تدوین برنامههای آموزشی مورد نیاز برای گروه علوم پزشکی برای مدیریت بحران و مقابله با حوادث احتمالی در دستور کار معاونت آموزشی وزارت بهداشت قرار گرفت.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت بهداشت، جلسه تدوین برنامههای آموزشی مورد نیاز جهت مدیریت بحران و مقابله با حوادث احتمالی به میزبانی معاونت آموزشی وزارت بهداشت برگزار شد.
در این جلسه حمیدرضا خانکه، دبیر بورد سلامت در حوادث و بلایا با اشاره به زلزلهخیز بودن ۹۷ درصد خاک کشور و در معرض سیل قرار داشتن ۵۰ درصد از اراضی ایران تصریح کرد: خوشبختانه در پاسخ به بلایای طبیعی، موفق هستیم و باید تلاش کنیم این موفقیتها به حوزه پیشگیری و برنامهریزی نیز تسری یابد.
وی اظهار کرد: با توجه به تجمعات انبوهی که به علل مختلف فرهنگی و اجتماعی در کشور ما برگزار میشود، اپیدمی از مخاطرات اصلی ایران است.
خانکه با ابراز خرسندی از تجارب متعدد وزارت بهداشت و حوزه سلامت در ارزیابی خطر از آن با عنوان رکن اصلی برنامههای وزارت بهداشت یاد کرد و افزود: این تجارب در حوزههای دیگر وجود ندارد و به نوعی الگوی وزارت بهداشت مورد توجه وزارت کشور و سایر حوزهها قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: در مقابل هر مخاطره، مواجههای وجود دارد و هرچه مواجهه بیشتر شود تاثیر خطر نیز افزایش مییابد. آسیبپذیری نیز در افراد جامعه متفاوت است، اما تلاش ما در راستای کاهش خطر یا مدیریت خطر برای همه افراد جامعه و به ترتیب اولویت است.
دبیر بورد سلامت در حوادث و بلایا اظهار کرد: گام نخست در کاهش مخاطرات و آسیبپذیری، افزایش اعتماد اجتماعی است و جنبههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در آسیبپذیری، تاثیری بلامنازع دارند.
خانکه با اشاره به اینکه نظام سلامت در ایران دارای ظرفیتهای زیادی است؛ افزود: وجود ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی، ۱۴ هزار تخت ویژه و پرسنل و نیروهای تخصصی، از جمله ظرفیتهای ارزشمند وزارت بهداشت است. لیکن وزارت بهداشت یک وزارتخانه هوشمند است و در تلاش هستیم عواقب و مخاطرات را به حداقل برسانیم و کماکان، شناسایی سایر ظرفیتها ادامه دارد.
دبیر بورد سلامت در حوادث و بلایا تصریح کرد: بر اساس قانون جدید ابلاغ شده، شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت با مسئولیت وزیر بهداشت تشکیل شده و بر اساس مصوبه این شورا، آموزش کارکنان و تدوین ۲ واحد درسی برای کلیه رشتهها در دستور کار قرار گرفته است؛ همچنین آموزش مدیران مرتبط با حوزههای خطر و بحران از دیگر مصوبات شورای سیاستگذاری است و لازم است در مقابل خطرات، بیمه باشیم.
وی با اشاره به تقسیم مخاطرات به ۳ سطح ملی، استانی و شهرستانی از تشکیل ۴ فاز در مبارزه با شیوع کرونا خبر داد و گفت: فاز اول پیشگیری، فاز دوم کنترل و فاز سوم توسعه درمان است که در این حوزه بسیار موفق بودیم و تاکید همچنان روی فاز ۳ است و تلاشها برای ورود به فاز ۴ و دستیابی به واکسن ادامه دارد.
خانکه تاکید کرد: سند ملی نیز بر اساس الگوی ملی در حال تدوین است و سطحبندی مخاطرات در راس امور قرار دارد و این سطحبندی در وزارت بهداشت انجام شده است و نظام سطحبندی در کشور دارای ۵ شاخص است که اگر حادثهای ۳ شاخص از ۵ شاخص را دارا باشد حادثهای ملی تلقی میشود.
وی افزود: برنامه پاسخ ملی نیز برنامهای است که بر اساس آن معاونتهای وزارت بهداشت موظف هستند در قالب آن، برنامههای مجزایی در حوزه کاری خود را ارائه بدهند و این برنامه، حیطه کاری، بازه زمانی اجرا، منابع و ساختارها را مشخص خواهد کرد؛ لذا جمع بندی برنامه کلیه معاونتها به برنامه ارزیابی خطر نیاز دارد که تحت عنوان سند جامع آموزش مدیریت در بحران توسط سازمان اورژانس در حال انجام است.
در ادامه این نشست علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت به تشریح مخاطرات درون دانشگاه و حوزههای مربوط به آموزش پرداخت و تاکید کرد: ایمنی ساختمان و تجهیزات خوابگاهها، آزمایشگاهها، دانشگاهها و سلامت دانشجویان دغدغه معاونت آموزشی است که همکاری معاونین آموزشی و دبیران حوزه آموزش را میطلبد.
حق دوست ضمن برشمردن پتانسیلهای آموزش مجازی و امکان آن برای ارائه آموزش عمومی به همه دانشجویان گفت: همکاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت و وزارت علوم در زمینه برخی رشتهها مانند عمران، شیمی، فیزیک و شهرسازی میتواند در حوزههای عملیاتی به وزارت بهداشت یاری برساند و دستاوردهای خوبی برای جامعه به ارمغان خواهد آورد.
در پایان با توجه به نظرات شرکت کنندگان جلسه، مصوبات زیر در دستور کار معاونت آموزشی وزارت بهداشت قرار گرفت:
بررسی وضعیت ایمنی و پروتکلهای ایمنی دانشگاه ها، خوابگاه ها، آزمایشگاهها و بیمارستانهای آموزشی و تهیه چک لیستهای ارزیابی با مساعدت و همکاری سازمان اورژانس.
بررسی فرمولهای اعتباربخشی در بازدید از دانشگاهها و بیمارستانهای آموزشی توسط شورای گسترش دانشگاهها و توجه به مسائل ایمنی در اعتباربخشی رشتهای توسط دبیران بورد رشتههای مختلف.
در مورد دکتری تخصصی (Ph.D) سلامت در بلایا، تبدیل برخی رشتهها مانند توانبخشی و پرستاری از حالت دکتری تخصصی به حالت حرفهای و در برخی رشتهها مانند طب اورژانس که با بلایا مرتبط هستند لازم است آموزشهای کلاسیک افزایش یابد.
بررسی آموزشهای مورد نیاز رشتههای بالینی و غیربالینی مانند مدیریت، رشتههای پزشکی و اپیدمیولوژی و پرستاری در زمان بحران.