رییس پلیس راهور تهران گفت:خط قرمز پلیس حفظ جان و سلامت مردم است و بر همین اساس تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: تهران از لحاظ اینکه پایتخت کشور و ام بلاد محسوب میشود و وسعت و جمعیت زیادی را درخود جای داده همواره درگیر آسیبها و مشکلات است که باید آنها را رفع کنیم. به همین علت برای کمک به رفع مشکلات، اقدام به افتتاح دفتری جهت پاسخگویی بهتر به نیازهای مردمی با خط تلفن ۶۳۹۵۱۲۲۲ میتوانند تمامی عزیزان بدون مراجعه حضوری شکایات، انتقادات، پیشنهادات و خواستههای خودشان را از این طریق اطلاع و همکاران ما رصد و پیگیری میکنند.
رئیس پلیس راهور بیان کرد: مهمترین چالشهای شهر تهران از گذشته تا به الان یک مساله ترافیک و تردد وسایل نقلیه و کندی حرکت و اسیب هایش است، دو آلودگی هوا که زاییده سفرهای درون شهریست و سوم تصادفات؛ که با افزایش سفر، تردد و جمعیت ما تلاش داریم چالش هارا رفع یا حداقل کنترل کنیم.
حمیدی در پاسخ به سوال خبرنگار که آیا موافق یا مخالف اجرای طرح ترافیک در شرایط فعلی است گفت:خط قرمز پلیس حفظ جان و سلامت مردم است و بر همین اساس تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم.
شهرتهران از دیرباز با دو مساله آلودگی و ترافیک روبرو بوده که برایش آسیب زاست و شبکه شهر تهران ظرفیت این حجم تردد بالا را ندارد. تونل، بزرگراه و راه حلهای زیادی در نظر گرفته شده وای قطعا اگر تقاضا بیشتر از این شود دچار اختلال ترافیکی و آلودگی هوا میشویم.
اما با اینکه راهکارهای مختلف وجود دارد طرح ترافیک برای این دو معضل درمان کوتاه مدت است، اما اگر بخواهیم تهران با چالش کمتر مواجه بشه و تردد اسانتر و الودگی کمتر شود باید طرح ترافیک جدیای را در پیش بگیریم، اما در شرایط فعلی ضرورت، مقابله با بیماری کروناست. درواقع باید سنجیده شود چند درصد طرح ترافیک فعلی که بخشی از طرح ترافیک هست که از ساعت ۸ ونیم صبح تا ۲ ونیم بعداز ظهر است مشکلی از لحاظ تردد برای افراد ایجاد میکند! باید بررسی شود ایا وجود طرح اسیب به شرایط فعلی وارد میکند؟ با این حال ما تابع دستورات ستاد ملی کرونا هستیم و طی بررسیها خیلی از شهرهایی که در وضعیت قرمز هستند طرح ترافیک نداشتند، ولی شیوع روز افزون در بینشان وجود دارد.
با این حال وقتی تقاضای سفر وجود داشته باشد با طرح ترافیک یا بی طرح ترافیک شیوع ویروس کرونا را خواهیم داشت، اما اینکه دقیقا طرح تاثیر مثبت دارد یا منفی نیاز به کار کارشناسانه دارد و ما منتظر تصمیم ستاد ملی کرونا هستیم.
وی در پاسخ به سوال اینکه اجرای طرح ترافیکی چه تاثیری در بار ترافیکی محدود طرح ترافیک گذاشته گفت: با اینکه در حال حاضر سفرها کمتر شده طرح ترافیک کمک میکند سفرهای غیر ضروری نداشته باشیم و جریان زندگی را بهتر مدیریت کنیم. تا اینکه شبکه عبور و مرور مختل بشه و این ضرورت ماست که طرح کامل داشته باشیم، ولی شرایط کرونایی متفاوت است.
وی افزود مشکل ترافیک شهر تهران در کوتاه مدت قابل حل نیست وباید کاری کنیم ک مردم برای یک کار کوچک از هرکجا از هرکجای شهر به راحتی تردد کنندو با وجود اینکه حجم ماشینها زیاد است. پارکینگها هم توان پاسخگویی ندارند در کنار این مساله آلودگی هواد که معمولا در ۶ ماهه دوم سال مطرح میشود، اما طبق بررسیهای کارشناسانه آلودگی هوا در ۶ ماهه اول سال اکر بیشتر از ۶ ماهه دوم نباشد کمتر نیست. برای همین برای این مسائل نیازمند برنامه کوتاه، میان و بلند مدت هستیم.
وی اظهار کرد: در تهران ۸ میلیون وسیله نقلیه وجود دارد تعداد وسایل نقلیه در تهران به ۸ میلیون رسیده که ۴ میلیون ان خودرو و ۴ میلیون ان موتور سیکلت هست و حدود ۲۵ درصد کل وسایل نقلیه کشور در تهران است و تصادفات با وجود کاهش چشمگیر سالانه حدود ۶۰۰ نفر درتهران جان باخته تصادفات داریم و ۲۱ هزار نفر مجروح که ۴۸ درصد ان ناشی تصادفات موتوری و ۳۶درصد ان تصادفات مربوط به عابرین پیاده است.
رییس پلیس راهور گفت: بیشترین حجم تصادفات رانندگان موتور سیکلت در بعدازظهرها است و علتهای تصادفات عابرین پیاده میتوان به فقدان روشنایی کافی و مناسب و پل عابر مکانیزه و عدم عبور از عرض راه تعیین شده و رعایت نکردن قوانین و احتیاط لازم اشاره کرد30 درصد تصادفات تهران هم از ساعت ۴ بعدازظهرتا ۸ شب و از ۸ تا ۱۲ شب هم ۲۵ درصد سهم تصادفات میباشد.
وی دراخر افزود: درسالهای اخیر نگاه مسئولان خودرو محوری شده و ما از لحاظ حمل ونقل عمومی ضعیف هستیم و مشکلاتی، چون فرسودگی ناوگان، استفاده از سوخت فسیلی و هوشمند نبودن گریبان گیر ماست؛ و سعی در توسعه و توزیع یکسان و حمل ونقل ترکیبی داریم که شروع کردیم، اما نیاز به زمان طولانی داریم. حرکت شهر به سمت انسان محوری ضرورت هست و باید طرح پیاده راه سازی را افزایش دهیم و با اینکه این کار برای پلیس سختی بیشتری دارد، ولی کمک میکند که خودرو محوری کمتر شود.