رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هیچ نسبتی با ۲۰۳۰ ندارد؛ سند تحول مهمترین و زیربناییترین سند اسلامی و ملی است اما ۲۰۳۰ یک سند بین المللی با ماهیت سکولاریستی است.
حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و معاون وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در خصوص سند تحول بنیادین گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هیچ نسبتی با سند۲۰۳۰ ندارد؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وبرنامه درسی ملی، مهمترین و زیربناییترین سند اسلامی و ملی است؛ این سند را نقطه عطف محسوب کرد، اما ماهیت سند ۲۰۳۰ یک سند بین المللی با ماهیت سکولاریستی است
وی ادامه داد: با توجه به منویات رهبر انقلاب موضوعات سند تحول بنیادین دربرنامهها و کتابهای درسی جا داده شده است و به هیچ عنوان اجازه نمیدهیم سند ۲۰۳۰ به وسیله هیچ کسی در آموزش و پرورش ترویج شود؛ البته حرکتهایی بود، ولی تمام شد مخصوصا از موضع کاملا صریح مقام معظم رهبری تکلیف همه روشن است.
ملکی بیان کرد: عملیاتی کردن سند تحول بنیادین در وضع کنونی آموزش و پرورش به عنوان یک راهبرد اصلی است یعنی اکنون نگینِ برنامههای ما است یا به تعبیر دیگر مسیر و صراط ما این است اگر کسی راههای فرعی سراغ دارد باید به اینجا منتهی شود
وی اضافه کرد کرد: سازمان پژوهش در ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری دارد و با ماهیت هر حوزه شورا و کمیته ویژه تشکیل خواهد شد و در تلاشند که برنامههای درسی تحولی را آماده کنند که باید بگویم انشاالله تا بهمن ماه سال جاری این اتفاق خواهد افتاد و ما شاهد اجرای تحول در آموزش و پرورش هستیم پس از این مراحل نوبت به تولید بستههای آموزشی خواهد رسید که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ مقداری که براساس وسع مان حرف میزنیم حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد است که کتابهای درسی ما مبتنی بر این طرح تحول نوین خواهد بود که البته یک اجرای آزمایشی به طور طبیعی خواهد داشت و به تدریج بستههای آموزشی تحولی جایگزین کتابهای درسی فعلی میشوند.
ملکی در مورد وضعیت معلمان در طرح تحول سلامت گفت: همراه با برنامههای درسی معلمان نیز باید آموزشهای لازم را ببینند و ساختار تشکیلاتی آنان تصویب شده است و در حال سپری کردن مراحل پایش است در همین راستا دفتری ایجاد شده است به نام دفتر توانمندسازی آموزش معلمان که از طریق آن معلمان را آماده خواهیم کرد تا در آینده مباحث درسی به درستی تدریس کنندآماده سازی معلم همراه با تحول در برنامههای درسی به عنوان دو خط موازی دنبال میشوند به گونهای که معلمانی تربیت شوند که بتوانند این بستههای آموزشی نوین را در مدارس تدریس کنند.
سومین موردی که رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اشاره کرد درمورد تحول در منابع آموزشی است: کاربعدی که انجام میشود تحول در منابع آموزشی مجلات رشد و امثال این هاست؛ یک دفتری به نام دفتر انتشارات و فناوری آموزشی داریم که درباره منابع آموزشی فیلم رشد و دیگر محتواها کار میکنند که میتوانند به عنوان یک امکان برای منابع آموزشی، روشهای تدریس هم باشند.
وی اضافه کرد: قرار است در این سامانهها کتابهای آموزشی مناسب بارگذاری شود تا معلمان به منابع مختلف دسترسی داشته باشند و باید بگویم این حرکت یک تحول اساسی در آموزش است
ملکی افزود: برای ارتباط برنامههای تربیتی با مبانی سند، الگوهای عملیاتی در هربخشی مورد نیاز است و جز آن راهی وجود ندارد. راهی جز تدوین الگوهای کاربردی وجود ندارد. باور به سندتحول به عنوان یک چتر فکری و فلسفی تعهداتی را به دنبال دارد. تعهد اول کشف ثابتات و متغیرات است.
ملکی با اشاره به فهم مسائل اساسی و کمک به حل و کاهش آنها بیان کرد: این موضوع باید از طریق برنامههای درسی مدنظر باشد به عنوان مثال میتوان حرکت جمعیت ایران به سوی پیر شدن را نام برد این موضوع به قدری اهمیت دارد که رهبر انقلاب به طور مکرر اندیشمندان را به مطالعه و اقدام در این خصوص ترغیب کردند؛ با روند فعلی در سالهای آتی جمعیت جوان به شدت کاهش مییابد و این پدیده از جنس مختصات آسیب است.