زیارت عاشورا اولین لعنت را بر عالمان دین میفرستد نه بر شمر و یزید!
فَلَعَنَ اللهُ أُمَّةً أَسَّسَتْ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَیکُمْ أَهْلَ الْبَیتِ (زیارت عاشورا)
خدا لعنت کند امّتی را که بنای ستم و بیداد را بر شما اهل بیت بنیان نهادند.
اولین کسانی که در زیارت عاشورا مورد لعن واقع میشوند کسانی هستند که ظلم و ستم را علیه اهل بیت بنیان گذاشتند و این افراد نه اموی بودند و دشمنان خونخوار اهل بیت (ع)، بلکه اینان از ارادتمندان و محبان اهل بیت و از خواص آن روزگار و از عالمان دین بودند.
عالمان دینی که امام حسین (ع) در وصف عمل آنان در خطبه منا میفرمایند:
بزرگان عبرت بگیرید از موعظهای که خداوند به دوستان خود در قرآن میفرماید اگر شما خود را اولیای خدا میدانید و اگر دیندارید و مخاطب قرآن هستید پس بیتفاوت نمانید و احساس تکلیف کنید! آیا ندیدهاید که خداوند چند بار در قرآن به روحانیون مسیحی و یهودی به شدت حمله فرموده و آنها را توبیخ کرده است که چرا مردان خدا در جامعه و حکومت بیعدالتی و فساد دیدند و سکوت کردند؟ چرا اعتراض و انتقاد نکردند؟ و فریاد نکشیدند؟ و نیز فرمود: «نفرین بر کسانی از بنی اسرائیل که کافر شدند. آنها که امر به معروف و نهی از منکر نکردند، و چه بد عمل کردند.»
امام حسین (ع) بعد از اینکه نسبت به بی عملی علمای دین در منا انتقاد میکند دلیل این بی عملی را هم بیان میکند و میفرماید:
علت آن این است که عدهای از شما میخواهید که سبیلتان را چرب کنند و عدهای از شما هم میترسید که سبیلتان را دود بدهند. عدهای طمع سفره دارید و سفرهی چرب میخواهید تا بخورید و میگویید که چرا خودمان را به زحمت بیندازیم و با نهی از منکر و انتقاد و اعتراض ریسک کنیم؟ فعلا که بساطمان رو به راه است و عده¬ای از شما نیز میترسید.
اما مگر در قرآن نمیخوانید که فرمود: از مردم نترسید. از حاکمان و صاحبان قدرت و ثروت نیز نترسید از من بترسید! آیا شما این آیه را ندیدهاید؟ آیا سورهی توبه را نخواندهاید که میگوید زنان و مردان مومن نسبت به یکدیگر ولایت اجتماعی دارند و حق دارند در کار یکدیگر دخالت بکنند.
به این اندازه که یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر کنند. خداوند این حق و اجازه را داده است که شما نسبت به یکدیگر بیتفاوت نباشید بلکه حساس باشید. اگر همین یک اصل امر به معروف و نهی از منکر یعنی نظارت دائمی و انتقاد و اعتراض و تشویق به خیرات و عدالت و مبارزه در برابر ظلم و بیعدالتی و تبعیض اجرا بشود بقیهی فرائض و تکالیف الهی نیز اجرا میشود و همین یک حکم را شما عمل بکنید! نترسید! دنبال دنیا نباشید! سورچران نباشید! اما هیهات که شما اهل همین یک تکلیف هم نیستید.
بعد از اینکه حسین (ع) تمام این مسائل را بیان کرد هدف از قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر اعلام میکند و طریقه انجام آن را نیز اینگونه برمی شمرد:
امر به معروف و نهی از منکر دعوت به اسلام و دین است منتهی نه فقط دعوت زبانی به این صورت کهای مردم بیایید و مسلمان شوید! اسلام خوب است و به بعضی شبهاتتان پاسخ بدهیم و تمام. اما نهی از منکر با رد مظالم، جبران همه بیعدالتیهایی که میشود و شده است؛ و نه صرفا گفتن اینکه عدالت خوب است و ظلم بد است.
شما گروهی هستید که به آدم¬های خوب مشهورید و عالمان دین خوانده میشوید، به خاطر خداست که در نزد مردم هیبت دارید و هم بزرگان و هم ضعفا از شما حساب میبرند.
به نام دین از شما حساب میبرند و و احترام میگذارند و شما را بر خودشان ترجیح میدهند. در حالی که هیچ فضیلتی بر آنها ندارید و هیچ خدمتی به این مردم نکردهاید؛ و مردم مجانی برای شما احترام قائلاند و شفاعت شما را میپذیرند. شما به نام دین است که اعتبار و نفوذ کلمه دارید. در خیابانها مثل شاهان راه میروید؛ و با هیبت و کبکبه رفتار میکنید به راستی چگونه به این احترام و اعتبار اجتماعی رسیدهاید؟
جواب را خود امام در منا بیان میکند و میگوید تمام این احترام و عزتی که شما در نزد مردم دارید بخاطر این است که به حق خدا قیام کنید.
