دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته گفت: تولید خودروهای برقی در ایران بسیار گران است، در نتیجه برای توسعه این محصولات باید به کمکهای دولتی و توانمند شرکتهای دانش بنیان اتکا کرد.
منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، در خصوص زمان ورود خودروهای برقی و خودران به سامانه حمل و نقل شهری اظهار کرد: بر اساس اقدامات صورت گرفته و برنامه ریزیهای انجام شده، پیش بینی میکنیم که خودروهای برقی در زمان نزدیکتری به بازار میآید.
منطقی ادامه داد: احتمالا تا دو سال آینده فرایند برقی شدن خودروهای ایرانی در اتوبوسهای شهری محقق خواهد شد.
به گفته دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته، امکان برقی شدن موتورسیکلتها از همین حالا هم امکانپذیر است و برخی نمونههای آن نیز وارد بازار شده است.
وی درخصوص تولدی خودرهای خودران در کشور نیز تاکید کرد: خودران کردن خودروها چند مرحله دارد؛ در مرحله اول باید یک پلتفرم برقی داشته باشیم؛ همچنین در گام دوم لازم است سیستم ایمنی که راننده را در ۴ مرحله حذف میکند پیاده سازی کنیم، اما برای اینکه این مراحل در چه زمانی در کشور اجرایی شود بررسیهای بیشتری نیاز است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته تصریح کرد: آنچه در حال حاضر در کشور اهمیت دارد جاری سازی روند برقی کردن اتوبوس، موتورسیکلت و نهایتا خودروهای شخصی در کشور است.
منطقی افزود: با توجه به اینکه در کشور ما استعداد فوقالعادهای وجود دارد، برای اتوبوسهای برقی یک اصل مهم یعنی همکاری با شرکتهای دانشبنیان را در نظر گرفتهایم.
وی ادامه داد: شاکله اتوبوسهای برقی بر روی ۴ فناوری الکترونیک، ارتباطات، کنترل و الکتریسیته قرار دارد و خوشبختانه ما بهترین متخصصها را در این زمینه در کشور داریم.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته با بیان اینکه تجهیزات مورد نیاز عمدتا در شرکتهای دانش بنیان تولید میشود، تاکید کرد: خودروسازان بزرگ کشور نیز امروز به دنبال ورود به این عرصه هستند، به طوری که نمونههایی در دو شرکت خودروسازی بزرگ طراحی و تولید محدود شده است.
منطقی در پاسخ به این سوال که چرا هنوز نمونهای از خودروهای برقی وارد بازار نشده است؟ اظهار کرد: تولید خودروهای برقی در ایران بسیار گران است، در نتیجه مرحله اول تولید نمونه است و مرحله دوم اقتصادی کردن آن نمونه؛ برای توسعه این محصولات باید به کمکهای دولتی و توانمند شرکتهای دانش بنیان اتکا کرد.
وی با بیان اینکه کشورهای دیگری هم که به این عرصه وارد شدهاند تمام این مسیرها را پشت سر گذاشتهاند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرهای تهران، اصفهان و مشهد برای ورود وسائل نقلیه برقی داوطلب شدهاند، که در همین راستا هم یک خط تولید موتورسیکلتهای برقی در شهر اصفهان راهاندازی شده است.