کد خبر:۸۱۰۲۸۴
لاریجانی در پیامی به مناسبت روز دانشجو:

بدخواهان به‌دنبال ایجاد فضای ناامیدی در ذهن و ضمیر دانشجویان هستند

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پیامی به مناسبت روز دانشجو، ضمن اشاره به نقش دانشجویان در آینده کشور گفت: بدخواهان در پی آنند تا فضای ناامیدی را در ذهن و ضمیر دانشجویان جاری کنند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدباقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت به مناسبت روز دانشجو پیام تبریکی را صادر کرد.
 
در این پیام آمده است:

«شانزده آذر، روز دانشجو، فرصتی است برای گفتگو با دانشجویان؛ جامعه جوان و فرهیخته‌ای که من و همکارانم بابت خدمت به آن‌ها در نظام سلامت ایران، شاکر و خرسندیم. دانشجویان همواره بذر نشاط و پویایی و امید و انگیزه را در جامعه ایرانی نشانده اند و از این رو آینده‌ای روشن را برای کشور عزیزمان ایران نوید داده و تضمین کرده اند.

حوزه سلامت در ایران، همواره به منابع انسانی غنی و ارزشمندش بالیده است. در بسیاری از ساحات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی در تاریخ ایران، نقش دانش آموختگان حوزه سلامت و رد پای ایشان، شاخص و ممتاز است. آن بزرگان، در فضا‌هایی پرورش یافته اند که امروز شما عزیزان در آنجا دانش می‌آموزید و پژوهش می‌کنید. جایگاه علمی و عملی و اخلاقی دانشگاه در ایران مرهون و مدیون سعی اساتید و بزرگانی است که از خود گذشته اند تا ارزش‌های علمی و اخلاقی دانشگاه و نظام سلامت را پاس بدارند. روز دانشجو، بهانه‌ای است تا این پشتوانه معنوی و تاریخی را در آینه امروز دانشجویان ببینیم و به آن ببالیم.

آینده سازان نظام سلامت! مجموعه دست‌اندرکاران نظام آموزش علوم پزشکی کشور با تکیه بر تجارب ۴۰ ساله و نگاه به فراز و فرود نظام آموزشی جهان و با ترسیم افقی بلند از آینده‌ای روشن برای ایران اسلامی، در طی ۵ سال گذشته، سیاست‌های تحولی و نوآورانه‌ای را مبنا گرفته‌اند تا بتوانند زمینه را برای اعتلای این نظام و ایفای نقشی در مرجعیت علمی در حوزه آموزشی در جهان فراهم کنند. به لطف خداوند و همراهی بی دریغ کلیه مدیران در ستاد و دانشگاه‌های علوم پزشکی، امروز شاهدیم که تلاش‌ها به بار نشسته و دستاورد‌های ارزشمندی در این حیطه حاصل شده است.
 
پیش از اجرای سیاست‌های تحولی، سهم اعتبارات نظام آموزشی از GDP معادل ۶هزارم درصد بود که پس از ۲ سال، این میزان به ۱۱هزارم درصد (قریب دو برابر) رسید. با این وجود، سهم هزینه‌های آموزش پزشکی در همین مدت، چندان تغییری نداشت (از ۵۱صدم درصد به ۵۴صدم درصد رسید).
 
می‌دانید که این به معنای تخصیص هدفمندتر اعتبارات آموزشی و ارتقای بهره وری در حوزه آموزش پزشکی است. موفقیت مهم دیگر، اعتباربخشی برنامه آموزش پزشکی عمومی ایران از سوی فدراسیون جهانی آموزش پزشکی برای یک دوره ۱۰ساله بود. در عرصه بین‌المللی‌سازی نیز تعداد دانشجویان خارجی ایران از کمتر از ۱۰۰۰ دانشجو در سال ۹۲ به بالای ۴هزار دانشجو در سال ۹۸ رسیده است. این دستاورد‌ها همه در شرایطی به دست آمده که ایران با شدیدترین تحریم‌های ظالمانه اقتصادی از سوی آمریکا مواجه بوده است.
 
