معاون آموزشی وزارت بهداشت در دیداری مشترک با عاونت تحقیقات و فناوری این وزارت اعلام کرد: ترکیب و ادغام نظام اعتباربخشی و رتبه بندی دانشگاهها از مهمترین اقدامات همگرا در این حوزه است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت بهداشت، در دومین جلسه مشترک معاونت آموزشی و تحقیقات فناوری وزارت بهداشت بر دستیابی سریعتر به اهداف و سیاستهای مشترک هر دو معاونت تاکید شد.
در این جلسه علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز از آموزش و پژوهش با عنوان بالهای پرندهای یاد کرد که باید ضمن تقویت هریک از بال ها، همسویی و هماهنگی در مسیر حرکت مدنظر باشد تا پرواز به اوج انجام شود.
حق دوست خاطرنشان کرد: شاید در برخی حوزه ها، اهداف متفاوتی در ۲ معاونت وجود داشته باشد، اما در نهایت این اهداف از هم جدا نیستند و اگر بخواهیم کاری انجام بدهیم باید هماهنگ باشیم.
وی ضمن برشمردن و معرفی فعالیتهای حوزه آموزش افزود یکی از کارهای مهم معاونت آموزشی تاسیس مرکز ملی آموزشهای مهارتی و حرفهای در راستای توسعهی آموزشهای مهارتی و مدیریت هزینه است که علاوه بر اینکه یک فرصت استثنائی برای کشور است به نظر میرسد در حوزه پژوهش میتواند خیلی مهم و کاربردی باشد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تایید اعتباربخشی برنامه پزشکی عمومی دانشگاههای علوم پزشکی ایران توسط WFME تاکید کرد: این امتیاز بزرگی است که تنها کشور ما موفق به کسب آن در منطقه شده است و باید برای حفظ آن با نهایت قدرت تلاش کنیم لذا هماهنگی بین آموزش و پژوهش در راستای تحکیم زیرساختهای ماموریتهای ویژه در دانشگاهها و همسویی این ۲ حوزه را میطلبد تا توسعه کیفیت بر کمیت غلبه یابد.
حق دوست تاکید کرد استقرار سند آمایش سرزمینی در عرصه سلامت برگ برنده وزارت بهداشت است و معاونت آموزشی در احصاء حیطههای اولویت دار ملی بر اساس اسناد بالادستی و تدوین ماموریتهای ویژه، کمک و همیاری معاونت پژوهشی را میطلبد.
وی افزود: با توجه به اعتباربخشی هیئت ممیزههای کشور تا پایان اسفند ماه سال جاری توسط معاونت آموزشی و در صورت همکاری معاونت پژوهشی، هر ۲ رتبه بندی در کنار هم قرار بگیرند و یک تقسیم بندی مشترک ایجاد شود و برای افزایش همگرایی آموزش و پژوهش و فناوری کارهایی انجام شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با برشمردن اقدامات همگرایی آموزش و پژوهش گفت: ترکیب و ادغام نظام اعتباربخشی و رتبه بندی دانشگاه ها، افزایش همراهی ۲ معاونت در تبیین ماموریتهای ویژه دانشگاه ها، افزایش همکاری در حوزه مرجعیت علمی، افزایش همکاری بین نیماد و نصر، همکاری در اصلاح نمودار سازمانی و تشکیلات تفضیلی دانشگاه ها، همکاری در نظام بودجه ریزی دانشگاهها در حوزه علمی، افزایش همکاری عملی بین بخشهای IT دو معاونت برای گفتگوی موثر بین سامانهها و زیرساختها از جمله این اقدامات است.
در ادامه جلسه رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ضمن تقدیر از فعالیتهای معاونت آموزش، مجموعه فعالیتها را روبه جلو خواند و گفت: لازم است در برنامه ریزیها به نیروی انسانی به عنوان مجری برنامهها توجه ویژهای داشته باشیم و در این راستا باید پتانسیل تک تک نیروها شناسایی شود، صحبت هایشان را شنید و به آنها امیدواری داد؛ لذا طراحی برنامهای برای استفاده بهینه از نیروی انسانی در اولویت است.
ملک زاده تاکید کرد: باید تلاش شود تا در دانشگاهها علاوه بر آموزش و پژوهش، شواهد علمی خلق شود و این وظیفه خطیری است که بر عهده معاونت آموزشی است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: توجه به توسعه کیفی و مهارت آموزی نیز از مسائل بسیار مهم است و ۹۰ درصد اطلاعات در مکالمه اولیه پزشک با بیمار قابل دستیابی است و جدی گرفتن بحث درمان سرپایی نقش بسزایی در کاهش هزینهها خواهد داشت.
ملک زاده با بیان اینکه یکی از مسائل خیلی مهم مرجعیت علمی است افزود: معاونت پژوهشی در حیطه مرجعیت علمی کارهای متعددی انجام داده که میتوان آنها را با مجموعه فعالیتهای معاونت آموزشی ادغام کرد و به یک ساختار مشترک دست یافت، اما این مسئله اصلاح ساختارها را میطلبد.
وی یادآور شد: باید تلاش کنیم در مراکز تحقیقاتی، پژوهش را با آموزش همراه کنیم و زیرساختهای جدیدی تعریف شود تا به برنامههای مطلوب دست یابیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بر اصلاح نظام جذب هیات علمی تاکید کرد و گفت: بهتر است نظام پرداخت نیز بر اساس کار، تحقیق و میزان آموزشی باشد که ارائه میشود.