گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- اسحاق عاطفی؛ هر سال با نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر که از آن به عنوان بهار سینمای ایران یاد میشود، یکی از بحثهای اصلی درباره عدم اکران شماری از آثار باقیمانده از جشنواره سال گذشته و سنگینتر شدن بار چرخه اکران در این زمینه است. این چرخه هر سال سنگینتر میشود و شمار بیشتری از آثار اکران نشده به قطار طولانی آثار اکران نشده سینمای ایران اضافه میشود. قطاری که تنها راه رهایی از آن، یا گسترش چشمگیر ظرفیتهای ناوگان اکران آثار سینمایی است که در عمل به واسطه هزینههای سنگین آن امکان پذیر نیست یا استفاده راهحلهای جایگزینی همچون اکران آنلاین است. روشی که سالهاست در سینمای جهان هم در حال انجام است.
شیوع بیماری کرونا، اتفاقی بود که چرخه نیمه جان اکران در سینمای ایران را به سمت مرگ بود. چرخهای که اگر تا پیش از این با هر زحمتی که بود که کار خود را پیش میبرد، با ماجرای کرونا به شکلی زمینگیر شد که حالا شمار آثاری که در نوبت اکران هستند، از شمارش در رفته است!
تصمیم ابراهیم حاتمیکیا و سازندگان فیلم سینمایی «خروج» برای اکران آنلاین این فیلم، تصمیمی جسورانه برای کمک به این چرخه در حال فروپاشی بود. اتفاقی که با اکران آنلاین فیلم «طلا» به کارگردانی شهبازی و تهیه کنندگی رامبد جوان ادامه یافته است و اگر در ادامه با حمایت مردم و عدم استفاده آنها از نسخههای قاچاق همراه شود، میتواند مسیری تازه پیش روی سینمای ایران قرار دهد. این مسیر نه فقط در ایام شیوع بیماری کرونا بلکه تا سالها میتواند ادامه پیدا کند و به چرخه اکران آثار سینمایی کمک کند.
اکران آنلاین فیلم های «خروج» و«طلا» در ابتدا در مرحله اجرا دارای ایرادات و مشکلاتی بود با این همه آنچه که میتوان به شکل قطعی درباره این اتفاق تازه سینمای ایران گفت آن است که با وجود همه این انتقادات، باز هم آغاز اکران آنلاین با اثری مهم همچون «خروج» گامی رو به جلو برای سینمای ایران محسوب میشود که میتواند نه فقط در دوره شیوع بیماری کرونا بلکه پس از آن نیز بخشی مهم از مشکلات اقتصادی سینما به ویژه در حوزه چرخه اکران را حل کند و البته عدالت در توزیع محصولات سینمایی را تا حدودی برقرار سازد و به همه سینماگران این شانس را دهد تا راحتتر آثارشان را به دست مخاطبان برسانند.
بر همین اساس طی این مدت حرف و حدیث های فراوانی برای فیلم هایی که سازندگان آن برای حضور در طرح "اکران آنلاین" مشغول مذاکرات هستند به گوش میرسد که اکران آنلاین برخی از این آثار قطعی به نظر میرسد و برخی برای نهایی شدن، همچنان مشغول مذاکرات و رایزنی هستند که در ادامه گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو نگاهی داشته است به آثاری که با برخورداری از شانس بالای پیوستن به «اکران آنلاین»، باید بجای پرده نقره ای سالن های سینماها برای نخستین بار در خانه های مردم اکران شود که در ادامه این گزارش از نظرتان میگذرد:
روزهای نارنجی با ستاره ها
روزهای نارنجی فیلمی به کارگردانی آرش لاهوتی، نویسندگی آرش لاهوتی و جمیله دارالشفایی و تهیهکنندگی علیرضا قاسمخان محصول سال ۱۳۹۶ است که بزودی اکران آنلاین خود را آغاز خواهد کرد.
