
کد خبر:۸۳۱۹۱۲
در دیداری مشترک؛
ادغام نظام اعتباربخشی آموزش و پژوهش در علوم پزشکی بررسی شد
معاون آموزشی وزارت بهداشت در دیداری مشترک با عاونت تحقیقات و فناوری این وزارت اعلام کرد: ترکیب و ادغام نظام اعتباربخشی و رتبه بندی دانشگاهها از مهمترین اقدامات همگرا در این حوزه است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت بهداشت، در دومین جلسه مشترک معاونت آموزشی و تحقیقات فناوری وزارت بهداشت بر دستیابی سریعتر به اهداف و سیاستهای مشترک هر دو معاونت تاکید شد.
در این جلسه علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز از آموزش و پژوهش با عنوان بالهای پرندهای یاد کرد که باید ضمن تقویت هریک از بال ها، همسویی و هماهنگی در مسیر حرکت مدنظر باشد تا پرواز به اوج انجام شود.
حق دوست خاطرنشان کرد: شاید در برخی حوزه ها، اهداف متفاوتی در ۲ معاونت وجود داشته باشد، اما در نهایت این اهداف از هم جدا نیستند و اگر بخواهیم کاری انجام بدهیم باید هماهنگ باشیم.
وی ضمن برشمردن و معرفی فعالیتهای حوزه آموزش افزود یکی از کارهای مهم معاونت آموزشی تاسیس مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای در راستای توسعهی آموزشهای مهارتی و مدیریت هزینه است که علاوه بر اینکه یک فرصت استثنائی برای کشور است به نظر میرسد در حوزه پژوهش میتواند خیلی مهم و کاربردی باشد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تایید اعتباربخشی برنامه پزشکی عمومی دانشگاههای علوم پزشکی ایران توسط WFME تاکید کرد: این امتیاز بزرگی است که تنها کشور ما موفق به کسب آن در منطقه شده است و باید برای حفظ آن با نهایت قدرت تلاش کنیم لذا هماهنگی بین آموزش و پژوهش در راستای تحکیم زیرساختهای ماموریتهای ویژه در دانشگاهها و همسویی این ۲ حوزه را میطلبد تا توسعه کیفیت بر کمیت غلبه یابد.
حق دوست تاکید کرد استقرار سند آمایش سرزمینی در عرصه سلامت برگ برنده وزارت بهداشت است و معاونت آموزشی در احصاء حیطههای اولویت دار ملی بر اساس اسناد بالادستی و تدوین ماموریتهای ویژه، کمک و همیاری معاونت پژوهشی را میطلبد.
وی افزود: با توجه به اعتباربخشی هیئت ممیزههای کشور تا پایان اسفند ماه سال جاری توسط معاونت آموزشی و در صورت همکاری معاونت پژوهشی، هر ۲ رتبه بندی در کنار هم قرار بگیرند و یک تقسیم بندی مشترک ایجاد شود و برای افزایش همگرایی آموزش و پژوهش و فناوری کارهایی انجام شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با برشمردن اقدامات همگرایی آموزش و پژوهش گفت: ترکیب و ادغام نظام اعتباربخشی و رتبه بندی دانشگاه ها، افزایش همراهی ۲ معاونت در تبیین ماموریتهای ویژه دانشگاه ها، افزایش همکاری در حوزه مرجعیت علمی، افزایش همکاری بین نیماد و نصر، همکاری در اصلاح نمودار سازمانی و تشکیلات تفضیلی دانشگاه ها، همکاری در نظام بودجه ریزی دانشگاهها در حوزه علمی، افزایش همکاری عملی بین بخشهای IT دو معاونت برای گفتگوی موثر بین سامانهها و زیرساختها از جمله این اقدامات است.
در ادامه جلسه رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ضمن تقدیر از فعالیتهای معاونت آموزش، مجموعه فعالیتها را روبه جلو خواند و گفت: لازم است در برنامه ریزیها به نیروی انسانی به عنوان مجری برنامهها توجه ویژهای داشته باشیم و در این راستا باید پتانسیل تک تک نیروها شناسایی شود، صحبت هایشان را شنید و به آنها امیدواری داد؛ لذا طراحی برنامهای برای استفاده بهینه از نیروی انسانی در اولویت است.
ملک زاده تاکید کرد: باید تلاش شود تا در دانشگاهها علاوه بر آموزش و پژوهش، شواهد علمی خلق شود و این وظیفه خطیری است که بر عهده معاونت آموزشی است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: توجه به توسعه کیفی و مهارت آموزی نیز از مسائل بسیار مهم است و ۹۰ درصد اطلاعات در مکالمه اولیه پزشک با بیمار قابل دستیابی است و جدی گرفتن بحث درمان سرپایی نقش بسزایی در کاهش هزینهها خواهد داشت.
ملک زاده با بیان اینکه یکی از مسائل خیلی مهم مرجعیت علمی است افزود: معاونت پژوهشی در حیطه مرجعیت علمی کارهای متعددی انجام داده که میتوان آنها را با مجموعه فعالیتهای معاونت آموزشی ادغام کرد و به یک ساختار مشترک دست یافت، اما این مسئله اصلاح ساختارها را میطلبد.
