معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: علاوه بر اینکه تمام دانشگاهها و دانشکدههای علوم و همچنین بیمارستانهای آموزشی اعتباربخشی شدهاند، موفق شدیم تاییدیه ۱۰ ساله اعتباربخشی دوره پزشکی عمومی را اخذ کنیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت بهداشت، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت با الله بخش ملک قائم مقام وزیر بهداشت پاکستان دیدار و گفتگو کرد.
باقر لاریجانی در این نشست با اشاره به پیشینه علوم پزشکی در کشور، ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام ارائه خدمات را یکی از خصیصههای مهم نظام سلامت ایران برشمرد و افزود: دانشگاههای علوم پزشکی ایران، خدمات آموزش، پژوهش، بهداشتی و درمانی را به صورت یکپارچه به جامعه تحت پوشش خود ارائه میدهند.
لاریجانی ادامه داد: تبدیل پزشکی ایران از سنتی به نوین از حدود سال ۱۲۳۰ هجری با تاسیس دارالفنون آغاز شد و با تاسیس دانشگاه تهران، آموزش عالی به طور رسمی آغاز و در سال ۱۳۶۴ آموزش علوم پزشکی با ارائه خدمات ادغام و اقدامات توسعهای زیادی در زمینه آموزش پزشکی صورت گرفت.
وی با بیان اینکه ادغام آموزش و ارائه خدمات یکی از الزامات پاسخگویی آموزش در استانداردهای بینالمللی است، اظهار داشت: در هر استان ایران حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که مسئولیت آموزش، پژوهش و ارائه خدمات را در استان بر عهده دارد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه ادغام باعث ارتقای کیفیت ارائه خدمات و برنامه ریزی برای خدمات مبتنی بر نیاز جامعه شده است، تصریح کرد: نیروهای انسانی، به خصوص اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور همزمان امور مربوط به آموزش، پژوهش و ارائه خدمات را پیگیری میکنند که این امر باعث ارتقاء نیروی انسانی نظام سلامت شده است.
وی با اشاره به گسترش آموزش عالی در سطح جهان اظهار کرد: تعداد دانشجویان جهان در دهه اول قرن ۲۱ بیش از مجموع ۱۰ قرن گذشته بوده است.
لاریجانی با اشاره به توسعه آموزش علوم پزشکی در ایران تاکید کرد: از سال ۶۵ تا کنون تعداد دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی از ۱۵ به ۶۷ رسیده و در حال حاضر ۵۱ دانشکده پزشکی و ۹۷ دانشکده پرستاری در کشور داریم و در سایر رشتهها نیز به همین ترتیب رشد داشتهایم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه توسعه چشمگیری در تحصیلات تکمیلی و آموزشهای تخصصی و فوق تخصصی داشتهایم، تصریح کرد: علاوه بر توسعه آموزش در تمامی مقاطع، در آموزشهای مداوم جامعه پزشکی به منظور ارتقاء توانمندی نیروی انسانی حوزه سلامت نیز تلاشهای زیادی صورت میگیرد.
وی به توسعههای آموزش علوم پزشکی در طی چند سال گذشته در قالب برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاههای علوم پزشکی افزایش چشمگیری داشته است.
لاریجانی توسعه آموزش مجازی را یکی از دستاوردهای این برنامه خواند و اظهار کرد: همه دانشجویان در دانشگاههای کشور میتوانند به دروس سایر دانشگاهها دسترسی داشته باشند.
وی اجرای برنامه پودمانی پزشکی خانواده برای آموزش ۱۵ هزار پزشک عمومی شاغل در نظام سلامت را از جمله دورههای مهم مجازی برشمرد و بیان کرد: این پزشکان در حین خدمت آموزش میبینند و نیازی نیست برای طی دوره از محیط کار خود منفک شوند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به ارتقاء آزمونهای علوم پزشکی گفت: حدود ۷۳ درصد این آزمونها به صورت الکترونیک برگزار میشود.
وی آمایش سرزمین را از دیگر برنامههای مهم حوزه آموزش برشمرد ادامه داد: کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شده و دانشگاههای مستقر در هر منطقه با یکدیگر همکاری میکنند، که این خود هم افزایی خوبی را فراهم میکند.
لاریجانی با اشاره به فعالیتهای بینالمللی در آموزش علوم پزشکی اظهار کرد: علاوه براینکه تمام دانشگاهها و دانشکدههای علوم و همچنین بیمارستانهای آموزشی کشور اعتباربخشی شدهاند، موفق شدیم تاییدیه ۱۰ ساله اعتباربخشی دوره پزشکی عمومی را از فدراسیون جهانی آموزش پزشکی عمومی اخذ کنیم.
علاقه مندی پاکستان برای انتقال تجارب موفق ایران درخصوص نظام ارجاع و ادغام خدمات سلامت در آموزش و پژوهش
دکتر الله بخش ملک، قائم مقام وزارت بهداشت نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، بیان کرد: ما در پاکستان نیاز داریم درخصوص نظام ارجاع در ایران و بحث ادغام ارائه خدمات سلامت در آموزش و پژوهش بیشتر بدانیم.
وی بر لزوم برنامهریزی برای تامین سلامت جمعیت در پاکستان تاکید و اضافه کرد: ما حداقل به ۳ هزار پزشک نیاز داریم و لازم است با ایجاد زیرساختهای مناسب مانند دانشکدههای پزشکی و پرستاری نسبت به تربیت نیروی انسانی اقدام کنیم.
همچنین، در بخش پایانی این نشست، سایر اعضای هیئت پاکستانی سوالاتی درخصوص آموزش پزشکی در کشور ارائه و توضیحاتی توسط مدیران وزارت بهداشت ارائه شد.