نشریه «آوتو تکنو سیندو نیوز» در گزارشی پیرامون صنعت خودروسازی در ایران نوشت: ایران در شرایطی که تحت فشار شدید آمریکا قرار دارد، با الگو قرار دادن چین، به دنبال تبدیل شدن به یک قدرت جدید خودروسازی در جهان است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، این نشریه اندونزیایی در این خصوص نوشت: تحریم آمریکا و هم پیمانان آن علیه ایران چندان نتوانست بر صنعت خودروسازی ایران تاثیر منفی بگذارد، چرا که تولید خودروهای سدان در ایران نه تنها کاهش نیافت بلکه طی سالهای اخیر حتی حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است.
این گزارش اعلام اینکه بعد از صنایع نفت و گاز، خودروسازی سومین صنعت فعال در این کشور است افزود: جمهوری اسلامی ایران به واسطه بخشهای مختلف صنعتی خود به ویژه صنعت خودرو سازی به تدریج میرود تا به یک کشور "ثروتمند" نبدیل شود.
در ادامه این گزارش آمده است: به گفته مسوولان "شرکت ایران خودرو"ی ایران (IKCO)، این گروه تجاری به رعم شرایط تحریمی موفق شد با افزایش ۷ درصدی تولید سهم بازار خود را به ۵۴ درصد برساند.
طبق اعلام دست اندکاران این گروه صنعتی و تجاری، در مجموع در ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، IKCO تولید خود را با ۴۰ درصد افزایش به ۱۹۲ هزار دستگاه در هر دو بخش سدان و تجاری رسانده است.
این نشریه درباره سابقه فعالیت صنعتی کارخانجات خودروسازی ایران خودرو نیز نوشت: IKCO به عنوان سازنده اتومبیل ایرانی که دفتر مرکزی آن در تهران مستقر است، در سال ۱۹۶۲ میلادی تاسیس شد و در ۵ ماه نخست سال جاری موفق شد ۱۸۸ هزارو خودرو تولید کند، این در حالی است که این شرکت از جهاتی با تحریمهای غرب نیز رو به رو است.
این گزارش با اعلام اینکه شرکت ایران خودرو وسایل نقلیهای شامل خودروهای سمند، پژو و رنو و همچنین کامیون، مینی بوس و اتوبوس تولید میکند، افزود: با استناد به سامانه رسمی اینترنتی ایران خودرو میتوان گفت که این شرکت ابتدا از طریق تولید اتوبوسهایی که شاسی آنها از آلمان وارد میشد اقدام به ساخت خودرو کرده، اما بعدا به مونتاژ اتوبوس و دیگر وسایل نقلیه موتوری پرداخته؛ تا جایی که این شرکت در سال گذشته ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است.
این نشریه صنعتی اندونزیایی میافزاید: این شرکت علاوه بر تولید وسایل نقلیه با نام تجاری خاص خود، با نامهای تجاری دیگری مانند پژو و رنو نیز اتومبیل تولید میکند و نیز کارخانههایی در مصر، سوریه، سنگال، ونزوئلا، بلاروس و آذربایجان دارد.
هدف این خودروساز برتر ایرانی این است که بیش از هر جایی محصولات خود را به کشورهای اسلامی دیگر از جمله عراق، سوریه و ترکیه صادر کند.