وی یادآور شد: باید تلاش کنیم در مراکز تحقیقاتی، پژوهش را با آموزش همراه کنیم و زیرساختهای جدیدی تعریف شود تا به برنامههای مطلوب دست یابیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بر اصلاح نظام جذب هیات علمی تاکید کرد و گفت: بهتر است نظام پرداخت نیز بر اساس کار، تحقیق و میزان آموزشی باشد که ارائه میشود.
در این جلسه علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز از آموزش و پژوهش با عنوان بالهای پرندهای یاد کرد که باید ضمن تقویت هریک از بال ها، همسویی و هماهنگی در مسیر حرکت مدنظر باشد تا پرواز به اوج انجام شود.
حق دوست خاطرنشان کرد: شاید در برخی حوزه ها، اهداف متفاوتی در ۲ معاونت وجود داشته باشد، اما در نهایت این اهداف از هم جدا نیستند و اگر بخواهیم کاری انجام بدهیم باید هماهنگ باشیم.
وی ضمن برشمردن و معرفی فعالیتهای حوزه آموزش افزود یکی از کارهای مهم معاونت آموزشی تاسیس مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای در راستای توسعهی آموزشهای مهارتی و مدیریت هزینه است که علاوه بر اینکه یک فرصت استثنائی برای کشور است به نظر میرسد در حوزه پژوهش میتواند خیلی مهم و کاربردی باشد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تایید اعتباربخشی برنامه پزشکی عمومی دانشگاههای علوم پزشکی ایران توسط WFME تاکید کرد: این امتیاز بزرگی است که تنها کشور ما موفق به کسب آن در منطقه شده است و باید برای حفظ آن با نهایت قدرت تلاش کنیم لذا هماهنگی بین آموزش و پژوهش در راستای تحکیم زیرساختهای ماموریتهای ویژه در دانشگاهها و همسویی این ۲ حوزه را میطلبد تا توسعه کیفیت بر کمیت غلبه یابد.
حق دوست تاکید کرد استقرار سند آمایش سرزمینی در عرصه سلامت برگ برنده وزارت بهداشت است و معاونت آموزشی در احصاء حیطههای اولویت دار ملی بر اساس اسناد بالادستی و تدوین ماموریتهای ویژه، کمک و همیاری معاونت پژوهشی را میطلبد.
وی افزود: با توجه به اعتباربخشی هیئت ممیزههای کشور تا پایان اسفند ماه سال جاری توسط معاونت آموزشی و در صورت همکاری معاونت پژوهشی، هر ۲ رتبه بندی در کنار هم قرار بگیرند و یک تقسیم بندی مشترک ایجاد شود و برای افزایش همگرایی آموزش و پژوهش و فناوری کارهایی انجام شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با برشمردن اقدامات همگرایی آموزش و پژوهش گفت: ترکیب و ادغام نظام اعتباربخشی و رتبه بندی دانشگاه ها، افزایش همراهی ۲ معاونت در تبیین ماموریتهای ویژه دانشگاه ها، افزایش همکاری در حوزه مرجعیت علمی، افزایش همکاری بین نیماد و نصر، همکاری در اصلاح نمودار سازمانی و تشکیلات تفضیلی دانشگاه ها، همکاری در نظام بودجه ریزی دانشگاهها در حوزه علمی، افزایش همکاری عملی بین بخشهای IT دو معاونت برای گفتگوی موثر بین سامانهها و زیرساختها از جمله این اقدامات است.
در ادامه جلسه رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ضمن تقدیر از فعالیتهای معاونت آموزش، مجموعه فعالیتها را روبه جلو خواند و گفت: لازم است در برنامه ریزیها به نیروی انسانی به عنوان مجری برنامهها توجه ویژهای داشته باشیم و در این راستا باید پتانسیل تک تک نیروها شناسایی شود، صحبت هایشان را شنید و به آنها امیدواری داد؛ لذا طراحی برنامهای برای استفاده بهینه از نیروی انسانی در اولویت است.
ملک زاده تاکید کرد: باید تلاش شود تا در دانشگاهها علاوه بر آموزش و پژوهش، شواهد علمی خلق شود و این وظیفه خطیری است که بر عهده معاونت آموزشی است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: توجه به توسعه کیفی و مهارت آموزی نیز از مسائل بسیار مهم است و ۹۰ درصد اطلاعات در مکالمه اولیه پزشک با بیمار قابل دستیابی است و جدی گرفتن بحث درمان سرپایی نقش بسزایی در کاهش هزینهها خواهد داشت.
ملک زاده با بیان اینکه یکی از مسائل خیلی مهم مرجعیت علمی است افزود: معاونت پژوهشی در حیطه مرجعیت علمی کارهای متعددی انجام داده که میتوان آنها را با مجموعه فعالیتهای معاونت آموزشی ادغام کرد و به یک ساختار مشترک دست یافت، اما این مسئله اصلاح ساختارها را میطلبد.
وی یادآور شد: باید تلاش کنیم در مراکز تحقیقاتی، پژوهش را با آموزش همراه کنیم و زیرساختهای جدیدی تعریف شود تا به برنامههای مطلوب دست یابیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بر اصلاح نظام جذب هیات علمی تاکید کرد و گفت: بهتر است نظام پرداخت نیز بر اساس کار، تحقیق و میزان آموزشی باشد که ارائه میشود.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.