رییس سازمان آتش نشانی گفت: در شهر تهران ۳۵۰۰ ساختمان نا ایمن داریم که با قوانین دهه ۳۰ ساخته شده اند و با شرایط ایده آل ایمنی فاصله داریم و، اما باید بگویم از لحاظ تجهیزات به روز هستم و تمام آنها را با ارز آزاد خریداری میکنیم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، تا حالا شده وقتی دارید در منزل استراحت کنید که و پیش خودتون بگید اگر خانه آتیش گرفت باید چه کنم؟ راه فرار چیست؟ اصلا خونه ما ایمن هست یا نه؟ یا اصلا اگر هم این فکرها رو نکنید صدای آژیر ماشینهای آتش نشانی چنان استرسی به شما وارد میکند که چند لحظه دعا میکنید که انشاالله چیزی نباشد.
ایمنی اولین مسالهای است که در یک شهر و ساختمان باید در نظر گرفته شود و اگر این اتفاق صورت نگیرد این آتش نشانها هستند که سعی میکنند تا به شما و مکانی که در آن هستید کمترین خسارت زده شود از همین رو و به مناسبت روز آتش نشان میزبان مهدی داوری رییس سازمان آتش نشانی شهر تهران بودیم و با او گفتگو کردیم.
در زیر بخشی از این گفتگو را میخوانید:
مهدی داوری درباره ایمن بودن شهر تهران گفت: مساله ایمنی تهران یکی خود شهر و یکی شرایط سازمان آتش نشانی است، هر چند گامهای موثری در خصوص ایمنتر شدن شهر تهران در برابر آتش سوزی فراهم شد، اما ایمنی مفهوم گستردهای دارد، آن چیزی که آتش نشانی به طور تخصصی ورود میکند بحث آتش سوزی است و طبیعتا ایمنی و مقاومت سازهها در برابر زلزله بخش دیگری است یعنی بخش مهندسی میپردازد.
وی ادامه داد: درسازمان آتش نشانی برای ایمنی در برابر آتش سوزی در سالهای اخیر اتفاقات خوبی افتاده و گامهای موثری برداشته شده، اما هنوز با شرایط مناسب و ایده آل شهر تهران فاصله داریم تعداد ساختمانهایی که هنوز نتوانستند به شرایط استاندارد ایمنی برسند زیاد است به خصوص ساختمانهای قدیمیتر که موجود هستند خودشان دو بخش هستند ساختمانهای جدید الاحداث میتوانم با اطمینان بگویم ضوابط آتش نشانی برای تمام ساختمانها حاکم شده بر مجوزهای شهرداری و هیچ ساختمان ناایمنی تلاش بر این است تولید نشود هر ساختمانی که ساخته میشود از حداقل شرایط لازم یا شرایط استاندارد برخوردار باشد در خصوص ساختمان موجود که شامل حجم زیادی از تهران میشود شرایط این طوری نیست فاصله زیادی داریم تا اینکه بگوییم سختمانها ایمن هستند تلاشها در حال انجام است علل مختلفی دارد این که سرعت کم است و ناایمن میماند که فعلا با شهر ایمن فاصله داریم..
رویکرد فرهنگی پلاک ایمن
داوری با اشاره به طرح پلاک ایمن اضافه کرد: طرحی را که پلاک ایمن آماده کرد بیشتر رویکرد فرهنگی داشت و ساختمانهای کم خطرتر تهران را هدفگذاری کرده بود این که میگویم کم خطر، چون یک برداشتی هست سالها هم به واسطه حوادثی که اتفاق افتاده مردم یک برداشتی دارند که فکر میکنند همیشه حوادث مخصوص ساختمانهای بلند مرتبه یا خاص هستند در صورتی که بیشتر آتش سوزیها در ساختمانهایی رخ میدهند که بهش کم خطر میگوییم، چون آنجا ساختمان از نظر ارتفاع در گروه مهم قرار نمیگیرد یا کاربری خاصی اتفاق نمیافتد یا پرخطری نیست، اما خطاهای عملکردی بسیار تاثیرگذار است مانند اینکه استفاده از شبکه برق برای مردم رخ میدهد مثل دستگاههای غیراستاندارد خطاهایی که در پخت و پزدر آشپزخانه است خطاهایی که در سیستم گرمایشی مثل بخاری آب گرمکن یا حتی شوفاژها اتفاق میافتد اینها به ظاهر ساختمانهای پرخطر نیستند، اما شامل بیشتر آتش سزیهای تهران میشوند یا آتش سوزیهایی که ممکن است در یک خودرو اتفاق بیفتد داخل منزل مسکونی که تعدادش کم نیست پلاک ایمن با هدف ارتقای سطح آگاهی مردم طرحی بود که قرار بود از ابتدای سال شروع کنیم، اما شرایطی که با وجود بیماری کرونا بود مقداری ما را عقب انداخت برای اجرای این مسئله، ولی دیگر تصمیم گرفتیم که با رعایت یک سری مسائل و ملاحظات از نیمه دوم امسال این طرح را آغاز کنیم.
رییس سازمان آتش نشانی گفت: پلاک ایمن به این صورت است که مردم در میتوانند با سازمان آتش نشانی تماس بگیرند چه تلفنی چه از طریق وب سایت فضای مجازی تماس بگیرند و درخواست کنند که ما مراجعه کنیم به محل زندگی یا کارشان یک بازدید مختصری داشته باشیم و همان جا آموزشهایی بدهیم گفتنی است اگر بخواهیم حوادث را کنترل کنیم مشارکت مردم یکی از مهمترین عوامل است که ما را به موفقیت برساند در خصوص ایمن ساختمان شهرمان پلاک ایمن قصد دارد این مشارکت را افزایش بدهد..
وی با بیان اینکه سازمان آتش نشانی تهران قبل پلاسکو هم به مسئله ایمنی ساختمانها خیلی پرداخته بود عنوان کرد: بعد ازحادثه پلاسکو علی رغم تلخیهای واقعه یک فضای مناسب تری برای توجه مردم به این مسئله به وجود آمد و ما توانستیم با سرعت بیشتری این کار را ادامه بدهیم همکاری دستگاهها بیشتر شد و تمایل به همکاری هم زیادتر، هماهنگیهای مختلفی صورت پذیرفت، اما در عمل هنوز ما به آن سمت نرسیدیم که این ساختمانها بگوییم سرعت قابل قبولی داریم و ایمن میشوند یکی از علل این مسئله را میتوانم ضعف و یا خلع قوانین موجود کشورعنوان کنم یعنی قوانینی که موجودند، ولی نمیتوانند قوی عمل کنند و قابل تفسیرند و یا حتی خلا قانونی مشاهده میشود مثلا در بعضی قوانین در مورد تکالیف دستگاهها صحبت شده، اما در مورد تکالیف شهروندی کمتر صحبت شده است.
داوری با اشاره به تکلیف شهروندی تصریح کرد: اگر بخواهیم مثال بزنم مثل قوانین راهنمایی رانندگی علاوه بر اینکه برای پلیس راهور تکالیفی روشن شده که چه طور باید عمل کند شهروندان هم موظف به رعایت یک سری دستورالعمل و آیین نامه راهنمایی رانندگی هستند اگر شهروندی از آنها تبعیت نکند به فراخور تخلفی که انجام میدهد جریمهای متناسب با آن تعیین شده در موضوع ایمنی با چنین چیزی روبه رو نیستیم یعنی چنین سازو کاری برای مواجهه نیست و باید بگویم دستگاهها به پشتوانه قوانین ورود میکنند، ولی یکی از معروفترینش بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری هاست درسال دهه ۳۰ قانونی که مصوب شده به طور قطع نمیتواند پاسخگوی جامعه امروز باشد نمیتوانیم شرایط ساختمانهای تهران در این روزگار چه شکل و فرمی دارند در دهه ۳۰ چه شکل و فرمی دارند حتی وسعت شهر همه اینها را کنار هم میگذاریم میبینیم شهرداری تهران نمیتواند با اتکا به قانون کار زیادی انجام بدهد.
وی ادامه داد: همین حادثهای که برای کلینیک سینا اتفاق افتاد که متاسفانه جان ۱۹ نفر از شهروندان را گرفت میبینید واقعا اینکه در بند ۲۴ ماده ۵۵ اجازه داده شده در قانون شهرداری که از سکونی به عنوان مطب استفاده شود این قانون در دهه بعدی اصلاحیهای داشته از پزشکان و حرفههای پزشکی و حرف وابسته میتوانند از منازل مسکونی استفاده کنند این باعث شده در یک ساختمان مسکونی که برای بافت مسکونی ساخته شده با آن شرایط در دهه ۸۰ یک کاربریهای بیش از حد ظرفیتش فعالیتهایی را داشته باشیم تعداد زیادی از شهروندان مشغول کار باشند فارغ از اینکه هر روز چند نفر رفت و آمد میکردند و هیچ امکاناتی که یک ساختمانی با این حجم فعالیت و جمعیت دارد امکاناتی نیست و قانون مشخصی جلوی این را نمیتوانسته بگیرد اینجا نیاز است تغییراتی شود اگر این باور هست که ایمنی مهم است که هست که ما معتقدیم که هست، چون اگر ایمنی نباشد مردم احساس آرامش نخواهند کرد حتی در منزل مسکونی شان احساس آرامش نمیکنند باید تغیراتی رخ بدهد فقط قانون نیست همت بیشتری هم میخواهد بعضی از دستگاهها باید جدیتر وارد شوند آتش نشانی هم خودش را مستثنی نمیداند خودمان را مسئول میدانیم سازمان آتش نشانی همواره باید نقش خودش را ایفا کند، اما به هر صورت نواقصی هست که انتظار داریم از مجلس یا همه نهادهایی که تاثیرگذار هستند در رفع این مشکلات اقدام جدی بکنند..
۳۵۰۰ ساختمان ناایمن در تهران
رییس سازمان آتش نشانی با بیان اینکه سازمان آتش نشانی در سال گذشته حدود ۳۳ هزار ساختمان را براساس اولویتها بازدید کرد افزود: ما ۳ هزار و ۵۰۰ ساختمان را دارای ناایمنیهای مهم دسته بندی کردیم این ۳۵۰۰ ساختمان سطحی از ناایمنیها را داشتند که برای ما مهم بودند و باید رفع شونددو از این تعداد شاید بگویم حدود ۱۲۰ ساختمان شرایط حادی دارند که باید اقدام فوری شود که همه مکاتبات و اقدامات از طرف سازمان درحال پیگیری است اتفاقات خوبی افتاده اخیرا مصوبهای در شورای اسلامی شهر تهران به نام سامانه بر خط پایش ایمنی ساختمانهای تهران داشت که به ما فرصت داده شده که همین مهر ماه سامانه راه اندازی شود و برای شروع هزار دستگاه از ساختمانهای تهران شرایط ایمنی شان بارگذاری میشود و دسترسیها به سازمانهای درگیر داده خواهد شد که بتوانند رصد کنند این سامانه سازمان را مکلف میکند همواره در طول سال ساختمانهای تهران را بررسی و در آن سامانه قرار بدهد سامانهای که هر دستگاهی میتواند دسترسی داشته باشد و طبق وظایف و مسئولیتهای خودش نسبت به ایمنی ساختمانها وارد عمل شود این ارتباط سریعتر و پررنگ ترانجام میشود.
وی اشاره کرد: تا قبل سال ۹۹ فقط ساختمانهای شش طبقه و بالاتر که در سازمان آتش نشانی نظارت شوند، اما از اوایل سال ۹۹ تمام ساختمانها با هر کاربری هر تعداد طبقه هر مساحتی باید از نظر ایمنی نظارت شوند هم در هنگام صدور پروانه و تهیه نقشه که باید تایید شوند هم در زمان پایان کار که باید چک شود آن چیزهایی که اول گفته شده حتما اجرا شده باشند..
میانگین حرکت آتش نشانها در تهران ۶ دقیقه
داوری در پاسخ به این سوال که همکاران آتش نشانی در چه مدت زمان به صحنه حادثه میرسند بیان کرد: ما یک تعریفی به نام زمان پاسخگویی داریم که شامل سه بخش میشود که من در مورد هر کدام توضیح میدهم این سه بخش، اول مدت زمان مکالمه شهروندان با سامانه ۱۲۵ است که اطلاعات رد و بدل میشود سوالات همکاران ما و پاسخها برای اینکه اتفاق دیگری بیفتد براساس اطلاعات دریافتی یعنی در همان زمان یک مدیریت منابع در سازمان اتفاق میافتد کدام ایستگاه چه تجهیزاتی به حادثهای که اعلام شده اعزام شود و بعد از آن یک زمان محدودی به فرصت به آتش نشانان برای خروج از ایستگاه و بعد مسافت و زمانی که لازم است طی شود تا به محل حادثه برسند سرجمع اینها باید شش دقیقه شود، در آن دو بخش اول یعنی خروج آتش نشانان از ایستگاه و دریافت اطلاعات و مدیریت منابع دو دقیقه ۴ دقیقه برای زمان حرکت است ما در مجموع زمان پاسخگویی در همین حد شش دقیقه در تهران یعنی میانگین تهران شش دقیقه است درست آن چیزی که استانداردهای جهانی است، منظورم اینکه به این شرایط نرسیدند در بعضی نقاط کمتر از این زمان هستیم در بعضی نقاط بیشتر هستیم، اما اگر آن بخش آخر منظورتان یعنی مدت زمان حرکت خودروهای آتش نشانی برای رسیدن به محل ۴ دقیقه و ۱۹ ثانیه است و این هم جزو زمانهای خوب حتی در ارزیابی توسط استانداردهای بین المللی زمان مناسبی است، اما این زمان با توجه به شرایطی که شهر تهران دارد از جمله ترافیک سنگین و شاید خیلی سنگینی که گاهی در ساعات پیک تهران اتفاق میافتد
تهران ۱۳۲ ایستگاه آتش نشانی دارد
داوری گفت:اکنون تهران دارای ۱۳۲ ایستگاه آتش نشانی است شاید در منطقه غرب آسیا اولین شهر باشد یعنی واقعا ازنظر تعداد آتش نشانی توانمند شده، اما افق تهران را ۱۴۵ ایستگاه میبینیم که تا انتظار داریم دو سه سال آینده به این عدد دست پیدا کنیم، ولی خب با این حال نمیتوانیم بگوییم حتی اگر ۱۴۵ ایستگاه شود با اطمینان خاطر بگوییم در یک زمان استاندارد میرسیم، چون شرایط خیلی متغیر است فاکتورهای زیادی در این زمان تاثیرگذارند مهمترینش ترافیک جغرافیای شهر میزان دسترسی ایستگاه آتش نشانی به معابر اصلی است همه دست به دست هم میدهند، اما در کل از این نظر شرایط تهران همین الان هم خوب است.
