رئیس کتابخانه، مرکز اطلاع رسانی و اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در شش ماه نخست امسال، تمامی خدمات این کتابخانه به کاربران از جمله دانشجویان و اعضای هیات علمی در بستر فضای مجازی ارائه شده است.
منصور کوهی رستمی، رئیس کتابخانه، مرکز اطلاع رسانی و اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: با همه گیری و شیوع ویروس کرونا از اواخر سال قبل، تا کنون بر مبنای شیوه نامههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاهها موظف شدند آموزش و ارائه خدمات به دانشجویان و اعضای هیات علمی را در بستر فضای مجازی انجام دهند.
کوهی رستمی افزود: یکی از اقدامات مهم کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز در سالهای قبل، الکترونیکی و دیجیتالی کردن خدمات رسانی به کاربران است که این مسئله موجب شد در زمان شیوع ویروس کرونا، ارائه خدمات به کاربران با خللی مواجه نشود.
رئیس کتابخانه، مرکز اطلاع رسانی اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: در این خصوص تلاش کردیم دانشجویان علاوه بر استفاده هر چه بهتر از منابع کتابخانه، کمترین حضور را برای انجام امور داشته باشند و درخواستهای تمامی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای دریافت کتابهای لاتین، مقالههای لاتین و پایان نامههای فارسی از طریق ارسال ایمیل و یا فضای مجازی بخش تأمین مدرک کتابخانه انجام شد.
وی اظهار کرد: همچنین کارشناسان این کتابخانه برای به حداقل رساندن حضور، از طریق اینستاگرام و سامانه کتابدار بپرس (از طریق نرم افزار یکپارچه کتابخانههای دانشگاهی) پاسخگوی کاربران بودند. در این مدت درخواست عضویت، تمدید مدارک و رزرو مدارک نیز به صورت مجازی انجام شده است.
رئیس کتابخانه، مرکز اطلاع رسانی و اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: دسترسی به پایگاههای فارسی مگ ایران، سیویلیکا، نورمگز، پایگاه دیجیتال نور و مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری نیز از دیگر امکانهایی است که پیش از شیوع کرونا برای کاربران کتابخانه دانشگاه فراهم شده بود و همچنان در حال خدمات رسانی است.
وی از دسترسی کاربران به پایگاههای لاتین سامانه دانش لینک و سامانه گیگالیب خبر داد و ابراز کرد: همچنین دسترسی به کتابخانه دیجیتال دانشگاه «پیام حنان» با ۳۹۹ هزار و ۹۶۶ مقاله IEEE، ۱۴۲ هزار و ۲۷ کتاب لاتین، ۱۱۲ هزار و ۹۷۴ استاندارد و ۱۷ هزار و ۳۱۵ پایاننامه لاتین برای کاربران فراهم است.