رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت:عملکرد شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مقید به مسائل اجرایی و مدیریتی است ودر زمینه تاریخنگاری تمدن اسلامی کم کاری شده است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی،جلسه ۱۷۴ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حدادعادل در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
حداد عادل در ابتدای این جلسه طی سخنانی گفت: چند روز پیش همایشی توسط مجمع عالی علوم انسانی به مدت دو روز در تهران برگزار شد.
وی افزود: بنده در این همایش طی یک سخنرانی با عنوان "چرایی و چگونگی تحول علوم انسانی" گزارش کار ده ساله این شورای تخصصی را ارائه کردم.
رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی ادامه داد: عملکرد شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مقید به مسائل اجرایی و مدیریتی است و با کار سایر نهادها در این زمینه تفاوت دارد.
پس از سخنان حداد عادل شجاعی گزارش مختصری از همایش دو روزه برگزار شده توسط "مجمع عالی علوم انسانی" ارائه کرد.
سپس قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز گزارشی از فعالیتها و برنامههای این پژوهشگاه ارائه کرد.
پس از سخنان قبادی، بررسی سرفصلهای آموزشی و برنامههای درسی "رشته تاریخ علم در دوره اسلامی" در مقطع دکترا در دستور کار قرار گرفت و حجت السلام الویری گزارشی از روند تصویب این سرفصلها و برنامهها ارائه کرد.
پس از سخنان الویری، صادقی رئیس پژوهشگاه تاریخ علم دانشگاه تهران در مورد این رشته درسی گفت: با توجه به احساس کمبودی که در زمینه نبود برنامه درسی مدون مشاهده میشد در این برنامه درسی تلاش شده این نقیصه و کاستی جبران شود.
پس از سخنان صادقی، حداد عادل طی سخنانی گفت: سابقه ۲۳ ساله فعالیت پژوهشگاه تاریخ علم دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد زمینه مناسبی برای تاسیس مقطع دکترا در این رشته را فراهم کرده است.
در ادامه جلسه اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: مرتبط نبودن برخی سرفصلها و برنامهها با عنوان کلی رشته، دفاع از نقش دانشمندان ایرانی در پیشرفت علم در جهان اسلام، اصلاح برخی مفاهیم غیر مرتبط در سرفصلها و نقش این علم در تمدن سازی نوین اسلامی.
حجت الاسلام کاظمینی معاون ارتباط با حوزههای علمیه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی هم ضمن تأکید بر ضرورت این رشته و لزوم توجه و بررسی تاریخ علم در دوره اسلامی، دراین زمینه گفت: خوشه بندی صورت گرفته در این برنامه درسی، از جمله کارهای مثبتی است که سرفصل را نسبت به ویراست قبلی منقح و منظم کرده است.
وی افزود: در دروس اصلی مانند جامعه شناسی علم و فلسفه تاریخی علم با توجه به اینکه علم را از منظر تاریخ مغرب زمین و دوران مدرن مورد بررسی قرارمی دهند چندان با تاریخ علم اسلامی هماهنگی ندارند لذا مناسب است نگاه اسلامی و انتقادی در این دروس تقویت شود.
حجت الاسلام کاظمینی ادامه داد: در زمینه منابع آموزشی و برخی سرفصلها نیزکمبودها و کاستیهایی وجود دارد که نیازمند غنا بخشی میباشند.
پس از سخنان وی، حجت الاسلام الویری در پاسخ به موارد مطرح شده گفت: نظرات ارائه شده که بعضا وارد است و توسط کارگروه در ویرایش سرفصلها و برنامهها اعمال خواهد شد.
حداد عادل هم در این زمینه گفت: در زمینه تاریخ نگاری به معنای اعم در تمدن اسلامی کم کاری شده و این موضوع مورد اشاره استاد شهید مطهری نیز قرار گرفته است.
وی افزود: با توجه به اینکه تدین و تقید به انجام مناسک و عبادات یکی از ابعاد مهم جامعه اسلامی است تبیین نحوه استفاده از علوم در این مسیر باید در این رشته مورد توجه قرار گیرد.
لازم به ذکر است، پس از بحث و بررسی اعضا در مورد سرفصلهای آموزشی و برنامههای درسی رشته " تاریخ علم در دوره اسلامی" کلیات این سرفصلها و برنامهها این رشته به تصویب رسید و بررسی جزئیات به جلسات آینده موکول شد.