
یادداشت دانشجویی|
نگاه مصرفی و هزینهبر دولت به آموزش و پرورش
دولت در آموزش و پرورش به دنبال نیروهای ارزان قیمت است و این در صورتی است که باید نگاه سرمایهگذاری بر این نهاد تربیتی داشته باشد نه نگاه مصرفی و هزینهبر.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-زهره خزایی؛* از سال ۸۸ قانونی تحت عنوان تعیین تکلیف حق التدریسیها و آموزشیاران نهضت سوادآموزی تصویب شد که میبایست طبق این قانون تکلیف این نیروها یعنی حق التدریسیهای مستمر و غیر مستمر مانند سرباز معلم ها، آموزشیاران و آموزشگران نهضت سوادآموزی و خرید خدماتیهای آموزشی تعیین میشد.
این قانون باید در سال ۸۸ اجرا میشد، اما هر ساله یک الحاقیه به این قانون اضافه کردند و به این ترتیب، هم افراد مشمول و هم سال اجرایی آن به درازا کشیده شده و از زمان تصویب این قانون یعنی ۸۸ تاکنون ۱۱ اصلاحیه به آن افزوده شده است.
دولت قبلا به صراحت اعلام کرده بود در آموزش و پرورش به دنبال نیروهای ارزان قیمت است و سیستم آموزش و پرورش را هزینه دار خطاب کرده بودند؛ در صورتی که میبایست نگاه سرمایه گذاری بر این نهاد تربیتی داشته باشند نه نگاه مصرفی و هزینه بر.
دولت با استخدام این نیروها به ادعای خود میخواهد کمبود نیروهای انسانی این نهاد را جبران کند، اما با صرف نظر از سابقه تدریس و جنسیت و مدارک تحصیلی باید این افراد را گزینش کرده و بعد از تائید صلاحیتهای اخلاقی، علمی و شایستگیهای آنان و گذراندن دوره یکسال یا حداقل ۳ ماهه در دانشگاه فرهنگیان سپس به استخدام آموزش و پرورش درآیند.
نکته قابل توجه اینکه با استخدام افراد مشمول این قانون و پر شدن بخش قابل توجهی از ردیفهای استخدامهای آموزش و پرورش، ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی که مقام معظم رهبری به صراحتا به جذب معلم از طریق این دانشگاهها تاکید دارند، کاهش خواهد یافت که ادامه این رویه برخلاف بیانات رهبری است و لازم است وضعیت قانون تعیین تکلیف حق التدریسیها مشخص شود.
*زهره خزایی-مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت الله کمالوند خرم آباد
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.