آخرین اخبار:
کد خبر:۷۸۶۳۹۱
وزیر علوم در جلسه شورای دانشگاه کردستان:

آموزش دانشجویان خارجی در مقاطع ارشد و دکتری باید پژوهش‌محور باشد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آموزش دانشجویان خارجی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری باید پژوهش‌محور باشد.

// آموزش دانشجویان خارجی در مقاطع ارشد و دکتری باید پژوهش‌محور باشد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ظهر امروز، دوم شهریورماه در جلسه شورای دانشگاه کردستان با اشاره به فعال شدن شورای رسیدگی به امور دانشجویان خارجی جهت تسهیل در ورود آنان به دانشگاه‌های کشور گفت: ازاین‌پس و با فعالیت این شورا، امکان ورود دانشجویان خارجی به کشور تسهیل می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه باید آموزش دانشجویان خارجی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پژوهش‌محور باشد، گفت: این دانشجویان چند سال اول حضور خود در دانشگاه را صرف یادگیری زبان فارسی می‌کنند و لذا از عهده دروس سخت و پرحجم برنمی‌آیند و برای همین باید کار علمی را به‌صورت پژوهشی بیاموزند.

غلامی گفت: بین‌المللی سازی و ایجاد دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی از برنامه‌های وزارت علوم است و دانشگاه کردستان در این زمینه خوب عمل کرده است.

وی افزود: دانشگاه‌های کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی با موفقیت، سه دوره را پشت سر گذاشته‌اند که دوره نخست از دهه ۶۰ آغاز و در آن به تربیت نیروی انسانی در سطح کارشناسی توجه شد که در این دوره متخصصان قابلی تربیت و نیاز کشور مرتفع شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: در دهه سوم انقلاب، دانشگاه‌ها توانستند گام دوم را برداشته و در سطح بین‌المللی رتبه علمی و پژوهشی ایران را ارتقا دهند و در دهه چهارم انقلاب و در گام سوم، دانشگاه‌های کارآفرین در حال شکل‌گیری هستند.

وی به رشد پژوهشی مطلوب کشور در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر هرروز خبری از ابداع، اختراع، راه‌اندازی نرم‌افزار و سامانه و فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به روند تحول دانشگاه‌های جهان اظهار کرد: حرکت ما نیز در این عرصه مطلوب بوده و هم‌اکنون با توجه به نیاز‌های روز دنیا و شرایط جامعه، مسیر را برای پیوستن به دانشگاه‌های جامعه‌محور طی می‌کنیم.

غلامی به‌سرعت تحولات علمی، فناوری و پژوهشی در جهان اشاره کرد و یادآور شد: این فناوری‌ها بااینکه سن زیادی ندارند، اما عمق تأثیرگذاری بسیاری داشته‌اند و لذا دانشگاه‌ها باید سرعت پژوهشی خود را با سرعت تحولات جهانی همراه کنند تا مردم کشورمان از دستیابی به علم و فناوری روز دنیا عقب نمانند.

وی ایجاد راهبرد حرکتی به سمت طراحی پویا و انعطاف‌پذیر را مورد تأکید قرارداد و گفت: ساماندهی آموزش عالی شروع شده و هدف آن کنترل و نظام‌مند کردن تعداد مراکز دانشگاهی و آموزش عالی است که این برنامه در قالب برنامه‌های استانی اجرایی می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: لازم است دانشگاه‌های کارآفرین را به سمت اتکا بر کار عملی جهت ایجاد شغل حرکت دهیم که این از وظایف اصلی اعضای هیئت‌علمی است و دانشجوی ما باید هم مهارت و هم شغل داشته باشد و باید آنان را آماده کنیم تا با خوداتکایی، کارآفرینی کنند.

در ادامه این نشست، رئیس دانشگاه کردستان گزارشی از عملکرد این دانشگاه در بخش‌های مختلف ارائه کرد و استاندار کردستان نیز با اشاره به پتانسیل مناسب علمی و پژوهشی در این استان، خواستار گسترش آموزش عالی در کردستان شد.

همچنین در بخش پایانی این نشست، روسای دانشکده‌های دانشگاه کردستان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را با وزیر علوم در میان گذاشتند.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار