مجری طرح سریال «وارش» گفت: در «وارش» ما به ضرورت قصه، کاراکترهایی را طی قسمتهای مختلف از دست میدادیم و ناگزیر از اعمال تغییراتی در بین بازیگران بودیم.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، «کامبیز دارابی» مجری طرح سریال در حال پخش «وارش» گفت: پروژه «وارش» چند ویژگی داشت که تولید آن را دشوار و با دغدغهها و حساسیتهایی همراه میکرد. یک اینکه کار تاریخی بود و طبعاً این دست پروژهها سختیهای خاص خودشان را دارند. دوم اینکه عمده روند تولید سریال «وارش» در چند شهرستان انجام میشد و ما ناگزیر از کار در لوکیشنهای واقعی بودیم که به مدد طراحی صحنه و دکور سازی، باید مطابق با ملزومات فیلمنامه شکل میگرفتند. منظور اینکه ما نمیتوانستیم این بخشها را صرفاً در شهرکهای سینمایی ضبط کنیم و باید به تبع فضای روایت، در لوکیشنهای واقعی کار میکردیم. مهمترین نکته در این باره، اما آن بود که به دلیل ریتم تند قصه، در هر لوکیشن زمان کوتاهی، حدود سه- چهار روز تصویربرداری داشتیم.
دارابی ادامه داد:، چون در مجموعه تلویزیونی «وارش» اغلب کاراکترها را در فواصل زمانی ۱۰، ۲۰ و ۳۰ سال میدیدیم، بعد از ضبط هر مقطع، ناچار بودیم تا فرصتی به گروه دکور و طراحی بدهیم تا صحنه و آکسسوار را متناسب با شرایط و تغییرات سناریو آماده کنند تا سپس تصویربرداری را ادامه دهیم. در واقع هر لوکیشن یک محل مستقل در قصه بود و همین مسئله کار را سخت میکرد. البته این سختی در تمام دیگر ابعاد تولید از جمله طراحی لباس، گریم و ... هم وجود داشت. برای پیشبرد این جریان واقعاً نیاز به یک تیم حرفهای، کاربلد و البته همراه وجود داشت که خوشبختانه ما در اختیار داشتیم و جا دارد از همه عوامل تولید برای تحقق این اتفاق تشکر کنم.
وی افزود: بیشک مدیریت مالی این نوع پروژهها و تأمین بودجه آنها کار سختی است و «وارش» هم از این قضیه مستثنی نبود که با کمک همین گروه خوب، حداکثر بهرهوری را چه از حیث زمان و چه هزینه بردیم.
مجری طرح سریالهای «هفت سنگ» و «چرخِ فلک» درباره حاشیههایی که همزمان با پخش نخستین بخشهای مجموعه «وارش» شکل گرفت، توضیح داد: حاشیههای منفی که همزمان با آغاز «وارش» به وجود آمد، اگرچه خیلی متنوع بودند، اما به مرور و پس از آشنایی بهتر مخاطبان با فضا و چارچوب مجموعه به صفر رسیدند. واقعیت این است که برخی دوستان اندکی شتاب زده قضاوت کردند و قطعاً اگر چند قسمت با سریال همراه میشدند، درک میکردند که سوءنیتی در کار نبوده است. ما تلاش کردیم سریالی سرگرم کننده و بامحتوا بسازیم که توهینی را هم متوجه هیچکس نکند و صرفاً قصهای را روایت کردیم که جغرافیای آن در شمال بود.
دارابی در این باره افزود: حتی اتهاماتی که درباره عدم عمل به تعهدات از سوی گروه سازنده «وارش» در فضای مجازی در قالب ویدئوهایی مطرح شد، متأسفانه ساختگی بودند و شاید در جهت تخریب سریال تهیه شده بودند. من به عنوان مجری طرح سریال «وارش» تأکید میکنم که ما هیچ بدهیای چه در گیلان و چه در سایر لوکیشنهای مجموعه نداریم و با افتخار میگویم که در کل این پروژه امروز بدهکاریای در این زمینه ندارد.
تهیه کننده فیلم «آلرژی» در بخش دیگری از صحبتهایش، نقدهایی که از سوی برخی مخاطبان به تغییر در گروه بازیگران و کاراکترهای سریال «وارش» وارد میشود را امری طبیعی برشمرد و گفت: طبعاً بیننده تلویزیون همیشه دوست دارد با همان کاراکتر و بازیگری که از ابتدای یک روایت همراه بوده و سمپاتی داشته، تا پایان داستان را دنبال کند. در «وارش» ما به ضرورت قصه، کاراکترهایی را طی قسمتهای مختلف از دست میدادیم و ناگزیر از اعمال تغییراتی در بین بازیگران بودیم. با این حال باید به فیلمنامه وفادار میماندیم. هرچند در این باره نمیتوان از جسارت و شهامت نویسنده سریال، جابر قاسمعلی به سادگی گذشت که شخصیتهای جذابی را که خلق کرده، در طول داستان با ساختارشکنی خاصی حذف میکند، اما همچنان قصه اش پرتوان و بدون سکته ادامه مییابد.
او اظهار داشت: با احترام به همه نقدها و توصیههایی که در این باره مطرح شدند، باید بگویم شکل روایی سریال «وارش» چنین تغییرات و مسائلی را ایجاب میکرد و از این دست تصمیمات، پیشتر در بسیاری از فیلمها و سریالها نیز اتخاذ شده است. مثلاً لازم است توضیحی درباره تغییر بازیگر نقش وارش بدهم. به هر حال خانم الهام طهموری برای نقش وارش انتخاب شد و خیلی هم خوب و هنرمندانه بازی کرد. با پیشرفت قصه هم اتفاقاً تا مقطعی با گریم از خود او برای این نقش بهره بردیم، اما اگر میخواستیم تا پایان قصه از همین بازیگر برای نقش وارش استفاده کنیم، شاید با نقدهایی نسبت به عدم باورپذیری او مواجه میشدیم و یا ایراداتی احتمالی که ممکن بود به بخشهای مختلف مرتبط با این نقش در کهنسالی وارد شود. بویژه اینکه او بازیگر جوانی است و باید نقش یک پیرزن را در اواخر سریال بازی میکرد که پسرانش هم بزرگ شده اند. اگرچه نسرین بابایی، بازیگر نقش پیری وارش هم بسیار خوب از پس ایفای این نقش برآمد و کاراکتر را باورپذیر ارائه داد.
دارابی در پایان گفت: با تمام این اوصاف، باید بگویم توفیق سریال «وارش» و شمار بالای بینندگان آن اتفاقی صورت نگرفته. در این باره لازم است از محمودرضاتخشید تهیه کننده سریال تشکر کنم که با نظارتها و انتقال تجربه هایش، وارش را بخوبی هدایت کرد. تشکر ویژهای هم از احمدکاوری دارم که در طول پروژه، کارگردان همراهی بود و درک درستی از شرایط داشت و در ضمن، روی بهبود کیفیت مجموعه هم حسابی وقت و انرژی گذاشت که اگر نبود، نمیتوانستیم پروژه را به این شکل به سرانجام برسانیم. تک تک گروهها هم در شرایط جوی متفاوت و سخت خیلی زحمت کشیدند و هنوز هم با گذشت یکسال از زمان تصویربرداری، همچنان به ما برای بهتر دیده شدن سریال کمک میکنند. در این باره باید از بازیگران هم قدردانی ویژهای داشته باشم که، چون امکان رج زدن نداشتیم، به دفعات اغلب این عزیزان مدام در مسیر رفت و آمد بودند و خیلی اذیت شدند. در کل تلاشهای همه دوستان همکار و گروههای مختلف پروژه در این سریال با توجه به مشقتهای تولید، قابل تقدیر و ارزشمند است.
وی همچنین با رد اتهاماتی که درباره بدهکاری سازندگان این سریال در برخی از لوکیشنها در فضای مجازی مطرح شده بود، اعلام کرد این سریال به تمام تعهدات خود در این باره عمل کرده است. او همچنین تغییرات ایجاد شده در سریال اعم از بازیگران و کاراکترها را ضرورتی اجتناب ناپذیر و همراستا با فضای فیلمنامه میداند و بر آنها صحه میگذارد.