استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اعضای هیئت علمی جوان ما به جای اینکه تمرکز بر آموزش داشته باشند، به دنبال ارائه مقاله هستند تا به سرعت ارتقاء یابند، این امر موجب شده است تا آموزش مغفول بماند.
بهزاد هوشمند، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: بیشترین چالشی که در آییننامه ارتقاء اعضای هیئت علمی برای استادها وجود دارد، عدم توجه به شاخصهای مورد نظر در بخش آموزش است. در حقیقت آموزش بسیار کمرنگ دیده شده است.
امتیاز مقالات گروهی از انفرادی کمتر است
هوشمند اظهار کرد: در آییننامه ارتقاء اساتید همچنین به کار پژوهش توجه نشده است; به طوری که اگر یک گروه به ارائه مقاله بپردازند امتیازی که به آن ۶ نفر تعلق میگیرد خیلی کمتر از امتیازی است که یک شخص با ارائه یک مقاله داده میشود. درحالی که کار پژوهشی زمانی ارزشمند است که افراد بیشتری با آن درگیر باشند; بنابراین ارزش مقالاتی که تعداد بیشتری از افراد در آن همکاری میکنند باید بیشتر باشد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: اعضای هیئت علمی جوان ما که میخواهند جذب دانشگاه شوند به جای اینکه تمرکز بر آموزش داشته باشند، به دنبال ارائه مقاله هستند تا تعداد آنها را افزایش دهند و به سرعت ارتقاء یابد. این امر موجب شده است تا آموزش مغفول بماند.
اساتید با آموزش نیز ارتقاء یابند
وی با بیان اینکه ما باید نگاه ویژهای به بحث ارتقاء اعضای هیئت علمی داشته باشیم، اظهار کرد: آموزش باید پرنگتر از پژوهش شود به طوری که افراد بتوانند از آیتمهای آموزشی ارتقاء یابند.
هوشمند تاکید کرد: ما دو بخش هیئت علمی آموزشی و هیئت علمی پژوهشی داریم، آیتمهای پژوهشی باید برای اعضای هیئت علمی پژوهشی هایلایت شوند و آیتمهای آموزشی برای اعضای هیئت علمی آموزشی. آیین نامه باید به گونهای باشد که به این دسته از اساتید نیز توجه شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: وجود آییننامه ارتقاء اساتید بهتر از نداشتن آن است. اما ما باید آن را به واقعیت نزدیک کنیم، مشکل عمده ما همان بخش آموزشی است که باید برای آن شاخصهایی بیابیم تا اساتید بر اساس آن ارتقاء یابند. در حقیقت نخبگان باید بنشینند و به بررسی آییننامه ارتقاء اعضای کشورهای موفق بپردازند و از آنها الگو بگیرند.
فاصله حرف تا عمل بسیار است
وی با اشاره به اینکه در آییننامه ارتقاء اعضای هیئت علمی قید شده است که اساتید با صنعت ارتباط داشته باشند، اما از سمتی ما شاهد آن هستیم که صنعت به سمت دانشگاه نمیآید تا اساتید به پروژههای صنعتی بپردازند؛ اظهار کرد: در اینجا مشکلات مدیریتی وجود دارد در حقیقت نگرش باید تغییر کند. متاسفانه ما در این حوزهها بسیار خوب صحبت میکنیم، اما زمانی که به عمل میرسیم کار را آنگونه که گفتهایم، انجام نمیدهیم، که این مشکل نیز به بخش فرهنگی مربوط میشود. باید به جای حرف زدن به عمل بپردازیم و زیرساخت را به گونهای ایجاد کنیم که به جای فرعیات به اصل بپردازیم.
هوشمند در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین لازم است آییننامه ارتقاء اعضاء هیئت علمی در بازنگری به گونهای باشد که ارتباط با صنعت تعریف و تسهیل شود. در آییننامه ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاههای نسل سه و چهار تعریف شدهاند لازم است از میان برها استفاده شود تا کار عملیاتی شود.