کد خبر:۷۹۶۲۴۴
صالحی عمران:

روسای دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای برای دریافت بودجه اقدام کنند

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: با توجه به تخصیص اعتبار ابلاغی ۲۵۰ میلیارد ریالی به دانشگاه فنی و حرفه‌ای روسای استان‌ها موظف هستند برای دریافت بودجه خود اقدام کنند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه فنی حرفه‌ای، نخستین جلسه شورای دانشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور اعضای شورا متشکل از اعضای هیئت رییسه، روسای استانی، جمعی از مدیران کل حوزه ستادی و روسای دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای شهر تهران صبح امروز ۱۴ مهر ماه ۹۸ در سالن اجتماعات سازمان مرکزی برگزار شد.

ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ضمن تبریک مجدد آغاز سال تحصیلی به حاضران با اشاره به قرار گرفتن در ایام اربعین حسینی و تقارن این ایام نورانی با شروع سال تحصیلی دانشجویان، از مسئولین استان‌ها و مدیران دانشگاه خواست شرایطی فراهم سازند تا دانشجویان و کارکنان علاقمند بتوانند در پیاده روی اربعین شرکت کرده و حضور فعال داشته باشند و بر لزوم حمایت از برگزاری این مراسم پر فیض و ارائه خدمات لازم به شرکت کنندگان تأکید کرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با معرفی مدیران و روسای استان‌های گلستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، سمنان، مرکزی، آذربایجان غربی و تشکر از زحمات روسای پیشین، بیان کرد: به حمدالله تمامی انتصابات دانشگاه با استفاده از خرد جمعی و با جمع آوری بانک اطلاعاتی در کمیته انتصابات دانشگاه و تکیه بر اصل شایسته سالاری و معیار‌های عمومی مدیریتی، اختصاصی، اخلاقی و حرفه‌ای و فارغ از هر گونه فشار سیاسی و دغدغه‌ای صورت می‌پذیرد.

پذیرای ۷۵ هزار دانشجو در مقطع کاردانی فنی و حرفه‌ای هستیم
وی افزود: با عنایت به اقدامات گسترده‌ای که در خصوص جذب دانشجو طی دو سال اخیر از لحاظ فرهنگ سازی و معطوف ساختن توجه دانشجویان و خانواده‌ها به سمت آموزش‌های عالی فنی و حرفه ای، تبلیغات و اصلاح قوانین صورت پذیرفته است خوشبختانه آمار‌ها نشان می‌دهد سیر صعودی خوبی در جذب دانشجویان داشته ایم و در مهر ماه امسال پذیرای ۷۵ هزار دانشجو در دوره‌های کاردانی فنی و حرفه‌ای و ۴۵ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ناپیوسته خواهیم بود.

صالحی عمران ادامه داد: گرایش آموزش عالی در کشور‌های پیشرفته به سوی حرفه گرایی است و به عبارتی آموزش فنی و حرفه‌ای بهترین نوع سرمایه گذاری در دستیابی به توسعه پایدار به شمار می‌رود؛ لذا برنامه جذب دانشجویان بایستی منسجم بوده و دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز ابعاد برنامه‌های خود را در راستای ارتقاء برنامه‌های آموزشی در حوزه‌های مهارتی پایه گذاری کند و این در حالی است که هم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو داریم و در کشور شاهد موج تازه‌ای از گرایش به مهارت آموزی هستیم بنابراین مسئولیت مدیران دانشگاه سنگین‌تر می‌شود.

صالحی عمران با تاکید بر اینکه دانشجویان اصلی‌ترین منابع در دانشگاه فنی و حرفه‌ای به شمار می‌روند؛ اظهار کرد:  باید از لحاظ کیفیت آموزشی و فراهم ساختن زیر ساخت‌های کارگاهی، آزمایشگاهی، فناوری و رفاهی برنامه ریزی جدی داشته باشیم. توسعه کیفی و کمّی آموزش از پایه و اساس تربیت دانشجو به شمار می‌رود و دانشگاه نیز باید پاسخگوی این نیاز‌ها باشد از این رو دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در برنامه‌های خود به دنبال تربیت دانشجویانی است که به محض دانش آموختگی با مهارت‌های بالا وارد بازار کار شوند.

به روزرسانی ۴۱ برنامه درسی کاردانی ناپیوسته
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه  بروز رسانی ۴۱ برنامه درسی کاردانی ناپیوسته از دیگر اتفاقات خوبی که در سال جدید تحصیلی رقم خورده است؛ تاکید کرد: اگر این برنامه‌ها به درستی اجرا شود اثرات خوبی روی برنامه‌های مهارتی دانشجویان به جای خواهد گذشت. ثابت نگه داشتن سرفصل برنامه‌های درسی کار اشتباهی است چرا که مرز‌های علم هر روز در حال تغییر و تحول است و نیاز‌ها ثابت نیست، به همین دلیل باید برنامه‌های درسی هم با تغییرات و تحولات علم و فناوری بروز رسانی شود.

