اینکه افرادی تمام تلاششان برای جلوگیری از پاگرفتن کارخانجات داخلی است و از هیچ کاری برای جلوگیری از فعالیت جوانان این سرزمین دریغ نمیکنند به خاطر این است که میدانند جنگ اصلی امروز همین است که نباید ایران روی پای خود بایستد.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- محمد زادمهر*؛ اینکه افرادی تمام تلاششان برای جلوگیری از پاگرفتن کارخانجات داخلی است و از هیچ کاری برای جلوگیری از فعالیت جوانان این سرزمین دریغ نمیکنند به خاطر این است که میدانند جنگ اصلی امروز همین است که نباید ایران روی پای خود بایستد.
توجه به جنبههای مختلف جهش تولید به رسم هر سال رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزیشان در آغاز سال ۱۳۹۹ عنوان "جهش تولید" را برای این سال انتخاب نمودند. پیش از پرداخت به جهش تولید ابتدا باید بررسی کنیم که سال گذشته که رونق تولید بود را چگونه سپری کردیم و چه تلاشهایی در تبیین این موضوع و مهمتر از آن برای تحقق اهداف مدنظر انجام شده است.
اگر عناوین سالها از سال ۱۳۹۰ تا به امروز را بررسی کنیم، حضرت آقا ۹ سال را با عناوین اقتصادی انتخاب نموده اند و این نشان از اهمیت بالای اقتصاد در جامعه اسلامی دارد. هرچند که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم هم اشاره کرده اند اقتصاد البته هدف جامعه اسلامی نیست بلکه وسیلهای است که عدم تحقق آن مشکلات بسیاری برای رسیدن به اهداف اصلی ایجاد خواهد نمود.
در مسیر اقتصاد اصلیترین راهبرد همان بحث اقتصاد مقاومتی و توجه ویژه و تمام و کمال به ظرفیتهای درونی است حال اگر تحریم باشیم یا نباشیم اهمیتی ندارد. ملت و کشوری که بتوانند روی پاهای خود بایستند دیگر ترسی از هیچ تهدیدی ندارند، با جهان تعامل میکنند، اما نگران تحریم و نایاب شدن کالا، قطعات و ... نیست. این راهبردی است بسیار مهم که قطعا نگاه جهان را به یک کشور فرسنگها تغییر خواهد داد.
مهمترین نکته در تحقق اقتصاد مقاومتی فرهنگ سازی است. امروز نگاهمان بر اصل ما میتوانیم است و در این ۴۰ سال جوانان کشور کارهای بزرگی در عرصههای گوناگون کرده اند که نشان میدهد هر زمان عزم جدی بر تحقق هدفی داشته ایم با ظرفیتهای خودمان به آن رسیده ایم این فرهنگ تلاش و تولید است، اما باید فرهنگ سازی را از بسترهای کف جامعه شروع کرد تولید در صورتی که اتفاق بیافتد حال در روی دیگر ماجرا مردم نیز باید همراه این تولیدکننده در استفاده از آن باشند و تولید داخل را بر نمونه خارجی ترجیح بدهند.
تولید جنبههای مختلفی دارد معنای تولید صرفا تولید لوازم خانگی یا خودرو و ... نیست که مردم تهیه کنند و تمام. در واقع تولید همین پیام رسانهای داخلی هستند و فرهنگ سازی یعنی تمایل بیشتر مردم به سمت پیام رسانهای داخلی نه نمونههای متعدد خارجی که اهداف مشخصی برای ارائه خدمات رایگان دارند.
رونق تولید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در تمام شئونات زندگی مردم قابل بررسی است و میشود گفت: سرنوشت کشور را در عرصههای مختلف تعیین میکند. اینکه افرادی تمام تلاششان برای جلوگیری از پاگرفتن کارخانجات داخلی است و از هیچ کاری برای جلوگیری از فعالیت جوانان این سرزمین دریغ نمیکنند به خاطر این است که میدانند جنگ اصلی امروز همین است که نباید ایران روی پای خود بایستد. درواقع همان جنگ موشکی که علیه ما برای محدودیت این توانمندی کشور به راه انداخته اند را در تمام عرصهها از کشاورزی، هستهای و ... را نیز دنبال میکنند، میدانند ملتی که در عرصههای حیاتی روپای خود بایستد دیگر تحت هیچ شرایطی زیر بار استکبار نخواهد رفت.
در یک سال گذشته با دولت خستهای که ما داریم با نگاه سراسر غربی حرکت به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی سخت بوده ه اما بالاخره با دستورات و پیگیریهای مقام معظم رهبری، تلاشهای قوه قضائیه و دیگر بخشهای نظام شاهد چرخیدن دوباره چرخ کارخانجات و زنجیره تولید در کشور هستیم، اما این حرکت با سرعت فعلی برای اصلاح و تحول اقتصاد جامعه اسلامی کُند است. از این رو ما نیاز به جهش داریم. این جهش باعث میشود دقیقا مردم تحول اقتصاد را با تمام وجود احساس کنند و اینکه کشور با ظرفیتهای داخلی اداره میشود.
در همین راستا و مشکلات متعددی که در مسیر اقتصاد کشور داریم از جمله تحریم ها، شکست مذاکرات، خروج شرکتهای بزرگ خارجی از کشور، نگرش مردم نسبت به آمریکا و متحدان دیگرش، بستری ویژه برای اول فرهنگ سازی و دوم آماده سازی کشور در جهت عبور از جنگ اقتصادی تمام عیاری است که از مدتها قبل علیه ما شروع و در حال پیگیری است؛ بنابراین نگاه راهبردی به همراه برنامه ریزی دقیق برای مشخص کردن وظیفه هر بخش و نهاد از کشور قطعا جهش را در سال پیش رو محقق خواهد کرد. از طرفی اصلاح زنجیره اقتصاد در تمام بخشها که مهمترین آن اتفاقا تولید است، مردم اقتصادی پویا و مولد را در جامعه اسلامی تجربه خواهد نمود.
*محمد زادمهر- دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.