عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی گفت: آئیننامهها و قوانین وزارتخانههای علوم و بهداشت عاملی در کاهش کاربردی کردن پایاننامهها محسوب میشوند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلالی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس دانشکده مهندسی فناوریهای نوین دانشگاه شهید بهشتی در برنامه رادیویی «گفتوگوی علمی» با بیان اینکه اغلب پایان نامهها به مسائل و مشکلات خرد و کلان کشور کمتر میپردازند، گفت: این مسئله ناشی از اهمال کاری دانشجو، تیم پژوهشی و یا راهنما و مشاوره و همچنین زیرساختها و اسناد بالادستی هستند. متاسفانه برای دانشجو این احساس ایجاد نشده است که پایان نامه کارشناسی ارشد به معنی آینده زندگی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی است.
وی افزود: اگر دانشجو به این موضوع پی ببرد که پایان نامه کارشناسی ارشد چراغ راه و تعیین کننده پایان نامه مقطع دکترا و همچنین مشخص کننده زمینه فعالیت پژوهشی داننشجو در آینده و البته تعیین کننده زمینه اشتغال وی خواهد بود، قطعا به دنبال موضوعاتی در پایان نامه خواهد رفت که برای خود او و کشور مفید باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به اعضای هیئت علمی به عنوان تیم پژوهشی و مشاوره دانشجویان اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه اعضای هیئت علمی نیز در پایان نامههای دانشجویی به دنبال موضوعاتی نبودند که هم مشکل گشای کشور و همچنین دستگیر دانش آموخته در مراحل بعدی زندگی او باشد. البته بخشی از این نگاه نیز به دلیل اهمال کاری در نگارش اسناد بالادستی است، زیرا این اسناد، از اعضای هیئت علمی نخواسته است پایان نامهها در راستای رفع نیاز کشور باشند و حتی به اعضای هیئت علمی گفته است فقط به دنبال تولید مقالاتی در رنک ISI باشد.
وی تصریح کرد: نگاه و نگرش اسناد بالادستی، اعضای هیئت علمی را کانالیزه میکند تا پژوهشها و پایان نامهها را به سمت تولید صرفا مقاله ببرد و این مسئله باری از دوش مشکلات فعلی و منطقهای و محلی کشور بر نخواهد داشت و به همین جهت علی رغم رشد افتخار آمیزی که سیستم آموزش عالی در تولید مقالات و رویدادهای پژوهشی داشته است، این مقالات تبدیل به ثروت جهت حل معضلات نشده اند.
رئیس دانشکده مهندسی فناوریهای نوین دانشگاه شهید بهشتی به عدم وجود زیرساختها به عنوان یکی از دلایل کاربردی نبودن پایان نامهها اشاره کرد و بیان داشت: آئین نامهها و قوانینی که توسط وزارت علوم و بهداشت به دانشگاهها ابلاغ میشوند عاملی در کاهش کاربردی کردن پایان نامهها محسوب میشوند. نمونه بارز آن، مبانی ارتقاء اعضای هیئت علمی است هر چند اخیرا این بخش اصلاح شده است و امیدواریم تا حدودی مشکلات این حوزه برطرف شود.