریکا تقریبا صفره . و خسارات براورد شده درروز اول درگیری برای اونها شوک اور خواهد بود. پدافند هوایی ما درنظر اونا نقطه قوت نظامی ماست و بارها گفتند که هیچ پرنده ای قادر نخواهد بود برفراز خاک ایران ما پرواز کنه چون قبل از رسیدن به خط مرز هوایی توسط سیستم رهگیری و سرنگون میشه.ما در جنگ احتمالی نیازی به جنگنده نداریم چون تمام اهداف ما با موشک قابل انهدام هست. در زمین هم که بهتر میدونین امریکایی ها همچین حماقتی نخواهند کرد. هیچ امریکایی نمیتونه وارد خاک ما بشه مگه جسدش.امریکایی ها به دنبال جنگ الکترونیک و مختل کردن سامانه های دفاعی و رهگیری خواهند بود که باتوجه به توانایی ما کار سختی دارند. لطفا ایه یاس نخونین.واقعا گرا باشید هیچ جنگی اتفاق نمیفته چون هرکسی وارد این بازی بشه تموم شئنش با اون نیس.و این ناوهایی که اوردن اگر حماقت کنند اینارو باید بدن ضایعاتی .خوبم میخرن
ناشناس
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
چشم ها را باید شست و نگاه ها را باید عوض کرد قبلا جنگ اسراییل با اعراب شش روزه به نفع اسراییل بود و اکنون به چهل و هشت ساعت به نفع گروه کوچک نظامی چون حماس رسیده و حماس در حد و اندازه یک گروهان نظامی سپاه است و اسراییل بقول غرب چهارمین قدرت نظامی جهان بعبارت دیگر یک گروهان توانست یک قدرت نظامی جهان را بهغلط کردن انداخته پس تو حدیث مفصل بخوان از این مجمل اکنون ارتش اسراییل و آمریکا پر شده از افسران جنگ روانی تا زمانیکه در جنگ روانی شکست نخورده ایم پیروز واقعی هستیم اکنون در هر جنگی کسب پیروز است که اول شکست روانی را بر حریف تحمیل کند و سپس در میدان پیروز می شود در جنگ عراق با رشوه و تهدید و ارعاب فرماندهان میدان را خالی کردند وگرنه ارتش ورزیده و جنگ دیده عراق چند روزه شکست نمی خورد و در صورت شکست آنچنان تلفاتی به آمریکا و متحدانش وارد می شد که در تاریخ جنگها سابقه نداشت کمی چشمها را باز کنیم و حقایق را ببینیم
ع
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
معلومه خیلی آدم بیسوادی هستی یا شاید درقرن بوق سیر می کنی
آمریکا برای مبارزه با ایران نیازی به ناوگان ندارد چرا که تا بحال با از هم پاشیدن اقتصاد ایران با کمک ندانم کاری دست اندرکاران کشور موفق بوده است. با چپاول بیت المال و اختلاس های بی پایان توسط عوامل داخلی آینده خوشی پیش بینی نمی شود. البته لاکچری بازها خوشحال نشوند چون آسیب دیدن نظام مترادف است باسرگردانی و بدبختی کشور و ملت ایران.
تمام مشکلات مملکت از داخل حل میشه هیچ ربطی به آمریکا واروپا و تحریم و این حرفا نداره از ماست که برماست . دزدی پدرمملکت رو درآورده و به این روز رسانده .
شهروند طبری
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
اتفاقا این دزدها عاشق سینه چاک غربند! پس باید دید چه رابطه ای میان این دزدها و دولت های غربی وجود دارد!!!
قبول دارم که مشکل ما عمدتا داخلی است اما ساده لوحی خواهد بود که این همه قدرت و تلاش برای بکارگیری این قدرت از سوی دولت های غربی را نادیده بگیریم! مگر خود آمریکایی ها نگفته اند ما ارزش پول ایران را پایین آوردیم تا هزینه های آنان دو تا سه برابر شود! مگر نگفتند ما صادرات نفت ایران را به صفر می رسانیم!!!!!!
چرا ما باید در هر دو جبهه از آمریکا شکست بخوریم؟؟
این که فکر کنیم دشمن خارجی نداریم از برنامه های دشمن است تا به خود مشغول شویم!
