به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی موزه سینما، چند تن از اساتید دانشگاههای روسیه از موزه سینما بازدید کردند.
«آنیکواتاتیانا» محقق ارشد «انستیتو» شرقشناسی از آکادمی علوم روسیه، «زبانشینا راویلیا» معاون مرکز اطلاعات علمی و همکاریهای بینالمللی انستیتوی استراتژی توسعه آموزش آکادمی علوم روسیه و محقق بخش اطلاعات علمی انستیتو کار و پایگاه اسناد کتابشناسی ملی، «کسنیا ریژکوا» استاد اداره معنوی مسلمانان سن پترزبورگ و منطقه لنینگراد، «نیکی تن کوی یوگنیا» استادیار گروه تاریخ و فلسفه آسیای جنوبی و مرکزی و مدرس دانشگاه زباشناسی مسکو و محقق دانشکده مطالعات انسان دوستانه آکادمی اقتصاد ملی، یولیا ولکووا مدرس روانشناسی عمومی و اجتماعی دانشگاه ایالتی ورونژ و متخصص رواندرمانی گروهی با رویکرد تحلیلی، «دانیار گیلمودینوف» رئیس گروه مطالعات اجتماعی و سیاسی مرکز مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری تاتارستان و جامعهشناس اسلامشناسی، «مارات گاتین» استاد دانشگاه روابط بینالملل دانشگاه فدرال کاران، «الکساندرا چرکونوا» کارشناس زبانشناسی، «الکساندر پانامارف» مدرس و همکاری با وزارت امور خارجه روسیه، از تالارها و محوطه بیرونی موزه سینما بازدید کردند.
در این بازدید «پرویز جاهد» فیلمساز، عکاس و منتقد سینما و «شکوه السادات حسینی» مدیرکل همکاریهای علمی بینالمللی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز به نمایندگی از سینمای ایران هیئت روسی را همراهی کردند.
همچنین در حاشیه این بازدید کارگاه «ژانر و سبک در سینمای ایران» به مدت سه ساعت توسط پرویز جاهد برای استادان شرقشناس در موزه سینما برگزار شد.
«زبانشینا راویلیا» محقق پایگاه اسناد کتابشناسی ملی روسیه بعد از بازدید از موزه سینما گفت: سینماگر آئینه تمامنمای جامعه است و اگر فردی بخواهد با فرهنگ منطقه خاصی آشنا شود لازم است تا فیلمهای آن منطقه را در دورههای گذار تاریخی مختلف بررسی کند تا متوجه شود چه اتفاقاتی برای جامعه افتاده است. موزه سینما از عهده این امر برآمده و نه تنها در بعد نمایش فیلمها بلکه از نظر انتقال مفاهیم تاریخی و در دسترس قرارگرفتن آنها برای محققینی که میخواهند ایرانپژوهی کنند کاملا موفق بوده است.
«آنیکواتاتیانا» محقق ارشد آکادمی علوم روسیه نیز بیان کرد: قرن بیستم و توسعه سینمای ایران یکی از اتفاقات مهم است. برای هر شرقشناسی که درباره کشورهای خاورمیانه پژوهش میکند، لازم است در جریان این بخش از میراث فرهنگی کشور قرار گیرد . از این بعد موزه سینمای ایران وظیفه خود را به بهترین شکل انجام داده است و از نظر نمایش آثار سینمایی و همچنین قرارگیری سالنها ، عالی تدارک دیده شده است زیرا با عبور از این سالنها میتوان به تصویر کاملی از سینمای ایران از ابتدا تا زمان حال دست پیدا کرد. از اینکه به من امکان بازدید از موزه داده شد بسیار ممنونم و امیدوارم بار دیگر بازدیدی از این موزه زیبا داشته باشم.
