به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمدجواد حق شناس عضو شورای اسلامی شهر تهران عصر امروز در همایش مدیران برتر شهر ارتباطی تهران با تأکید بر اینکه در برنامه سوم توسعه شهر تهران در حوزه فرهنگی و اجتماعی با رویکرد پایداری ده شاخص کلیدی به تصویب شورای شهر رسیده است، گفت: یکی از شاخصهای کلیدی، ارتقای سرمایه اجتماعی مدیریت شهری است.
وی ادامه داد: در طول سالها به دلیل تسلط نگاه کالبدی به شهر، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی بسیاری بروز کرده و به زیبایی و زیست پذیری شهر آسیب زده است؛ نگاه انسان محور و مبتنی بر پایداری فرهنگی و اجتماعی یک نیاز و راهحلی برای التیام بحرانهای اجتماعی و فرهنگی شهر و شرط لازم برای توسعه متوازن و موفق شهر است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: سرمایه اجتماعی یکی از مولفههای اصلی در پایداری فرهنگی و اجتماعی است که تعریف مختلفی از آن میشود، اما میتوان آن را شبکهای از روابط اجتماعی هم افزا دانست که مبتنی بر آگاهی و شناخت و اعتماد به تعامل و مشارکت سازنده میانجامد.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد در شهر مدیران بگونهای عمل کنند که مردم آگاهی و شناخت لازم به اهداف و برنامه و سیاستهای مدیریت شهری را نداشته باشند، اگر مدیریت شهری بگونهای عمل کند که مردم اعتماد و همدلی لازم را نداشته باشند، مردمی که فاقد آگاهی و شناخت و اعتماد لازم هستند طبیعتا تعامل و مشارکت و همراهی لازم را با مدیران شهری نخواهند داشت.
حق شناس گفت: مدیران شهری هم باید بتوانند اطلاعرسانی و ایجاد شناخت لازم نسبت به اهداف و برنامهها و سیاستهای خود را در بین مردم را ایجاد کنند و باید بتوانند شفافیت و پاسخگویی مطلوب مردم را از خود نشان دهند.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی با اشاره به اینکه مدیران شهری برنامههای روشنی برای جذب تعامل و مشارکت و همراهی مردم با مدیریت شهری در همه حوزهها داشته باشند، افزود: نیاز به انتقال معنا، نیاز به ایجاد آرامش، نیاز به مفاهمه، ایجاد حس تعادل و توازن در محیط و زندگی، درک زیباشناختی و نیاز به زبان و بیان موثر و مستعد انتقال مفاهیم و ایدهها از جمله زمینههای تحقق این مطلب است.
حق شناس با ذکر این مطلب که سرمایه اجتماعی سرمایهای است که در انباشت و حفظ آن تک تک کارکنان و و مدیران شهری مسئولیتی ویژه دارند بیان کرد: در این میان، اما روابط عمومی شهرداری نقش و مسؤولیتی مستقیم و مضاعف دارد.
وی افزود: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، ایجاد شناخت عمیق و پاسخگویی، حفظ ارتباط با مردم و سازمانها و بخشهای مدنی جامعه، ایفای نقش پل ارتباطی و انتقال نظرات و انتظارات و انتقادات مردم به مسؤولان و مدیران فقط بخشی از وظایف روابط عمومی است که باید با جدیت دنبال شود.
عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: مهمترین وظایف روابط عمومی یک سازمان با کلید واژه سرمایه اجتماعی تعریف میشود. روابط عمومیها در سازمانها و از جمله در مدیریت شهری زمانی موفق خواهند بود که بتوانند با ایجاد رابطهای دو سویه بین مدیران و مردم سرمایه اجتماعی را حفظ و یا ارتقا بخشند.
حق شناس یکی دیگر از شاخصهایی که در برنامه سوم تعریف شده و با نقش روابط عمومی پیوند میخورد، ارتقای دیپلماسی شهری دانست و گفت: در این حوزه نیز امیدوارم روابط عمومی شهرداری بتواند ابتکار عمل و خلاقیت متناسبی از خود نشان دهد.
وی افزود: در دنیای امروز کلید واژههای همچون اطلاعات و ارتباطات و افکار عمومی نقشی بسیار جدی دارد؛ لذا اهمیت جایگاه روابط عمومی سازمانها روز افزون است.