شهاب از مازندران امیرکلا
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
باتاییدسخن مطرح شده
ما امروز مشکل امنیت نظامی نداریم بابت امنیت نظامی در بخش خودش درست عمل میکند و هیج جای نگرانی نیست
ما مشکل بخش های دیگر که مربوط به دولت، قضائی و مجلس است داریم
اینقدر توان نظامی آمریکا را به رخ نکشید که به فرموده رهبری اصلاجای نگرانی نیست
این قوا سر ما را به آن سمت گرم می کنند تا کارهای غلط و نادرستشان را فراموش کنیم
ما در مملکت دزدهایی داریم که امروز اسمشان شده اختلاسگر و محتکر
من از جناب دولت و قوه قضائیه و مجلس نشینان می پرسم تا حال این همه سلطان ها را گرفتید و به چوبه دار کشیدید و این همه جریمه های میلیاردی را از این آقایان محتکرین و مختلصین گرفتید فقط جیب دولت را پر کردید با دستگیری و زندان و اعدام فقط درآمد برای دولت ایجاد شد چه فوایدی برای مردم داشت
مردم بینوا با دستگیری و جریمه صدها میلیاردی اینها شاهد گوشت و مرغ و لوازم خانگی گرانتری هستند
فلذا اینقدر نگران حمله نظامی نباشید که نیروها کار خود را در راستای تامین امنیت نظامی به موقع انجام میدهند
جناب دولت، قوه قضائیه، و مجلس قانونی وضع کنید با درآمد هزاران میلیاردی که با حکم قضایی صادر میشود بخشی از آن را از طریق یارانه به مردم بدهند
این درآمدها غنائمی است که باید به مردم برگردد چرا به حساب دولت می رود
خدا پدر و مادر ترامت وحشی را بیامرزد که با گران شدن طلا و دلار و دیگر نیازمندی های مردم کاسبی خوبی برای دولت ایجاد کرده و مردم فقط دود آن را احساس می کنند
در اینکه امریکا قدرت اول نظامی دنیا شکی نیست منتها دلیل اصلی اول هزینه جنگی هست که نمی خواد الکی هزینه کنه
ناشناس
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
در داخل دولت جاسوسان مشغول کار هستند این همه برنامه ی غلط گمراه کردن مردم آیا بدتر از جنگ نیست ؟نظام آموزشی رها شده وضعیت مسکن رها شده دولت به غیر از خندیدن آقای ظریف کاری برای داخل انجام داده که موفقیت آمیز باشد ....
سلام . به یاری خداوند کریم همه دشمنان داخلی وخارجی در کوتاهترین زمان در مقابل امام خامنه ای و ملت های مسلمان بویژه ایران زانو خواهند زد.ما دشمن را در خارج از مرزها زمینگیر کرده ایم و با اسراییل کمتر از 50کیلومتر فاصله داریم.وهمه این ناوها بدست رزمندگان اسلام تبدیل به انبارهای غذا و دارو خواهند شد.توکلت علی الله آیین زندگی ماست . بسیجی های سنتی همه بروز و آنلاین ومدرن تراز دشمن خوار هستند.غصه نخورید صبر کنید باهم در فضای مجازی آب به آسیاب دشمن نریزید.قربونتون
امام خمینی (ره) :آمریکا عاجز از این است که دخالت نظامی در اینجاها بکند. آمریکا نظامی نمیآورد اینجا، آمریکا نویسنده میآورد اینجا، آمریکا گوینده میآورد اینجا، آمریکا عمال خودش که سالهای طولانی آنها را تربیت کرده است میفرستد اینجا که اوضاع ما را بهم بزنند.
تا زمانی که لیبرالها هستند و برنامه های آمریکا رو پیش میبرن - چرا آمریکا باید حمله بکنه؟
والا اینقد ک ما از داخل ضربه خوردیم از دشمن نمیخوریم !! بزرگترین دشمنان ملت داخل مملکت خودمونن !!مشکلات ما بی اعتمادی ملت به دولت بخاطر دزدی یه عده چپاولگره !!
خدا ریشه شونو بکنه !! تف ب شرفشون !! فقط نمیدونم تا کی ادامه خواهد داشت !! مثل گرگ افتادن بجون بیت المال و هرکدومشون هر روز یه گوششو میکنه و میبره !! همه هم خووااااااااااااااب !!
اگر واقع گرا باشیم هیچکس نمیتونه تاکتیک نظامی آمریکا رو بخونه اگر میبینید به سرنگونی پهپادش واکنش نشون نداده این حرکت خیلییییی خطرناکه چون مترصد فرصت هست سربزنگاه به ایران ضربه بزنه چون الان هیمنه و ابهتش زیر سوال رفته واون اصلا اینو نمیخواد واسه همین مترصد فرصتی هست برای ضربه به ایران ! سیاست آوردن ناو وموشک فقط برای تحت فشار دادن ایرانه ! اگر واقع گرا باشیم جریان ازین قراره !