«الکساندرا چرکونوا» کارشناس زبانشناسی نیز با بیان اینکه از دیدن موزه سینما لذت برده است، گفت: با وجود موزه سینما امکان فوقالعادهای برای تمام نسلها ایجاد شده است تا تاریخ و جهتیابیهای مردم ایران و کشورهای دوست را درک کنند. به عنوان شهروند روس از ترکیبهای مشترک و درهم تنیده روسی و ایرانی در قرن 21 در موزه سینما خرسندم. از دیدن نامگذاریها به زبان روسی متعجب شدم، امیدوارم در آینده شاهد موارد جدید و مشترکی که بین ایران و روسیه وجود دارد، در موزه سینمای ایران باشیم.
«کسنیا ریژکوا» استاد اداره معنوی مسلمانان سن پترزبورگ و منطقه لنینگراد نیز گفت: از اینکه امکان دیدن فعالیتهای فرهنگی ایران از نزدیک فراهم شد تشکر میکنم. در گذشته هم به فرهنگ و هنر ایران علاقهمند بودم و امروز شناخت عمیقتری به سینمای ایران پیدا کردم . سینمای ایران تاثیر زیادی بر سینمای جهان از جمله سینمای روسیه دارد و فیلمهای ایرانی در روسیه بسیار نمایش داده میشود . امروز فرهنگ ایران را از نزدیک لمس کردیم و با موضوعاتی که ایران با آن سروکار دارد آشنا شدیم. در فیلمهای ایرانی معمولاً مسائل اجتماعی مورد بررسی قرار میگیرد که در تمام دنیا مشترکند.
«شکوه السادات حسینی» مدیرکل همکاری های علمی بین المللی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بعد از بازدید از موزه سینما گفت: موزه سینما بسیار زیبا است و فضای خوبی دارد. مخاطب همزمان با اینکه بنای تاریخی مربوط به دوره قاجار را میبیند، سینما را از زمان تأسیس تا دوران معاصر میبیند.
وی با تشکراز مسئولین موزه سینما، ادامه داد: یکی از بخشهای جذاب موزه سینما تالار کودکان است که حس نوستالژی خوبی برای ما که کودکان دیروزیم، دارد و همچنین فضایی که ماکت هنرمندان را در خود جای داده است. به نظرم لازم است تا هر توریست، هنرمند یا اساتیدی که از کشورهای دیگر به ایران میآیند از این گنجینه تاریخی دیدن کنند.
پرویز جاهد نیز با بیان اینکه موزهها در همه جای دنیا تاریخ و فرهنگ را حفظ میکنند، گفت: هیچ جایی بهتر از موزه نمیتواند فرهنگ سینما را معرفی کند. در موزه سینما میتوان به وضوح اولین فعالیتهایی را که در سینمای ایران برای تولید فیلم انجام شده است را دید. یعنی بهصورت همزمان میتوان دید که اوگانیانس در ایران فیلم آبی و رابی را میسازد و مدرسه هنرپیشگی را تأسیس میکند و سپنتا هم در هند اولین فیلم ناطق سینمایی را میسازد.
وی ادامه داد: تنها جایی که میتوان سینما و به دنبال آن فرهنگ را از طریق اشیاء، عکس و فیلم شناخت و معرفی کرد، موزه سینما است.
جاهد با بیان اینکه سومینبار است از موزه سینما بازدید میکند، گفت: هربار که از موزه سینما دیدن میکنم یک شیء جدید را در آن میبینم. یک دوربین قدیمی ،یک عکس ، یک پوستر قدیمی از یک فیلم یا دستنوشتهای از فیلمسازی همچون علی حاتمی موجب میشود تا لحظهای صبر کنیم و به فرهنگ، سینما و گذشته خود فکر کنیم. در عین حال که مخاطب از تماشای موزه لذت میبرد مجبور میشود تا به گذشته فکر کند و سیر تحول تاریخی سینمای ایران را در عرض یک ساعت ببینید و خود را در آن فضاها حس کند.
این برنامه با همکاری مشترک موزه سینمای ایران، بنیاد سینمایی فارابی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری 12مهر ماه 1398 برگزار شد.