معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به از افزایش اعتبارات حوزه آموزش در عین ثابت نگه داشتن هزینههای آموزش پزشکی گفت: ۷۳ درصد آزمونهای ملی به صورت الکترونیک برگزار میشود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت بهداشت، محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت طی نامهای خطاب به رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور کتاب گزارش اقدامات حوزه آموزش در راستای اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را ارسال کرد.
لاریجانی با اشاره به اینکه طی ۵ سال گذشته سیاستهای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان جهتگیری اصلی حرکت حوزه آموزش وزارت بهداشت بوده است، گفت: به لطف خدا و با همکاری و همراهی کلیه مدیران در سطح ستاد معاونت آموزشی و دانشگاههای علوم پزشکی شاهد خروجیهای بسیار خوبی از این برنامهها در سطح کشور هستیم.
وی به اعتباربخشی ۱۰ ساله برنامه پزشکی عمومی کشور از سوی فدراسیون جهانی آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: در طی اجرای این برنامه تعداد دانشجویان خارجی ۴ برابر شده است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت از بازنگری برنامههای آموزشی در طی این ۵ سال سخن گفت و اظهار کرد: این بازنگریها برای توسعه جامعهنگری در آموزش صورت گرفته و اجرای برنامه آمایش سرزمینی به عنوان یکی از نقاط عطف آموزش علوم پزشکی کشور بسترهای پاسخگویی به نیازهای بومی مناطق را فراهم کرده است.
وی توسعه آموزش مجازی را از دیگر برنامههای اجرا شده طی این سالها ذکر کرد و افزود: ۶۰ درصد دانشجویان علوم پزشکی به بخشی از آموزشهای خود از طریق فضای مجازی دسترسی دارند و ۷۰ درصد اعضای هیئت علمی در ارائه آموزش مجازی به دانشجویان مشارکت دارند.
لاریجانی با اشاره به تدوین سند برآورد نیروی انسانی نظام سلامت در سطح ملی و منطقهای، اظهار کرد: این سند در یک افق ۱۰ ساله مشخص میکند که اولا در سطح ملی از هر رشتهای چند نفر باید در کشور تربیت کنیم و همچنین نیاز هر منطقه آمایشی از این نیروها چند نفر است.
وی از افزایش اعتبارات حوزه آموزش در عین ثابت نگه داشتن هزینههای آموزش پزشکی خبر داد و افزود: در طی این پنج سال ۴ هزار صندلی آزمون الکترونیک در سطح کشور مستقر شد و ۷۳ درصد آزمونهای ملی به صورت الکترونیک برگزار میشود که توانسته صرفهجویی جدی در بخش آموزش ایجاد کند.
لاریجانی با اشاره به تاکید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، گفت: حوزه آموزش علوم پزشکی مصمم است تا تحقق کامل اهداف تحول و نوآوری نسبت به پیگیری این سیاستها اقدام کرده و در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نکند.
وی همراهی بیش از پیش مدیران دانشگاهی را از ضروریات این مسیر برشمرد و گفت: اقدامات حوزه معاونت آموزشی در زمینه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در حوزههای سیاستگذاری، استقرار سیاستها و ارزیابی تحقق آنها در مجموعهای گردآوری شده که برای مسئولان وزارت بهداشت و هچنین مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی ارسال شده است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت هدف از تدوین این مجموعه را اشتراکگذاری تجربیات ملی برای تحول آموزش ذکر کرد و گفت: امیدواریم این تجارب بتواند به مسئولان، پژوهشگران و دانشجویان در برهههای زمانی آتی برای تصمیمسازی و تصمیمگیری کمک کند.