رئیس هیات عالی جذب با اشاره به کاهش دانشجوی برخی از دانشگاهها و موقعیت جغرافیایی رشتهها گفت: به همین دلیل باید تطبیق رشتهها بر اساس آمایش آموزش عالی صورت پذیرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۲۵۵ هیأت عالى جذب اعضاى هیأت علمى دانشگاهها و مراکز آموزشى شوراى عالى انقلاب فرهنگى به ریاست محمدعلى کىنژاد رئیس هیأت عالی جذب، در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.
در ابتدای جلسه کینژاد در خصوص انطباق اعلام نیازهای جذب دانشگاهها بر اساس آمایش آموزش عالی اظهار داشت: بنا به اعلام معاون پژوهشی وزارت علوم، تا کنون مرحله ادغام ۹۰ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی به ۴۲ مرکز به صورت استان به استان انجام شده، لذا پیادهسازی رشته به رشته اعلام نیازها به صورت دفعی برای فراخوان آتی غیر ممکن است.
کینژاد با اشاره به کاهش دانشجوی برخی از دانشگاهها و موقعیت جغرافیایی رشتهها تصریح کرد: به همین دلیل باید تطبیق رشتهها بر اساس آمایش آموزش عالی صورت پذیرد.
همچنین حسین کچوئیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: از آنجا که فرآیند اخذ مجوز جذب و تأمین اعتبار فرآیندی پیچیده است، ضرورت دارد اعلام نیازها بر پایه آمایش آموزش عالی بارگذاری شود.
در ادامه جلسه محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درمورد جذب حق التدریسها با لحاظ کد مدرسی اظهار داشت: با انجام فرآیند جذب برای مدرسین ۹۰ هزار مدرس دانشگاه آزاد اسلامی به ۴۰ هزار تقلیل پیدا کرده و صلاحیت مدرسی برای این افراد صادر شده است.
در ادامه محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به ارائه گزارشی از نحوه اجرای بررسی صلاحیت مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی پرداخت و گفت: در سال ۹۵ آئیننامه جداگانه برای دانشگاه جامع علمی کاربردی در هیأت عالی جذب تصویب و ابلاغ شد.
وی ادامه داد: بلافاصله بعد از این ابلاغ ورودیهای جذب مدرسین بسته شد و تعداد مراکز آموزش عالی پس از طرح ساماندهی آموزش عالی از هزار مرکز به ۶۰۰ مرکز تقلیل یافت.
امید اضافه کرد: پالایش اولیه بر اساس معدل، مدرک کارشناسی ارشد و کف امتیاز علمی انجام شد و مدرسین از ۹۰ هزار نفر به ۲۵ هزار نفر تقلیل پیدا کردند و همگی دارای کد مدرسی بودند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه در حال حاضر نسبت مدرس به دانشجو در این دانشگاه یک به ۸ است، خاطرنشان کرد: مجموع مدرسین دارای صلاحیت مدرسی از سال ۹۵ تاکنون ۳۴ هزار و ۱۷۱ نفر است.
در ادامه اعضای جلسه به بیان نظرات در مورد گزارش ارائه شده، پرداختند و بر انعکاس اقدام با ارزش دانشگاه جامع علمی کاربردی در کیفیت بخشی و ساماندهی بخشهای علمی و عمومی، در شورای اسلامی شدن دانشگاهها تأکید کردند.
همچنین در ادامه جلسه در خصوص همترازی دانشگاههای متقاضیان جذب هیأت علمی در وزارتین علوم و بهداشت بحث و بررسی شد.
در پایان جلسه تعدادی از اعضای هیأتهای اجرایی جذب و کارگروههای صلاحیت عمومی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ملایر، آیت الله بروجردی، صنعتی قم، صنعتی کرمانشاه، علوم انتظامی، الزهرا، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی شاهد، پژوهشگاه علوم و فنون هستهای، زابل، تربیت پاسداری و دامغان تأیید صلاحیت شدند.