از زمان شروع سیاست‌های تحولی یعنی پنج سال پیش، ۷۳درصد آزمون‌های ملی علوم پزشکی (شامل آزمون‌های ورودی تحصیلی تکمیلی، آزمون‌های سنجش صلاحیت علمی و حرفه‌ای، آزمون‌های ملی پایان دوره‌ای و آزمون‌های زبان خارجی) به صورت الکترونیکی برگزار می‌شوند. نتیجه مهم این تغییر در مدل برگزاری آزمون، صرفه جویی ۵۷درصدی در هزینه‌های برگزاری آزمون بوده است. از این حیث، وزارت بهداشت در ادای وظیفه زیست محیطی خویش با صرفه جویی در مصرف کاغذ، پیشگام بوده است.
 
استقرار ۴هزار صندلی آزمون الکترونیک در سراسر کشور نتیجه تلاش همکاران من در جهت تسهیل فرآیند آزمون‌های شما عزیزان است. دستاورد دیگری که می‌خواهم دانشجویان عزیز را در جریان آن بگذارم، سیاست آمایش سرزمینی در حوزه آموزش سلامت است. می‌دانید که با توجه به گستردگی اقلیمی، جغرافیایی و بومی ایران، سیاست آمایش سرزمینی در حوزه آموزش پزشکی با تشکیل ۱۰ منطقه آمایشی در کشور پیاده شده است؛ به گونه‌ای که به هر منطقه آمایشی، اختیارات لازم برای توسعه آموزشی پزشکی از قبیل تعیین ظرفیت‌های پذیرش رشته مقاطع تحصیلی، برگزاری آزمون‌های ملی، تعاملات بین‌المللی، تطبیق کوریکولوم‌های آموزشی مطابق نیاز‌های بومی، اختیار پذیرش دانشجوی بومی تا سقف ۳۰درصد و... تفویض شده است.
 
آثار سیاست تمرکزگرایی در قالب تشکیل فدرال‌های آموزش پزشکی در سال‌های آتی روشن‌تر خواهد شد. گام دیگری که با هدف افزایش دسترس پذیری آموزش برداشته شد، تشکیل حدود ۱۴ دانشکده و مرکز آموزش مجازی در قالب دانشکده‌های علوم پزشکی کشور بود که بستر مناسبی برای توسعه آموزش‌های مجازی در علوم پزشکی فراهم کرده است. با ایجاد این بستر، در نیمسال اول سال تحصیلی ۹۹-۹۸، تعداد ۱۲۰هزار و ۵۰۰ دانشجو (۶۰درصد از دانشجویان علوم پزشکی کشور)، ۲۵۵۶ درس را با تدریس ۱۶۴۰۰ عضو هیئت علمی (حدود ۷۰درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها) به صورت مجازی گذرانده‌اند. این دستاورد‌ها و موارد مشابهی که شرح و بسط آن‌ها در این مجال نمی‌گنجد، همگی در راستای خدمت به شما عزیزان و اعتلای وجودی شما دانشجویان محترم گروه پزشکی طراحی و تنظیم شده است.
 
اگرچه بدخواهان در پی آنند تا فضای ناامیدی و خودباختگی را در ذهن و ضمیر شما جاری کنند، آرزو می‌کنم دستاورد‌های سیاست‌های تحول در آموزش سلامت به خودسازی و توانمندی روزافزون شما بینجامد تا در آینده‌ای نه چندان دور، توسعه و تعالی نظام آموزش عالی سلامت به دستان توانمند شما صورت گیرد و دانشجویان آینده این دیار را از مواهب آن بهره‌مند سازد.

دانشجویان عزیز! فرجام تلاش امروز ما، ساختن فردای شماست؛ شما که فردای این مرز و بوم به دستان توانمندتان چشم امید بسته است؛ شما که علم و ایمان و امید و انگیزه تان داروی شفابخش تمام نومیدی ها، کاستی‌ها و ناراستی هاست. چشم انتظار و دعاگوی موفقیت و سلامت روزافزون شما هستم.
 
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار