شرکتهای خلاق در حوزههای فرهنگی فعالیت میکنند که متر و معیاری برای اندازهگیری عملکردشان وجود ندارد، اما محصولاتشان میتواند فرهنگسازی و سفیر فرهنگی کشور باشد.
گروه فناوری خبرگزاری دانشجو؛ حمیده آقاجانی – با راهاندازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمکم تجاری سازی علوم فرا گرفته شده در دانشگاهها هم رونق گرفت. عناوینی همچون استارتآپها و شرکتهای دانش بنیان بر سر زبانها افتاد و کارآفرینان دانشگاهی راه جدیدی را برای توسعه اقتصادی در کشور یافتند.
ماهیت کار استارتآپها و شرکتهای دانش بنیان مشخص است و برای آن یک تعریف و چارپوب مشخص به وجود آمد. هر شرکت محصولی قابل اندازه گیری و ارائه دارد که قابل لمس است. اما در این میان هستند شرکتهایی که محصولاتشان فناورانه نیست، اما قابلیت تجاری سازی دارد و میتواند نقش موثری هم در اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی داشته باشد.
شرکتهایی که از آنها با عنوان شرکتهای خلاق یاد میشود. این شرکتهای در حوزههای مختلفی که گاهی زمینههای فرهنگی هم دارند فعالند و برخلاف شایر شرکتهای دانش بنیان قابلیت اندازه گیری برای محصولات آنها به صورت فیزیکی وجود ندارد.
شرکتهای خلاقی که میتوانند از خدمات دانش بنیانی استفاده کنند به کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی، بازی، اسباب بازی و سرگرمی، صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، صنایع دیداری و شنیداری، یادگیری، چاپ و نشر، طراحی و معماری، گیاهان دارویی و طب سنتی، هنرهای تجسمی و نمایشی، خدمات زیرساخت و توسعه در صنایع خلاق و صنایع خلاق فرهنگی تقسیم بندی شده است.
با مطالعه هر کدام از زیرگروههای تقسیم بندی شده به طور قطع شاهدیم این توانمندی وجود دارد که علاوه بر صادرات اقتصادی و فرهنگی، به جذب توریست در کشور کمک کند. از سوی دیگر این شرکتهای میتوانند فرهنگی غنی ایرانی را در کشور خودمان و سایر کشورها معرفی و به معرض نمایش درآورند. پیش قراول این شرکتهای میتواند بازی سازی، صنایع دستی و هنرهای نمایشی نمادی از فرهنگ چند هزار ساله ایراین هستند که با تلفیق اسلامی به اوج خود رسیده است؛ برگزاری نمایشگاهمختلف ملی و بین المللی شرایطی را فراهم کرده تا علاوه بر معرفی این گونه خدمات شرایط برای جذب سرمایه گذار نیز فراهم شود.
کسب تجربههای جدید در دهکده بازی البته ناگفته نماند که حمایتهایی نیز از سوی بخش دولتی که متولی آن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، صورت میگیرد. تا جایی که سید امیر آقایی دبیر کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد تحولات و تفاوتهای برگزاری دومین نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی که روزهای هفتم تا سیزدهم دی ماه در مرکز آفرینشهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نسبت به دوره قبل میگوید: «جشنواره ملی اسباببازی از دو بخش اصلی تشکیل شده است که یکی از بخشها، نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی است.»
به گفته آقایی: «مهمترین تفاوت که این نمایشگاه نسبت به دورهی قبل این است که توانستهایم فضای دهکدهگونه در حوزه بازیهای مختلف به وجود آوریم. در این دهکدههای بازی، دانش آموزان و کودکان به وسیله همکاری و بازی با یکدیگر و همچنین بازی با والدین و مربیان، صاحب یک تجربه جدید در حوزه بازی میشوند.»
وی با اشاره به تمهیدات انجام گرفته برای افزایش غنای این رویداد بیان کرد: «مهمترین دغدغه ما این است که بتوانیم زمینهای را برای آشنایی مدیران حوزه آموزشی و این شیوه آموزشی بازی محور ایجاد کنیم تا آنها نیز این طرحهای آموزشی را در سیستم خود استفاده کنند. بر این اساس، تور مدیران آموزشی را تدارک دیدهایم که در آن، تمام خدمات و سرویسها به طور مفصل برای مدیران توضیح داده میشود تا به طور کامل با این شیوهی آموزش بازیمحورآشنا شوند.»
مدیر نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی در ادامه اظهاراتش گفت: «برنامه دیگر اردوی رایگان دانش آموزی است که دانش آموزان به همراه معلمان خود در این اردو شرکت میکنند و تجربهی مشترک رضایت آفرین از سرویسهای آموزشی بازی محور را بدست میآورند و این بازیها را به صورت عملی انجام میدهند.»
دبیرکارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابراز کرد: «نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی، مخصوص آموزشهای بازیمحور در حوزههای تعلیم و تربیت است و هدف آن، حرکت از رویکردهای سنتی ومتن محور، به سمت رویکردهای تعاملی و سرگرمکننده است. امیدواریم که با ایجاد این تغییر نگرش بوسیلهی برگزاری نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی، بتوانیم زمینه مناسب عملیاتی برای مجموعهی مدیران و سیاستگذاران حوزهی تعلیم و تربیت را به وجود بیاوریم.»
به طور قطع بازی تنها گوشهای از توانمندیهای شرکتهای خلاق است و سایر بخشها نیازمند یک توسعه هدفمند هستند، و این امکان وجود دارد که هزاران واژه در وصف توانمندی این بخشها به رشته تحریر بیاید، اما شاید یکی از مهمترین نکات کلیدی در توجه به حوزه بازی و بازی سازی، ساختن آیندهای برای فرزندان این مرز و بوم است، فرزندانی که نسل فردا را خواهند ساخت و امکان فرهنگ سازی و ارائه آموزشهای لازم در روزهای کودکی به وسیله بازی وجود دارد و حتما تاثیرگذارتر هم خواهد بود.