رئیس دانشگاه فنی و حرفهای گفت: ۴۱ برنامه درسی با اولویت کاردانی پیوسته حاصل کار تشکیل شورای برنامه ریزی درسی در این دانشگاه است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای در آیین رونمایی از برنامههای درسی کاردانی پیوسته این دانشگاه که صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفهای برگزار شد، گفت: بحث ارتقای کیفیت آموزشی یکی از دغدغههای آموزش عالی است و برای آن در سالهای بعد از انقلاب اقدامات خوبی انجام گرفته است، اما یکی از چالشهای مهم بیکاری فارغ التحصیلان است که در این راستا آموزشهای مهارتی و فنی و حرفهای میتواند کارساز باشد.
صالحی عمران توجه به آموزشهای فنی و مهارتی را یکی از راههای ارتقا بخشی آموزش عالی کشور دانست و ادامه داد: اصلیترین و کلیدیترین محور ما در برنامههای درسی توجه به محتوای آموزش بود؛ چرا که بسیاری از برنامههای ما برای سالیان گذشته بوده و طی این مدت تغییرات چندانی نداشته است؛ لذا بلافاصله با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وارد بحث شدیم تا بتوانیم آموزش ثابت یا برنامه ثابتی نداشته باشیم.
وی افزود: بعد از ۶ تا ۷ ماه بحث و بررسی با وزارت علوم در نهایت مهر ماه سال ۹۷ توانستیم مجوز شورای برنامه ریزی درسی را برای دانشگاه فنی و حرفهای بگیریم و در پی آن گروههای برنامه ریزی تشکیل شدند.
صالحی عمران اظهار داشت: ۴۳ گروه برنامه ریزی در سراسر کشور شامل سه طیف از اعضای مختلف بودند که به ترتیب گروه جامع علمی، آموزش و پرورش و صنعت و بازار کار را در بر میگرفتند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای بیان کرد: هیچ برنامه درسی بدون ایراد نیست و در آینده میتواند تکمیل یا اصلاح شود ۴۱ برنامه درسی با اولویت کاردانی پیوسته حاصل کار تشکیل شورای برنامه ریزی درسی در این دانشگاه است که البته برنامه ریزی بخشی از آنها را به قطبها و دانشکدههای توانمند خود واگذار کردیم.
وی با بیان اینکه دانشجویان ورودی مهر ۹۸ از این پس با برنامه درسی جدید مواجه میشوند عنوان کرد: در برنامه ریزیهای درسی یکی از دغدغههای ما بحث شایستگی محور کردن برنامههای درسی بود. هم چنین سعی کردیم ارتباط درست را با مهارت و مشاغل بیشتر کرده و جهت گیری خود را به آن سمت سوق دهیم.
صالحی عمران ادامه داد: تاکید برجنبههای عملی برنامههای درسی محور دیگری بود که در برنامه ریزیها مد نظر قرار گرفت در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامههای درسی جنبه عملی دارند و دیگر از جنبههای نظری دور شده اند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای تاکید کرد: توجه به مهارتهای عام و خاص رعایت استانداردهای آموزشی و مدرس، توجه به روشهای تدریس، سنجش و ارزیابی آزمونها و استانداردهای تجهیزات (این برنامه درسی مبنایی برای تجهیز کارگاهها و آزمایشگاههای دانشگاه فنی و حرفهای شده است) از جمله موضوعاتی بود که در برنامه ریزیهای درسی مورد توجه قرار گرفت.