امیرحسین کاکایی گفت: تیبا با قیمت ۲۰ میلیون تومان گرنتر نمیتواند جایگزین پراید باشد بنابراین ارابه مرگ بعدی موتور سیکلت خواهد بود.
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ پراید یکی از خودروهایی است که سالها از آن به عنوان خودروی ملی یاد میشود، خودرویی که بعد از تحریمها مشخص شد چندان هم ملی ملی نبوده، اما از این موضوع بگذریم، انتقادات فراوانی به قیمت و امنیت پراید وارد بود، حتی برخی مقاطع مسوولین بر آن بودند تا مانع حرکت خودروی پراید در جادههای بین شهری شوند، اما این روزها گویا برای آخرین بار خروج پراید از خط تولید تصویب و قرار بر عملی شدن گذاشته شده است، اما اینکه حذف پراید تا چه اندازه به نفع مردم است و آیا جایگزینی برای پراید در نظر گرفته شده موضوع مصاحبه ما با امیر حسین کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت است که در ادامه مشاهده میکنید.
آیا با حذف پراید از خط تولید موافق هستید؟ یکی از موضوعاتی که این بار گویا عملی شده و برای آن یادبود گرفته شده، ختم تولید خودروی پراید است، ما نه تنها برای عدم تولید پراید ختم گرفتیم، بلکه در طول تاریخ بارها از مواردی خوشحال شده ایم که اتفاقا به ضرر ما بوده، البته نه فقط ما بلکه بسیاری از ملتهای دنیا در برخی مقاطع تاریخی برای مواردی جشن گرفته و خوشحالی کرده اند که اتفاقا بستری برای نابودی خود آنها بوده است. این موضوع در کتابی به نام تاریخ نابخردی خانم باربارا تاچمن آمده که داستان چنین شادیهایی را در طول تاریخ که مسائل غم بار بعدی را به دنبال داشته مورد مثال قرار داده است؛ لذا دوستانی که برای حذف پراید جشن گرفتند باید این کتاب را مطالعه کنند، چرا که ما این بار هم برای موضوعی جشن گرفتیم که به ضرر ماست، این موضوع بارها اثبات شده که نمونه آن جنگ جهانی دوم و خوشحالی آلمانها بود که بعد از مدتی منجر به کشتار میلیونها انسان و هزاران هزار نفر از خود آلمانیها شد، لذا، چون عدهای از پایان تولید پراید خوشحال شده اند نمیتوان به صورت مطلق گفت که پس کار درستی صورت گرفته است و دیگر از شر ارابه مرگ نجات مییابیم. بیشتر بخوانید:
چرا چنین استنباطی از پایان تولید پراید دارید؟ بعد از حذف پراید چه اتومبیلی جایگزین این خودرو میشود؟ اتفاقی که بعد از عدم تولید پراید میافتد افزایش استفاده از خودروهای فرسوده و رویکرد مردم به استفاده از موتورسیکلت خواهد بود. یعنی فردی که میخواسته یا میتوانسته پراید بخرد به علت اینکه خودروی جایگزین پراید خودروی تیباست، ۲۰ میلیون تومان به هزینه خرید خودرو افزوده میشود لذا ما با یک واقعیت تلخ رو به رو هستیم، به این معنا که دیگر خوشحالی ما از حذف پراید در این مقطع زمانی خوشحالی معقولی نیست و، چون طبقه متوسط به پایین جامعه دیگر امکان خرید پراید را هم ندارند، مجبورند از موتورسیکلت برای بار بری یا حمل و نقل خانواده خود از این سوی شهر به آن سوی شهر استفاده کنند، لذا خطراتی که از این محل به جامعه و سلامت مردم و خانوادهها وارد میشود تکرار همان داستان یا بدتر از آن ارابه مرگی است که به پراید نسبت میدهند. سوال این است که ارابه مرگ کدام است پراید یا موتورسیکلت؟ با حذف پراید طبقهای که توان خرید این خودرو را داشت از سبد خریداران حذف میشوند و کسی هم که ماشین قدیمی مثل پیکان دارد از همان ماشین از رده خارج شده خود کار میکشد، لذا کسانی که اصطلاح ارابه مرگ را به کار میبرند و از حذف پراید خوشحال شدند، اصلاً شرایط اقتصادی و واقعی مملکت را به لحاظ بهره برداری در صنعت حمل و نقل نمیشناسند.
یعنی الان وقت حذف پراید نبود؟ زمانی میتوانیم خودرویی مثل پراید را حذف کنیم که اقتصاد کشور در رشد ۱۰ درصدی باشد، اقتصاد کشور در ثبات کامل اقتصادی و تولید بالا قرار داشته باشد، آن زمان میتوانیم بگوییم که به طور طبیعی پراید باید کنار برود، چون درآمدها به مراتب بالا رفته و نیروی کار درامد خوبی دارند لذا میتوانند خودروی بهتری خریداری کنند، اما در حال حاضر در شرایط رشد منفی ٧ درصدی اقتصادی و تورم بالای ۴۰ درصدی هستیم که افزایش آن به شدت احساس میشود، قطعا خروج پراید از دور تولید به ضرر مردم بخصوص طبقه متوسط به پایین تمام میشود، لذا حذف پراید از خط تولید به ضرر کلان اقتصاد خواهد بود، بعد از حذف پراید باید منتظر افزایش موتورسیکلت سواران در سطح جامعه باشیم، بنابراین متاسفانه در شرایط بد اقتصادی تصمیمی گرفته شده که اصلا به نفع مردم نیست، در این شرایط مطمئن باشیم به جای اینکه هزینه مردم کاهش بیابد، قطعا هزینه مردم در خرید اتومبیل بیشتر میشود. هر تصمیمی باید در زمان و موعد مقرر خود اتخاذ شود.
بهترین راهکار از نظر شما چیست؟ راهکار اصلی این است که به جای اینکه در این موقعیت برای حذف پراید عجله میکردیم، باید اجازه میدادیم زمانی پراید از خط تولید خارج شود که اقتصاد در شرایط خوبی باشد و درآمدهای مردم آنقدر سرشار باشد که بتوانند خودروی خوبی بخرند، ضمن اینکه پراید امسال با پراید ۲۰ سال پیش تفاوتهایی کرده است، شاید به لحاظ ظاهری پراید امروز و دو دهه پیش یکی باشد، اما موتور و برخی ویژگیها مثل موتور و بدنه که تقویت شده تفاوتهایی ایجاد شده است، با این حال اگر میخواستند پراید را از خط تولید خارج کنند این کار را باید چهار سال پیش انجام میدادند، یا دورهای که اقتصاد از رونق نسبی برخوردار بود، بنابراین با تصمیم حذف پراید از خط تولید مسوولین یک بار دیگر هزینه مردم را بالا برده اند، چرا که پراید جایگزینی با همان قیمت ندارد، و داستانها که بعضیها میگویند برای مردم خودروی ارزان قیمت درست کنیم غیر ممکن است، چرا که این موضوع به غیر از حرفهای دهان پر کن چیزی نیست، پر واضح است که پراید در ایران ارزانترین خودروی بود که مردم توان خرید آن را داشتند، اما آقایانی که از خارج کردن پراید از خط تولید خوشحال شدند این حق را از مردم گرفتند، حالا بنده سوالی را مطرح میکنم، چرا مسوولان تا کنون موضوعی درباره حذف زامیاد و نیسان و خارج کردن اینها از خط تولید سخنی نگفته اند، هر چند که نیسانآبی به مراتب خطرناکتر از پراید است، اما مسوولین هیچ وقت برای این موضوع دل نمیسوزانند؟ چرا مسوولین به جای نیسان آبی به دنبال تولید یا واردات خودروی استاندارد نیستند، به این دلیل که حداقل قیمت خودرویی شبیه نیسان که برای بار بری مورد استفاده قرار میگیرد بسیار بالاست، کامیونت یا پیکاپ که چنین کارایی را به جای نیسان ایفا میکنند، حداقل ۸ تا ۱۰ تا ١٨ هزار دلار قیمت دارند، یعنی حدودا شروع قیمت از ۲۰۰ میلیون تومان است، ۴ برابر قیمت نیسان در کمترین پایه قیمتی! حالا این سوال را باید جواب بدهیم که چرا کسی از این موضوع صحبت نمیکند؟ برای اینکه تعداد آن نیسانهای آبی زیاد نیست و همه میدانند اگر حذف شود، جایگزینی برای آن نداریم، از سوی دیگر کسب و کار مردم از بین میرود، ضمن اینکه در حال حاضر فقط پراید ۱۳۱ حذف شده، و وانت پراید از خط تولید خارج نشده است. آیا وانت پراید نمیتواند ارابه مرگ باشد؟ مسوولین میدانند امکان حذف نیسان و وانت پراید وجود ندارد، چرا که کسب و کار مردم به آن وابسته است بنابراین میتوان گفت این موضوع یک حرکت نمایشی و تاسف بار از تدابیر مسئولینی است که حذف پراید را پذیرفتند و کسانی که به اسم حفاظت از محیط زیست نیز این موضوع را پذیرفتند، بدون توجه به شرایط واقعی کشور هیجان کنونی را افزایش دادند تا پراید از دور خارج شد، ضمن اینکه با حذف پراید کمکی به کاهش آلودگی هوا نمیشود و مشکلی نیز از کشور حل نمیشود.