وی در خصوص تراکم ایستگاهها در مناطق مختلف گفت: در مناطق ۱۱ و ۱۲ که منطقه بازار و اطرافش میشود که طبیعتا منطقه بسیار پرتراکم و پرفعالیت است ایستگاههای آتش نشانی نزدیک هستند با آن ترافیکی که دارد یا میزان مخاطراتی که هست مثل منطقهای مثل بازار میزان مخاطرات وقتی یک حادثه مهمی اتفاق میافتد توان سطح حادثه از توان یک ایستگاه بالاتر است ایستگاه کمکی باید به محل برسند تعداد ایستگاهها زیادتر و متراکم است در منطقه ۹ که بیشتر بافت مسکونی دارد و شرایط بهتر از نظر ترافیکی خیلی مسئله حادی ندارد قطعا نیازی نیست ضمن اینکه این جوری نیست که ایستگاههای آتش نشانی هر منطقه ویژه همان منطقه باشد یک شعاع عملکردی دارند یعنی در منطقه ۹ همین الان چیزی به نام مشکل زمان پاسخگویی نداریم علی رغم اینکه حتی یک استگاه دارد چنین مشکلی نیست ایستگاههای اطراف منطقه ۹ کاملا این منطقه را در شعاع عملکردی خودشان تحت پوشش دارند شاخص سازمان آتش نشانی برای تعیین ایستگاه منطقه نیست همان زمان دسترسی است که اشاره کردند این زمان در یک منطقه لازم است تعداد ایستگاهش بالاتر یا کمتر باشد..
رییس سازمان آتش نشانی درخصوص تجهیزات آتش نشانی خاطرنشان کرد: به روزرسانی تجهیزات ادامه دارد شرایطمان به جرات بهترین شهر است تجهیزاتی که در تهران هست در شهرهای دیگر کمتر دیده میشود سال گذشته ۶ ماموریت خارج استان در سیلابها برای استانهای دیگر داشتیم حتی برای آتش سوزی زاگرس هم تیمی در تابستان امسال اعزام کردیم و همه اینها به خاطر توانمندی و میزان امکاناتی بوده که آتش نشانی داشته، اما ما به عنوان مسئول قانع نیستیم فرایند به روز رسانی در همه دنیا از نظر ما دائمی است، چون شرایط زندگی در حال تغییر است همه آتش نشانیهای دنیا این شرایط را دارند نگاهی به دنیا داریم به طور مثال پهپادها مدتی است در دنیا به عنوان ارزیاب وارد سیستم آتش نشانی میشوند برای ارزیابی مجهز به دوربین هستند که بتوانند اطلاعات دقیق تری از صحنه به خصوص حوادث وسیع به آتش نشانان بدهند امسال خودمان را مجهز کردیم توانستیم به ناوگان تعداد محدودی اضافه کنیم این در حال گسترش است استفاده از رباتها و تجهیزات در برنامه کار آتش نشانس هیت مثل همه دنیا در حال به روز رسانی هستیم..
وی اضافه کرد:، اما متاسفانه تجهیزات آتش نشانی وارداتی است و تحریمها بر روی آن اثرگذار است هم از لحاظ قیمتی و این نوسانات کار را سختتر کرده و چه از لحاظ اینکه بتوانیم به طور معمول از این تحریمها به عنوان تحریمهای ناجوانمردانه یاد میشود در این بخش خیلی جای تعجب دارد که تجهیزاتی که همه میدانند فقط در چه مسیری ازش استفاده میشود امدادرسانی به انسانها و مردم، اما برای این مسائل هم برای ما مشکلاتی ایجاد میشود، اما نکته قابل تامل این است که هیچ ارز دولتی مطابق قانون به ما تعلق نمیگیرد تمام خریدهایمان با ارز آزاد است.
این گفتگو ادامه دارد اما در پایان مهدی داوری رییس سازمان آتش نشانی از تلاش تمام آتش نشان ها تشکر کرد و این روز را به آنان تبریک گفت.