با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از میان بیش از ۴ هزار شرکت دانش بنیان تقریبا ۶۰ آنها در حوزه حملونقل هوشمند فعال هستند.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شاید هنوز هم باشند کسانی که برایمان تعریف کنند از دشواریهای سفر در روزگارانی نه چندان دور. همان روزهایی که برای طی یک مسیر روزها سوار بر یک چهارپا بودند. روزهایی که سفر و جابجایی به کندی صورت میگرفت و گاهی جان انسانها را به خطر میانداخت.
ایدهها به روز شد و شکل بهتری به خود گرفت. طراحی وسیلهای قابل حمل با چرخهای بزرگ به نام گاری. گاریهای اولیه شکلی کاملا بدوی داشتند و بیشتر برای جابجایی محصولات کشاورزی و ... به کار میرفتند.
اما انسان متفکر به همین جا بسنده نکرد و سختیها و محدودیتهای پیش رو، ارمغانی به نام خلاقیت برای آنها داشت. خلاقیتهایی که به آسان شدن زندگی و جابجایی آنها کمک میکرد. ایدههایی ناب که برخی به در بسته میخود و برخی در دنیا گل میکرد. زیردریایی ها، بالنهای حرارتی، کشتی بخار و ماشینهای اولیه از این دست ایدههایی بودند که هرچند برخی محدودیتها را از زندگی مردم حذف کردند؛ اما ناقص بودند و نیازمند پیشرفتهای بیشتر.
طراحی نخستین خودروی دنیا بیش از صد سال پیش سال ۱۸۸۷ را مبدا تحولات اساسی در حمل و نقل شهری میدانند. سالی که نخستین خودروی بنزینی توسط شخصی آلمانی به نام «گوتلیب دیملر» طراحی شد. وسیلهای که تا پیش از این هیچ تصوری از آن در بین مردم وجود نداشت. این نقطه آغاز، سالهای بعد شتابی دو چندان یافت و با آغاز قرن بیستم با سرعتی فزاینده به اوج رسید.
پیشرفتهای هر روزه این روزها، حمل و نقل را به یک صنعت پرسود و درآمدزا تبدیل کرده است. صنعتی که با زندگی مردم گره خورده است و نقشی همپای تامین غذا و دارو برای آنها بازی میکند. وسایل حمل و نقلی که دویدن همپای آنها برای همگان امکانپذیر نیست و این روزها از نیازهای معمول مردم نیز پیشی گرفته اند. طراحی خودروهای هوشمند و مدرن، هواپیماهای مافوق صوت، کشتیهای تفریحی به مثابه یک شهر توریستی و ... از جمله این پیشرفتهای قابل توجه و شگفتی آور است.
امروز کافی است که برای سفر به یک قاره دیگر بلیت تهیه کنید و چند ساعت دیگر در شهرهای آن کشور قدم بزنید. این اتفاق به کمک وسایل حمل و نقل پیشرفتهای محقق شده است که با فناوریهای مدرن و پیچیده امروزی در هم گره خورده است و یک ترکیب هوشمند، کارآمد و توانمند ارائه کرده است.
صنعت حمل و نقل در دنیا به بخشهای مختلفی، چون هوایی، فضایی، خودرو، ریلی و دریایی تقسیم بندی میشود. بخشهایی که هر کدام یک صنعت بزرگ را تشکیل میدهند و این روزها با کمک فناوریهای مدرن روزهای درخشانی و پر رونقی را طی میکنند.
ایران نیز از جمله کشورهایی است که در چند سال اخیر تلاشهای زیادی در این حوزه کرده است و سعی میکند با مدد فناوریهای مدرن و متخصصان داخلی در کنار مونتاژ کاری به طراحی و تولید بومی این نوع محصولات نیز بپردازد. محصولاتی که برمبنای اقیلم شناسی کشور و نیازهای موجود طراحی شوند و تمام قطعات آن در کشور به تولید برسند. هر چند که این تلاشها در سالهای اخیر روندی رو به رشد داشته است؛ اما هنوز کافی نبوده و پاسخ درستی به نیازهای بومی نداده است.
شاید بتوان گفت که تنها راه نجات صنعت بزرگ و وسیع حمل و نقل در کشور به دست توانمند زیست بوم نوآوری و فناوری باشد. زیست بومی که راههای نوینی برای حل مشکلات، معضلات و کمبودهای همه صنایع کشور ارائه میکند. صنایعی که قدمتی طولانی و سبقهای سنتی دارند و حال خوبی ندارند. سالها است که صنایع کشور به دنبال روزنهای برای نجات جان خود از ریشههای سنتی و کم سرعت مدیریت هستند، ریشههایی که با آبیاری دستان توانمند استارتآپی جانی دوباره میگیرند.
با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعداد قابل توجهی از استارتآپها و شرکتهای دانش بنیان در کشور شکل گرفته اند. معاونت علمی و فناوری مجموعا بیش از ۴ هزار شرکت دانش بنیان را تأیید کرده است که در حوزههای مختلف فناورانه مشغول به فعالیت اند. در این میان الگوهای موفقی به چشم میخورند که تکثیر آنها میتواند اقتصاد کشور را متحول سازد.
بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده، تا پایان سال ۹۷ شرکتهای دانشبنیان توانستند ۱۴۰ هزار نفر را در حوزههای مختلف به کار بگیرند. از این میان سهم صنعت حمل و نقل پیشرفته کشور از تعداد شرکتهای دانش بنیان، فعالیت ۶۰ شرکت است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با توجه به اهمیت زیاد این صنعت در کشور، اقدام به شکل دادن یک ستاد مهم و کامل به نام ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته عمومی کرده است تا راهی پیش روی جوانان و متخصصان ایرانی و ایدههای درخشان آنها باز کند و نویدی برای توسعه این صنعت بزرگ باشد.
در این میان تلاشهای گوناگونی توسط گروههای مختلف این ستاد برای توسعه هر بخش از حمل و نقل صورت گرفته است که هر کدام از آنها با هم افزایی بخش خصوصی، دولتی و فارغ التحصیلان دانشگاهی به دنبال بومی سازی و تسریع طرحهای توسعهای این حوزهها است.