رئیس کمیته بنادر کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی سیاست گذاری دقیقی در حوزه توسعه بنادر و ایجاد کریدورهای جدید وجود ندارد، این در حالی است که ایران از نظر جغرافیایی و موقعیت توپوگرافی بسیار برجسته است.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، مجتبی یوسفی با اشاره به روند توسعه بندر چابهار، گفت: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور محسوب میشود که ایران از این گذرگاه میتواند به آبهای آزاد و کشورهای منطقهای و فرامنطقهای دسترسی پیدا کند.
سیاست گذاری دقیقی در حوزه توسعه بنادر و ایجاد کریدورهای جدید وجود ندارد
نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی سیاست گذاری دقیقی در حوزه توسعه بنادر و ایجاد کریدورهای جدید وجود ندارد، این در حالی است که ایران از نظر جغرافیایی و موقعیت توپوگرافی بسیار برجسته بوده و به نوعی شرق و غرب دنیا را به یکدیگر متصل میکند.
توسعه بنادر و ایجاد کریدورهای جدید جزء اولویتهای نخست کشور محسوب میشود
وی با بیان اینکه توسعه بنادر و ایجاد کریدورهای جدید جزء اولویتهای نخست کشور محسوب میشود، افزود: تمام کشورها با تقویت این بخش توانسته اند به درآمدهای چشمگیر دست پیدا کنند.
وی گفت: ما در بندر چابهار موقعیت بسیار خوبی برای ترانزیت و انتقال کالا داریم، این مسئله موجب شده که سرمایه گذاران داخلی و خارجی به سرمایه گذاری در این بندر ترغیب شوند. البته متأسفانه تاکنون عملکرد سرمایه گذاران خارجی در حوزه تقویت بنادر کشور خوب نبوده است.
یوسفی افزود: نکته قابل توجه این است که آیا ما میتوانیم از ظرفیتهای بالقوه بنادر برای توسعه اقتصادی و افزایش درآمدهای کشور استفاده کنیم، قطعا اگر این مسئله محقق نشود، ایران در حوزه بنادر در کشورهای دیگر عقب خواهد افتاد.
وضع موجود در بنادر کشور به ویژه بندر چابهار نسبت به چشم انداز این حوزه، مطلوب نیست
رئیس کمیته بنادر کمیسیون عمران مجلس افزود: وضع موجود در بنادر کشور به ویژه بندر چابهار نسبت به برنامهها و چشم انداز این حوزه، مطلوب نیست، از این رو باید در این عرصه سیاست گذاری دقیقی صورت گیرد، البته کمیته بنادر کمیسیون عمران مجلس برنامه دقیقی را برای توسعه بنادر کشور به ویژه بندر چابهار در دستور کار دارد و قطعا در هفتههای آتی نشستهای متعددی را با مسئولان مربوطه برگزار خواهد کرد.