قدرت ایمان بالاتر از همه موشک ها و الباقی تجهیزات نظامی میباشد . در زمان جنگ با کمترین امکانات جلوی تمام قدرت های دنیا از شوروی و آلمان و آمریگا و.............کل دنیا که در قالب صدام ظاهر شده بودند ایستادیم حتی آدمهای خود فروخته وطن فروش مجاهدین خلق . حالا چیزی برا از دست دادن نداریم وقتی دشمی به کشور حمله کنه از نظر عقلانی باید دفاع کنیم یا جنگ را می بریم یا می بازیم .انشاالله که جنگ نمیشه تمام این سر و صدا ها بلوف سیاسی هست
چرا اینقدر پیچیدش میکنید امریکا تو کدوم جنگ ها پیروز شده الان که داره به طالبان که دمپایی میپوشن التماس میکنه تو عراق سوریه یمن لبنان فلسطین شکست خورده ایران یه کشور ضعیف نیست از لحاظ نیروی دریایی زمینی خیلی قوی با وجود موشک ها نیازی به نیروی هوایی نداره که هرچقدرم بمباران کنی باز باید سرباز پیاده کنی یا نه اونی که قدرت ایران دست کم میگیرن یه مشت .......پیشنهاد میکنم برید تو سایت های خارجی نظر کارشناسی اونارو ببینید تجهیزات مهم نیست تو جنگ تو جنگ تجربه و اراده ست که مهم
قبول دارم که مشکل ما عمدتا داخلی است اما ساده لوحی خواهد بود که این همه قدرت و تلاش برای بکارگیری این قدرت از سوی دولت های غربی را نادیده بگیریم! مگر خود آمریکایی ها نگفته اند ما ارزش پول ایران را پایین آوردیم تا هزینه های آنان دو تا سه برابر شود! مگر نگفتند ما صادرات نفت ایران را به صفر می رسانیم!!!!!!
چرا ما باید در هر دو جبهه از آمریکا شکست بخوریم؟؟
این که فکر کنیم دشمن خارجی نداریم از برنامه های دشمن است تا به خود مشغول شویم!
ما امروز مشکل امنیت نظامی نداریم بابت امنیت نظامی در بخش خودش درست عمل میکند و هیج جای نگرانی نیست
ما مشکل بخش های دیگر که مربوط به دولت، قضائی و مجلس است داریم
اینقدر توان نظامی آمریکا را به رخ نکشید که به فرموده رهبری اصلاجای نگرانی نیست
این قوا سر ما را به آن سمت گرم می کنند تا کارهای غلط و نادرستشان را فراموش کنیم
ما در مملکت دزدهایی داریم که امروز اسمشان شده اختلاسگر و محتکر
من از جناب دولت و قوه قضائیه و مجلس نشینان می پرسم تا حال این همه سلطان ها را گرفتید و به چوبه دار کشیدید و این همه جریمه های میلیاردی را از این آقایان محتکرین و مختلصین گرفتید فقط جیب دولت را پر کردید با دستگیری و زندان و اعدام فقط درآمد برای دولت ایجاد شد چه فوایدی برای مردم داشت
مردم بینوا با دستگیری و جریمه صدها میلیاردی اینها شاهد گوشت و مرغ و لوازم خانگی گرانتری هستند
فلذا اینقدر نگران حمله نظامی نباشید که نیروها کار خود را در راستای تامین امنیت نظامی به موقع انجام میدهند
جناب دولت، قوه قضائیه، و مجلس قانونی وضع کنید با درآمد هزاران میلیاردی که با حکم قضایی صادر میشود بخشی از آن را از طریق یارانه به مردم بدهند
این درآمدها غنائمی است که باید به مردم برگردد چرا به حساب دولت می رود
خدا پدر و مادر ترامت وحشی را بیامرزد که با گران شدن طلا و دلار و دیگر نیازمندی های مردم کاسبی خوبی برای دولت ایجاد کرده و مردم فقط دود آن را احساس می کنند
تا زمانی که لیبرالها هستند و برنامه های آمریکا رو پیش میبرن - چرا آمریکا باید حمله بکنه؟
خدا ریشه شونو بکنه !! تف ب شرفشون !! فقط نمیدونم تا کی ادامه خواهد داشت !! مثل گرگ افتادن بجون بیت المال و هرکدومشون هر روز یه گوششو میکنه و میبره !! همه هم خووااااااااااااااب !!