اما عالمان دین در مقابل فساد و تباهیها چه کرده اند که حسین (ع) اینگونه از دست آنان آشفته است؟
شما در اغلب موارد از انجام وظیفه و احقاق حق الهی کوتاهی کردهاید و حق رهبران الهی را کوچک شمردهاید.
حق مستضعفان و طبقات محروم جامعه را تضییع کردهاید. شما نسبت به حق ضعفا و محرومین کوتاه آمدهاید. این حقوق را نادیده گرفتهاید و سکوت کردهاید، اما هر چیز که فکر میکردید حق خودتان است مطالبه کردید.
پس از همه این عافیت طلبیها و دنیا پرستیها منتظرید که در بهشت همسایه پیامبران او باشید! در حالی که من میترسم خداوند در همین روزها از شما انتقام بگیرد. خداوند از شما انتقام خواهد گرفت. مقام شما از کرامات خداست. دستاورد خودتان نیست.
چقدر گفتههای حسین (ع) در ۱۴۰۰ سال قبل شبیه اوضاع امروز ماست...
زمانی که به عدالتخواهان احترام گذاشته نمیشود و همیشه درصدد حذف آنها برمیآیند.
بشنوید حسین (ع) چه میگوید:
شما (علمای دین) مردان الهی و مجاهدان و عدالتخواهان را اکرام و احترام نمیکنید و تکلیف شناسان را قدر نمیدهید. حال آنکه به نام خدا در میان مردم محترمید. میبینید که پیمان¬های خدا در این جامعه نقض میشود و آرام نشستهاید و فریاد نمیزنید، اما همین که به یکی از میثاقهای پدرانتان بیحرمتی شود داد و بیداد به راه میاندازید. میثاق خدا و پیامبر خدا زیر پا گذاشته شده، شما آرامید، سکوت کرده و آن را توجیه میکنید. حال میثاق پیامبر در این جامعه تحقیر شده است.
لالها، زمینگیران، کوران، فقرا وبیچارهها در سرزمینهای اسلامی بر روی زمین رها شدهاند و بیپناهند و کسی به اینها رحم نمیکند. شما به این وظیفه دینی و الهیتان عمل نمیکنید و کسی مثل من هم که میخواهد عمل کند، کمکش نمیکنید. میثاق خدا این است که بیچارهها و زمینگیرها نباید در شهرها گرسنه بمانند و کسی به دادشان نرسد. این میثاق خداست و شما خیانت کردهاید.
چرا میگوییم عالمان دین بودند که زمینه جور و ظلم علیه اهل بیت را فراهم کردند؟
از خود حسین (ع) بشنویم
مجرای حکومت و مدیریت و رهبری جامعه باید به دست علمای الهی باشد که امین بر حلال و حرام خداوند هستند، اما شما کاری کردید که این مقام را از آنها گرفتند و موفق شدند حکومت را منحرف کنند، زیرا شما زیر پرچم حق متحد نشدید و پراکنده و متفرق شدید و در سنت الهی اختلاف کردید با این که همه چیز روشن بود.
اگر حاضر بودید زیر بار شکنجه و توهین، مخالفت کنید و در راه خدا رنج ببرید، حکومت در دست صالحان بود، اما شما در برابر بیعدالتی و ستمگران، تمکین و امور الهی و حکومت را به اینان تسلیم کردید، حال آنکه آنان به شبهات عمل میکنند و طبق شهوات خود حکومت می-کنند و دین را از حکومت تفکیک کردند. فرار شما از مرگ، اینان را بر جامعه مسلط کردند، شما به زندگی دنیایی چسبیده¬اید و حاضر نیستید از آن جدا شوید.
اما سرانجام این مردمان که به دین عمل نمیکنند چیست؟
باز هم حسین (ع) پاسخ میدهد:
بدانید که هر کس در راه خدا کشته نشود، عاقبت میمیرد. آیا گمان میکنید اگر شهید نشوید تا ابد زنده میمانید؟ اما اگر شهید نشوید، مدتی بعد با ذلت میمیرید. شما از دنیا دست بر نمیدارید، اما دنیا از شما دست برمیدارد. پسای علمای الهی، تا دیر نشده جانتان را در خطر بیاندازید و از حیثیتتان در راه دین و ارزشها مایه بگذارید و فداکاری کنید. شما این ضعفا و مستضعفین و فقرا و محرومین را دست بسته تحویل دستگاه ظالم دادهاید.
و، اما حسین (ع) در انتها باز هم هدف خود را از قیام برمی شمرد و میگوید:
شاید این بار خودمان نیز جزو همانهایی باشیم که در زیارت عاشورا خداوند به آنها لعنت میفرستد...
محمد حسین غریبی، فعال دانشجویی دانشگاه گیلان
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.