نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» با کارگردانی هادی مرزبان از اوایل اسفند ماه در تالار وحدت به صحنه میرود.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مرزبان از مدتها پیش قصد داشت این نمایش را اجرا کند و در مقطعی، تمرین آن را با بازی زندهیاد جمشید مشایخی آغاز کرد، اما به دلایلی، تمرین نمایش متوقف شد و حال بعد از سالها انتظار، بار دیگر پرونده این نمایش برای این هنرمند تئاتر باز شده است.
نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» ماجرایی عاشقانه و سیاسی دارد، بر اساس داستانی به همین نام نوشته شهرام رحیمیان به صحنه خواهد رفت. در خلاصه داستان این نمایش آمده است:
«اسفندیار و ملکتاج از کودکی چنان به هم علاقهمند بودند که دقیقهای از یکدیگر جدا نمیشدند و عشق آتشین آن دو به ازدواج انجامید. حال در کودتای ۱۳۳۲ از اسفندیار (دکتر نون) که از یاران نزدیک و وفادار دکتر مصدق است، خواسته میشود مصاحبهای ضد مصدق انجام دهد که صد البته با مخالفت او مواجه میشود. اسفندیار به زندان میافتد و ساواک برای انجام مصاحبه به انواع شکنجه متوسل میشود و هر بار با مقاومت دکتر نون رو به رو میشود تا اینکه پای ملکتاج به میان میآید و جدال میان عشق و وفاداری به نخست وزیر آغاز میشود ...» بر اساس برنامهریزیهای انجام شده، اجرای این نمایش از هفته اول اسفند ماه در تالار وحدت آغاز میشود. عکس از امیر خدامی است.
*شماره ۲۴۲ «ماهنامه نمایش» روی پیشخوان
جدیدترین شماره «ماهنامه نمایش»، ویژه آبان ماه ۱۳۹۸ با نگاه ویژه به نمایشنامهنویس و نمایشنامهنویسی منتشر شد. در همین رابطه در بخش ترجمه، مقالات «مواد لازم برای نمایشنامهنویس شدن» از نینا موریسن، «نمایشنامهنویسان باید مزایا و منافع آموزش دادن را بدانند» از فین کندی، «نمایشنامهنویس، خلاقیت و جامعه: بازگشایی «برای بازگشت از عدم» اثری از سونی اودودو» از کینگ آکان نائما ایو و «اهمیتِ ناکامی: چرا نمایشنامهنویس باید با عدم استقبال مواجه شود» از استیو واترز ترجمه و منتشر شده است.
مقالههای «نوشتن» از غلامحسین دولتآبادی، «نمایش دینی مشهد در یک مکث/ نمایشهای دینی چهار دهه از دیدگاه نمایشنامهنویس» از سعید تشکری، «روایت فراموششدگان» از رضا گشتاسب، «کهن جامه خویش» از علی رضایی و «چرا نان نمایشنامه هنوز سر سفره ما نیامده است؟!» از لیلی عاج نیز در همین راستا تألیف شده است.
گفتگو با دیرده کیناهان با نام «نمایشنامهنویس شدن شبیه چه چیزی است؟» و مصاحبه با ابوتراب خسروی تحت عنوان «نوشتن حق هر کسی است که بخواهد بنویسد» گفتگوهای این بخش است. نقد نمایشهای «رگ»، «مغازه خودکشی»، «کریملوژی»، «لانچر پنج»، «مرغ دریایی من» و «حال همه ما خوب است» در بخش نقد تئاتر قابل خواندن هستند. «معزالدیوان فکری، هنرمند مؤثر در ایجاد تئاتر مدرن ایران»، یادداشتی از پیمان شیخی است که آن را در این قسمت میتوان خواند.
بخش دوم مصاحبه نصرالله قادری با حمیدرضا نعیمی با عنوان «گپوگفتی میان دو فنجان چای» گفتوگوی ویژهای است که در شماره آتی، آخرین بخش آن منتشر خواهد شد. سرمقاله «تئاتر و ایستادن روی میدان مین!» از دیگر بخشهای شماره ۲۴۲ «ماهنامه نمایش» است. نکوداشت این شماره به احمد کامیابیمسک اختصاص دارد که شامل مروری بر فعالیتهای او در زمینه تئاتر و یادداشتهایی از مصطفی مختاباد و ناصر حبیبیان و مصاحبهای با ایشان تحت عنوان «در جستوجوی دوست» میشود.
شماره ۲۴۲ «ماهنامه نمایش» ویژه آبانماه ۱۳۹۸ به مدیر مسئولی شهرام کرمی و سردبیری نصرالله قادری زیر نظر دفتر پژوهش و انتشارات ادارهکل هنرهای نمایشی در ۱۳۶ صفحه و با بهای ۱۰ هزار تومان برای علاقهمندان حوزه تئاتر چاپ و توزیع شده است. بخشهایی از این شماره «ماهنامه نمایش» در وبسایت http://magazin.theater.ir قرار دارد.
*حضور ۱۶ اثر در بخشهای چهارگانه جشنواره تئاتر مهر کاشان
آثار بخشهای میهمان، جنبی، نمایشنامهخوانی و بخش محیطی پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان معرفی شد. دبیر این رویداد فرهنگی هنری از نهایی شدن و حضور ۵ نمایش در بخش میهمان، ۴ نمایش در بخش جنبی، ۳ نمایش در بخش محیطی و خوانش ۴ نمایشنامه در این رخداد فرهنگی هنری خبر داد.
خیام وقار کاشانی از نمایشهای «مسیر سیمرغ» به نویسندگی و کارگردانی محسن مسعودی فر از نیشابور، «پا برهنه، لخت، قلبی در مشت» و «خدای کشتار» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی، «تجربههای اخیر» به کارگردانی مجتبی جدی از تهران و نمایش «شب بخیر مادر» به کارگردانی فرید سلیمانی از تهران به عنوان ۵ اثر نمایشی و صحنهای در بخش میهمان جشنواره نام برد.
وی همچنین یادآور شد: نمایشهای «گوپس کارات آفیش» از مرودشت فارس با حضور هنرمندان توان یاب، «کنج دنج» به نویسندگی هادی امامی مقدم و کارگردانی سحر وراوی پور از مرودشت فارس، «کمدی استشمامات» به نویسندگی امید طاهری و کارگردانی مهدی سده هی و فرسام دالایی از کاشان، «یک اتاق دو درب» به نویسندگی محمود ناظری و کارگردانی مهیار عسگری از رشت به عنوان آثار بخش جنبی در جشنواره حضور خواهند داشت.
دبیر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان در معرفی بخش نمایشهای محیطی این رخداد فرهنگی هنری نیز گفت: علاقمندان به این بخش از هنر تئاتر میتوانند در طول جشنواره شاهد اجرای نمایشهای «ساد» به نویسندگی یوسف مولودی و عبدالهادی خدیری و کارگردانی یوسف مولودی از ارومیه، «در انتظار گودو» به نویسندگی و کارگردانی امیر محمد ابراهیمی و محمدحسین رنجبر از تهران و «گودو در انتظار گودو» به نویسندگی و کارگردانی مهدی صفی آبادی از اهواز باشند.
وقار کاشانی در ادامه با اشاره به این که هر ۴ اثر پذیرفته شده در بخش نمایشنامهخوانی جشنواره به قلم علیرضا نادری نگاشته شده یادآور شد: در این بخش از جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، نشستهای خوانش نمایشنامههای «دیوار» به کارگردانی اشکان عاشوری از کرمان، «کوکوی کبوتران حرم» به کارگردانی نسا سلیمانی از خمینی شهر، «سعادت لرزان، مردمان تیره روز» با دو اجرا یکی به کارگردانی بهرام نوری از رشت و دیگری به کارگردانی مهدی کریمی از تبریز پذیرای علاقمندان خواهد بود.
گفتنی است پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان از سوی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان و با همکاری مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۱ تا ۲۹ آذرماه سال جاری در کاشان برگزار میشود.
*هم اندیشی هیئت مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات با مدیر عامل خانه تئاتر
نخستین جلسه رسمی هیئت مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر با شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر به منظور دیدار و گفتگو پیرامون نقشه ارتباطاتی تئاتر ایران در محل دفتر مدیر عامل خانه تئاتر برگزار شد. شهرام گیل آبادی مدیر عامل خانه تئاتر با بیان این مسئله که ما باید الگوهای فرهنگی مان را در برنامه ریزی ارتباطاتی تغییر دهیم عنوان کرد: عناصر زیر شاخه ارتباطات با وجود فضاهای سایبری به قدری گسترده شده اند که هر کدام به شکلی مستقل تخصصی شده اند و دیگر زیر مجموعه روابط عمومی قرار نمیگیرند وپر واضح در حال حاضر ما باید پارادایم هایمان را نسبت به روابط عمومی تغییر بدهیم.
وی ادامه داد: در این تغییر یک جابه جایی ماهوی به وجود خواهد آمد که این جابه جایی ماهوی، برنامه ریزی ارتباطی تئاتری ما را به این مسیر میبرد که از زاویه ارتباطاتی موضوع را ببینیم وحتما در تغییر تعاریف مان نسبت به خودمان موثر خواهد بود. گیل آبادی با تاکید براینکه در تئاتر باید به یک شبکه ارتباطاتی گسترده تبدیل شویم بیان کرد: در شغل روابط عمومی و ارتباطات اگر با نگاه ایجاد یک شبکه ارتباطی زنجیرهای (کارگردان، بازیگر، مخاطب و ...) پیشرو نباشید با چالش مواجه خواهید شد.
این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه کانون روابط عمومی خانه تئاتر باید دستاوردی بزرگ برای تئاتر ایران داشته باشد اذعان داشت: کانون روابط عمومی خانه تئاتر باید نقطهی استراتژیک دقیقی را برای ادامه مسیر تئاتر کشف کند و در این راه حتما به تفکیک موضوع بر روی مارکتینگ تئاتر، بازاریابی تئاتر، ارتباط با تماشاگر و ... پژوهشها و مقالاتی علمی و کاربردی مطابق با علم روز دنیا تولید کند که در نهایت به فهم نقشهی ارتباطاتی تئاتر کمک خواهد کرد.
در انتها اعضای هیئت مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر، برنامه ریزیهای راهبردی آموزشی و پژوهشی کانون را شرح دادند. هییت مدیره این کانون (به ترتیب الفبا) عبارتند از: امیر پارساییان مهر، سارا حدادی، ایلیا شمس، زینب لک، محمد وفایی و امیر قالیچی (علی البدل) و بازرس اصلی: مریم رودبارانی که پنجشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۸ در خانه تئاتر انتخاب شدند، مجمع عمومی این کانون به زودی برگزار میشود.
*تیزر رسمی نمایش «نقل مکان» منتشر شد
تیزر نمایش «نقل مکان» که از روز چهارشنبه ۲۰ آذر در تالار مولوی به صحنه میرود، همزمان با آغاز پیشفروش اینترنتی بلیتهای نمایش منتشر شد. مونودرام «نقل مکان» به کارگردانی فاطمه محمودی از ۲۰ آذر تا ۶ دی در سالن کوچکِ تالار مولوی روی صحنه میرود. تیزر این نمایش توسط فرهاد نجداد ساخته شده است که همزمان با شروع فروش بلیتهای نمایش منتشر میشود.
نویسنده و کارگردان: فاطمه محمودی، تهیهکننده: مریم دادخواه، طراح صحنه، لباس و نور: غزاله مهربانیکتا، طراح چهرهپرداز: پریسا کیومرثی، طراح گرافیک: حورا معینفر (استودیو کولی)، عکاس، طراح و سازنده ویدئو: فرهاد نجداد، مدیر تبلیغات و امور رسانه: بابک احمدی. کارگردان درباره مونولوگ «نقل مکان» مینویسد: «مونودرام را، گفتهاند، موقعیتی است که در آن، باید، تبری بر جانِ شخصیت بخورد، تا تمام محتویاتش بر کف صحنه بریزد. در «نقل مکان» این تبر را، محکم، به تنِ «محمود» کوبیدهایم. محمود – پسرِ میرزا احمدِ خزانهدار- هفتاد سال پیش، در تهران، میزیست.»
*انتشار تیزر «پنجرهای رو به آسمان»
تیزر نمایش «پنجرهای رو به آسمان» به کارگردانی امیر دژاکام منتشر شد. «پنجرهای رو به آسمان» جدیدترین نمایش امیر دژاکام این روزها در تماشاخانه سپند روی صحنه میرود و با استقبال مخاطبان نیز همراه است. به تازگی تیزر این اثر نمایشی که مصطفی فرج زاده آن را ساخته، منتشر شده است.
درخلاصه داستان نمایش که تا ۱۰ دی ماه هرشب ساعت ۱۹:۳۰ به صحنه میرود، آمده است: دو دقیقه مانده است به شروع یک برنامه زنده، اما استاد فلسفه مهمان و مجری برنامه نیامدهاند ... بهرام ابراهیمی، شهره سلطانی، امیر کربلایی زاده، عمار تفتی، حسین شهبازی، ابوالفضل جمشیدی بازیگران این اثر نمایشی هستند و حسین دژاکام نیز نویسندگی و تهیه کنندگی «پنجرهای رو به آسمان» را برعهده دارد. علاقهمندان به خرید بلیت روزهای پیش روی نمایش میتوانند از طریق سایت تیوال اقدام کنند.
*شنبههای تئاتر کانون با اجرای نمایش «دینگ دینگ دنگ»
نمایش «دینگ دینگ دنگ» با طراحی و کارگردانی فاطمه خدابندهلو روزهای شنبه هر هفته در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا میشود. سالنهای اجرای تئاتر بهطورمعمول روزهای شنبه تعطیل است، اما کانون از این پس قصد دارد نمایشهای ویژه خردسالان را در این روز به روی صحنه ببرد.
بر همین اساس نمایش «دینگ دینگ دنگ» با نویسندگی آن حامد زحمتکش از روز شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶ بر روی صحنه مرکز تئاتر کانون میرود و هر هفته در همین روز هفته و ساعت اجرا میشود. در این نمایش سیما رحمانی، مارال ایزدبخش و فاطمه خدابندهلو ایفای نقش میکنند.
در خلاصه نمایش «دینگ دینگ دنگ» با اقتباسی از موزیک توینکل، توینکل موتزارت آمده است: «نی نی» در یک ظهر روز کاری کنار «مامان» در آشپزخانه مشغول بازیهای خطرناک، با وسایل خطرساز از مجموعه، آشپزخانه است. مامان هر بار به جای فریاد کشیدن، دعوا و یا منع کردن وسایل آشپزخانه را به نی نی توصیه میکند. نی نی در آغاز به سختی، ولی در ادامه میپذیرد. سیر بازیهای نی نی که هر کدام صدایی دارند توجه نی نی را جلب میکند. نی نی به دنبال این صداها از یک جریان، قبیل ظرف شستن، ماشین لباسشویی، در یخچال، برخورد قاشق با کاسه و... از آغاز تا پایان موسیقیهای ساده را کشف و ادامه میدهد. طوری که در پایان به یک جمله کامل موسیقایی دست پیدا میکند، که تمام مخاطبان حاضر در سالن که از آغاز بازیهای نی نی، گاه روی صحنه و گاه در جایگاه خودشان همراهش بودهاند در صحنه پایانی جمله کامل شده را یک پارچه همآوایی خواهند کرد.
این نمایش هر شنبه ساعت ۱۶ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله تهران برای عموم علاقهمندان اجرا میشود. شماره ۰۹۱۹۴۳۴۶۳۵۶ به منظور انجام هماهنگی و ذخیره جا برای تماشای این تئاتر ویژه خردسالان در نظر گرفته شده است.
* «خانم آغا» به ارسباران میآید
کنسرت نمایش خانم آغا روز پنج شنبه ۲۱ آذر ماه در فرهنگسرای ارسباران اجرا میشود. این کار به سرپرستی علیرضا امینی پژوهشی به موسیقی تهران قدیم است که بر اساس ساختار آهنگها با اشعار جدید و نگاه طنز باز خوانی میشود.
کنسرت نمایش خانم آغا به کارگردانی سعید مبشری نویسنده علی رضا امینی بازی سولماز مشعشع روز پنج شنبه ۲۱ آذر ساعت ۱۹/۳۰ تا ۲۰/۳۰ در فرهنگسرای ارسباران به اجرا در میآید. فرهنگسرای ارسباران به نشانی:خیابان دکتر شریعتی، بالاتر از سید خندان خ. جلفا میزبان علاقمندان برای تماشای این نمایش است.
*حامی برای «مدرسه پینوکیو» خواند
حامی، خواننده مطرح کشورمان قطعهای برای نمایش «مدرسه پینوکیو» خوانده است. حامی، خواننده موسیقی پاپ کشورمان قطعهای با نام باغ پژمرده را برای نمایش «مدرسه پینوکیو» به نویسندگی و کارگردانی آرش سنجابی از روز هفدهم آذرماه ساعت ۱۸ در سالن اصلی عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه میرود، خوانده است. ترانه سرای این قطعه بابک صحرایی بوده و تنظیم ترانه را نیز رضا تاجبخش انجام داده است.
در این اثر نمایشی فرزاد حسنی، نورا هاشمى، بابک صحرایی، نیلوفر لاری پور، مروارید کاشیان، علیرضا میرزامحمدعلى، رازیما میرزایى، رویا دعوتى، سوزان صفانیا و فریبرز گلبن به ایفای نقش میپردازند. دیگر عوامل اصلى این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: امیرعلى تقى زاده، مدیر پروژه: پویا امینى، مجرى طرح: مهدى کاسه ساز، بازیگردان: فرزاد حسنى، موسیقى: ستار اورکى، طراح حرکت: رازیما میرزایى، مدیر روابط عمومى: سیدمحمدصادق سیادت، مشاور رسانه ای: فرنوش آبا و عکاس: ساقی بلیغ.
مدرسه پینوکیو بر اساس برداشتی آزاد از رمان «بختیار على» نوشته شده است و در خلاصه آن آمده است: الان چیز زیادی از اون مجموعه رخدادها یادم نیست، اما بهش میگفتن مدرسه پینوکیو! علاقمندان جهت خرید بلیت این نمایش میتوانند به سایت تیوال و یا گیشه تماشاخانه نوفل لوشاتو مراجعه نمایند.