اولین نمایش جهانی آن در چهل و سومین دوره جشنواره فیلم تورنتو(TIFF) انجام پذیرفتهاست. همچنین این فیلم نامزد بهترین فیلم بخش نگاه نو از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نیز شدهاست.
روزهای نارنجی پس از چندین حضور بینالمللی و نامزدی در بخش بهترین فیلم جشنوارههای بینالمللی فیلم زوریخ و سائوپائولو، روز یکشنبه چهارم مهرماه ۱۳۹۷، موفق شد سه جایزه بهترین فیلم (با عنوان سینماگر بزرگ تازهوارد)، جایزه کلیسای جهانی و جایزه فیپرشی را از جشنواره بینالمللی فیلم مانهایم آلمان از آنِ خود کند. همچنین بازی هدیه تهرانی در این فیلم مورد تقدیر ویژه هیئت داوران جشنواره قرار گرفت.
این فیلم داستان زندگی پر فراز و نشیب «آبان» زنی میانسال است، که واسطه استخدام کارگران زن فصلی برای کار در باغهای مرکبات شمال کشور میباشد و بازیگرانی چون هدیه تهرانی، علی مصفا، مهران احمدی، علیرضا استادی، ژیلا شاهی، رویا حسینی، صدف عسگری، لیلی فرهادپور و امین گلستانه در ان به ایفای نقش پرداخته اند.
«لتیان» در راه است
«لتیان» نخستین تجربه کارگردانی علی تیموری محسوب میشود که با توجه به شرایط موجود به اکران آنلاین رضایت داده است.
تیموری تاکنون سالها به عنوان دستیار کارگردان در این عرصه فعالیت کرده و حالا میخواهد شانس خود در مقام کارگردان امتحان کند، وی در لتیان به سراغ فیلمنامهای از اکتای براهنی رفته و امیر جدیدی را به عنوان نقش اول مرد اثر انتخاب کرده است.
نکته قابل توجه درباره لتیان همکاری مجدد پریناز ایزدیار و امیر جدیدی است، امیر جدیدی و پریناز ایزدیار یکبار دیگر در فیلم سینمایی هت تریک با هم همبازی بودند و این فیلم هم مورد استقبال هوادارانشان واقع شد.
در خلاصه داستان فیلم سینمایی «لتیان» آمده است: لتیان یک سد است. سدی بر روابط انسانی. رودخانههای روابط پشت سدی ایستادهاند و راه بن بست است. یک نفر میخواهد این سد را بشکند اما خوب میداند که شکستن سد به این سادگی نیست. شهر خراب خواهد شد. تکلیف چیست؟.
امیر جدیدی، پری ناز ایزدیار، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی، علیرضا ثانیفر از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم سینمایی لتیان به ایفای نقش پرداخته اند.
پسرکشی در خانه ها
فیلم پسرکشی به کارگردانی محمدهادی کریمی که سال گذشته در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم فجر اکران شد، یکی دو روزی است راهی اکران آنلاین شده است، این فیلم در ژانر خانوادگی و اجتماعی میباشد. در این فیلم ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسدالهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع، شهناز نصرتی , سهیل قاصدی به هنرمندی پرداختهاند.
«پسرکشی» درام خانوادگی اجتماعی و در عین حال معمایی به نویسندگی وکارگردانی محمد هادی کریمی است که نویسنده ی آثار اجتماعی پرفروش سینمای ایران چون « دختران انتظار» ، « مارال » ، « شمعی درباد » ، « رستگاری در هشت و بیست دقیقه »، « سیب سرخ حوا» و ...خالق آثاری چون « برف روی شیروانی داغ » و«کمدی انسانی» است ، کریمی در ششمین تجربه کارگردانی و بیست و سومین فیلمنامه ی خود ، این اثر متفاوت که درامی پرتعلیق و کشش است داستانی پر از راز و رمز در دو دهه 40 و 70 را از تمام اوج و فرودهای زندگی خانواده ای حکایت می کند که به خاطر یک باور غلط در دام های متعددی می افتند.