وی ادامه داد: باید آمار دقیقی از اشتغال دانشجویان رشته‌های مختلف را در دست داشته باشیم که در همین راستا به رصد این امر مهم را به معاونت‌های آموزشی و پژوهش و فناوری ابلاغ کرده‌ایم به طوری که  تحولات بازار کار را مرتب به شورای برنامه ریزی درسی اطلاع رسانی کند.

صالحی عمران با اشاره توانمند سازی استادان و مدرسان با هدف توسعه و ارتقاء توان علمی استادان و مدرسان در زمینه آموزش، پژوهش تصریح کرد: آشنایی با فنون تخصصی آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای از دیگر برنامه‌های اصلی دانشگاه است. در سال جاری ۱۴۱ نفر به عنوان عضو هیئت علمی جدید جذب و وارد سیستم آموزشی مراکز در سراسر کشور شده‌اند.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای ادامه داد: از روسای دانشگاه‌ها باید از پتانسیل جوانی و ظرفیت‌های بالقوه اعضای هیئت علمی در پیشبرد اهداف دانشگاه استفاده کنند. بنده معتقدم این عزیزان ایده‌های خوبی دارند و حضور و استفاده از تجربیات علمی و عملی ایشان منشاء خدمات فراوانی برای دانشگاه خواهد بود.

استقرار طرح ارزشیابی بهبود مستمر در دانشگاه فنی حرفه‌ای
رئیس دانشگاه ضمن ابراز خرسندی از استقرار طرح ارزشیابی بهبود مستمر توسط دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه و حضور مستمر در مراکز تابعه گفت: بهبود مستمر یک فرآیند، روشی موثر برای افزایش بهره وری در سازمان است که هدف آن رشد ثابت و بهبود کیفیت در تمامی فرآیند‌های خدمت رسانی خواهد بود در همین راستا دفتر نظارت باید مسائل، مشکلات، دغدغه‌ها و نقاط ضعف و قوت مراکز را با همکاری مسئولین مرکز رهگیری و برای رفع، اقدامات لازم را انجام دهند.

وی اظهار کرد: حضور اساتید حق التدریس در مراکز و لزوم تغییر نگرش و حمایت از ایشان به عنوان بخش اعظم بدنه آموزشی دانشگاه از اهمیت به سزایی برخوردار است.

صالحی عمران با اعلام اینکه استقرار بودجه ریزی عملیاتی از برنامه‌های این دانشگاه در حوزه معاونت اداری و مالی است؛ بیان کرد: ﻧﻈﺎم ﺑﻮدﺟﻪ رﯾﺰی ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻧﻈﺎم ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺑﺮای ارﺗﻘﺎء ﮐﺎراﯾﯽ و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﻣﺼﺮف و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺟﺪی دانشگاه فنی و حرفه‌ای اﺳﺖ.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از ساماندهی و استقرار نیرو‌های بند ذال ابراز خرسندی کرد و گفت: در برهه کنونی و مشکلات موجود این عزیزان می‌توانند کمک بزرگی برای مراکز باشند و تأکید دارم روسا از ظرفیت‌های آن‌ها بالاخص در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها استفاده کنند.

وی ضمن قدردانی از کارکنان دفتر فنی و عمرانی دانشگاه در خصوص برنامه ریزی و انسجام بخشی طرح‌های عمرانی مراکز که در هفته دولت با حضور مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به افتتاح رسید اظهار کرد: امیدواریم با سخت کوشی و تلاش شبانه روزی شما عزیزان در دهه فجر امسال شاهد افتتاح طرح‌های عمرانی اعم از خوابگاه ها، ساختمان‌های آموزشی و کارگاه و آزمایشگاه در مراکز باشیم.

روسای استان‌ها برای دریافت بودجه استانی اقدام کنند
صالحی عمران ادامه داد: در راستای اجرای قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای ارتقاء سطح مناطق کمتر توسعه یافته، دانشگاه فنی و حرفه‌ای با عنایت به گستره جغرافیایی در سطح کشور، اعتبار ابلاغی به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال در ۱۵ استان جذب کرد که از سایر روسای استانی درخواست دارم در خصوص دریافت بودجه‌های استانی پیگیری لازم را انجام دهند.

همچنین در این جلسه چارت سازمانی، آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی، لزوم استقرار برنامه‌های درسی بروز شده در ترم جدید برای دانشجویان، توجه به طرح برند ملی دانشگاه در راستای کمک گرفتن از ظرفیت‌های صنایع بزرگ و خیرین آموزشی عالی جهت تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌‍‌ها، گسترش آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای، تدوین و آماده سازی سند راهبردی گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با لزوم توجه به اشتغال، جمعیت و آمایش سرزمینی، توسعه و ساماندهی آمایش فنی و حرفه‌ای در استان‌ها، توجه به راه اندازی مراکز رشد و نوآوری از دیگری مسائلی بود که توسط رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این جلسه بیان شد.

در پایان این جلسه معاونین، مدیران کل و روسای استانی حاضر در شورای دانشگاه پیش از دستور جلسه به بیان نقطه نظرات، پیشنهادات و مسائل جاری دانشگاه پرداختند و رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای به مسائل مطروحه پاسخ داد.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار