جمعی از دانشجویان بسیجی شیرازی روز گذشته در حاشیه نماز جمعه شهر در قالب طوماری مخالفت خود را نسبت به لایحه بودجه اعلام کردند.
به گزار خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جمعی از دانشجویان بسیجی شیرازی روز گذشته در حاشیه نمازشهر در طوماری به جمع آوری امضا برای مطالبه از نمایندگان مجلس به منظور مخالفت با لایحه بودجه ۹۹ پرداخت.
متن طومار به شرح زیر است:
بسمه تعالی قانونگذاری، ریل گذاری که اساس کار مجلس است بایستی روز به روز کیفیتش را بالا ببرید ... گاهی اوقات یک قانونی تصویب میشود که معلوم است عملی نیست، یعنی کار کارشناسی نشان نمیدهد که اگر این قانون تحقق پیدا کرد، این کار عملیاتی خواهد شد؛ این کنار گذاشته بشود! مقام معظم رهبری، ۳۰/۳/۱۳۹۷
پیرو تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹ در تاریخ ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۸ توسط دولت به مجلس شورای اسلامی و انتشار متن این لایحه؛ امروز با مطالعه و کنکاشی از سر دغدغه در بند بند متن آن، بر همه ما، مردم شهر شیراز، روشن شده است که ایراداتی بنیادین بر این لایحه وارد بوده و تصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی و سپس تایید شورای نگهبان، بلاشک در سال آتی مشکلات عدیدهای را برای کشور به همراه خواهد داشت.
انتظار همه ما، امضاکنندگان این طومار، از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی، ابتدا بذل توجه و تفکری عادلانه به ایرادات ذکر شده در ذیل و پس از آن، موافقت نکردن با تصویب این لایحه تقدیمی از سوی دولت است.
میزان فروش نفت در بودجه ۹۸، صادرات روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت با قیمت ۵۴ دلار محاسبه گردیده بود که پس از لغو معافیتهای خرید نفت توسط ایالات متحده در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا عملا بر روی ۳۰۰ هزار بشکه تنظیم گردید.
حال چگونه است که با وجود شرایط فوق الذکر دولت در لایحه بودجه ۹۹ میزان فروش نفت را روزانه ۱ میلیون بشکه با قیمت ۵۰ دلار برآورد کرده است؟! عملا میتوان گفت: این ادعا، واهی است. این مورد به تنهایی میتواند باعث مقدار زیادی کسری بودجه که بدنبال آن خلق نقدینگی، تورم، فشار بر مردم و استفاده چندباره از صندوق توسعه ملی (که عملا خالی کردن پشتوانه اقتصادی کشور میباشد)، گردد؛ و موضوعات ذکر شده نیز باعث غبارآلود شدن فضای اقتصاد ایران در سال ۹۹ و حتی سالیان آتی خواهد شد.
در بودجه ۹۹ قرار بر اصلاح ساختارهای مالیاتی بود در حالیکه چنین چیزی در بودجه ۹۹ مشاهده نمیگردد. درآمدهای مالیاتی در بودجه حدود ۱۹۵ هزار میلیارد تومان است که ۲۰ هزار میلیارد تومان آن سهم عوارض واردات از گمرک است یعنی درآمدهای مالیاتی عملا در سال ۹۹، ۱۷۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. در بودجه ۹۸ این رقم ۱۷۲ هزار میلیارد تومان بوده که در اصلاحیه شورای سران به ۱۲۷ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.
با فرض کاهش مصرف بنزین از ۹۸ میلیون لیتر به ۸۰ میلیون لیتر در روز که با توجه به آمار مصرف بنزین در یک ماه اخیر، منطقی به نظر میرسد درآمد ناشی از این فروش حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان تخمین زده میشود بنابراین درآمد ناشی از فروش سایر فرآوردههای نفتی در سال آینده باید حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان باشد و این در حالی است که این درآمد در سال جاری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. به همین دلیل انتظار میرود که قیمت فروش گازوئیل، نفت سفید، گاز مایع و نفت کوره در سال آینده دو برابر شود که عملا افزایش قیمت این فرآوردهها باعث افزایش قیمت اجناس علی الخصوص اجناس اساسی میگردد.
در سال ۹۹، ۸ میلیارد دلار سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت است که ۳.۵ میلیارد دلار آن به دولت قرض داده میشود و نیز بیان شد که دولت برداشتی به مبلغ ۳.۴ میلیارد یورویی از صندوق خواهد داشت و از طرف دیگر نیز اشاره شد که درآمد نفتی در سال آینده به طور متوهمانهای بسته شده و در صورتی که همهی درآمدهای نفتی محقق گردد دولت باید حدود ۴.۵ میلیارد دلار را به صندوق توسعه واریز نمایند که با توجه به غیرواقعی بودن درآمد نفتی انتظار میرود که صندوق توسعه ملی تقریبا ورودی خاصی نداشته و از طرف دیگر برداشتهای مکرر دولت، این صندوق را خالیتر از همیشه نماید و احیانا دولت بعدی با یک صندوق خالی مواجه میشود.
در حالی ۱۰.۵ میلیارد دلار برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومان درنظر گرفته شده که با توجه به گزارش عملکرد ۸ ماهه عملکرد منابع بودجه ۹۸، در سال جاری، درآمد نفتی کافی برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی محقق نشده و پیش بینی میشود که در سال آینده نیز وضعیت به همین منوال باشد که این موضوع دولت را وادار میکند که به چاپ پول بپردازد و یا از ذخایر ارزی بانک مرکزی استفاده کنید.