معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: در تلاشیم تا فرهنگ دانشگاهی به صورت مدون و مکتوب در بیاید. هویت دانشجویی و دانشگاهی میتواند در حوزه فرهنگ دانشگاهی تعیین کننده باشد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، غلامرضا غفاری، با بیان اینکه از یک سو دانشگاهها تحول آفرین هستند و از سوی دیگر با توجه به آنچه که در جامعه میگذرد نیازمند تغییرات وسیع و گستردهای هم هستند گفت: بویژه در عرصه آموزش اگر بنا باشد هر کیفیتی در آموزش رخ دهد نیازمند تغییر و تحولاتی هستیم.
وی افزود: نگاههای مختلفی در این زمینه وجود دارد. تغییر و تحول باید به گونهای باشد که پاسخ لازم را به ذینفعان بدهد و در کلان نیز پاسخ مناسب برای مشکلات و مسائل مبتلابه کشور داشته باشد.
معاون فرهنگی وزیر علوم به تولید و توزیع دانش اشاره کرد و گفت: تولید دانش باید از کیفیت برخوردار باشد، اما بخش توزیع ناظر به نگاه بیرونی است که باید دانشگاهها داشته باشند. همینجاست که ارتباط دانشگاه با بخشهای بیرونی معنا و اهمیت پیدا میکند. داشتن نگاه شبکهای و اکوسیستمی که پیوند بین بخشی را در درون مجموعه آموزش عالی و دستگاههای بیرونی برقرار کند ضرورت پیدا میکند.
وی افزود: دو مقوله تحصیل در دانشگاه و آموزش در دانشگاه را باید جدا کنیم. تحصیل طبق برنامه مدون دانشگاه است و شامل گذراندن واحدهای مصوب درسی میشود. اما آموزش فراتر از تحصیل است و طی آن فرد مهارتهایی را کسب میکند که قابلیتهای حرفه ای، کلامی، ارتباطی، نوشتاری و وسعت دید و نظر از این جمله است.
غفاری با اشاره به ماموریتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها گفت: بیش از ۹۰۰۰ انجمن علمی داریم تا مهارتهای حوزه تحصیل و آموزش را تقویت کنند. کانونهای فرهنگی و اجتماعی و تشکلهای مختلف نیز شکل گرفته و فعال هستند. دانشگاه باید واجد تولید سرمایههای چندگانه اجتماعی فرهنگی باشد.
وی با بیان اینکه باید کیفیت آموزش را فراختر نگریسته و زندگی تحصیلی دانشجویان را مدنظر داشته باشیم، گفت: در بعد زندگی تحصیلی دانشجویان، صرفا کلاس درس مطرح نیست، بلکه کل مجموعه دانشگاهی در افزایش این کیفیت دخیل است.
معاون فرهنگی وزارت علوم به موضوع فرهنگ دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تا فرهنگ دانشگاهی به صورت مدون و مکتوب در بیاید. هویت دانشجویی و دانشگاهی میتواند در حوزه فرهنگ دانشگاهی تعیین کننده باشد.