در حالی که میوه فراوان در بازار وجود دارد، اما قیمتها به حدی گران است که قشر متوسط به پایین جامعه توان خرید ندارد. ریشه این پارادوکس عجیب را باید در حلقههای معیوب زنجیره جستجو کرد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، جدیدترین قیمتهای عمده فروشی در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران نشان میدهد که قیمتهای میوه همچنان بالاست و قشر متوسط به پایین جامعه با این قیمتهای گران توان خرید نخواهند داشت.
تصور نکنید که این میوههای وارداتی است یا کشور در تولید آنها مشکل دارد بکله ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان میوه در جهان است، ایران امروز، در تولید و صادرات محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی جزو ۱۰ کشور نخست دنیاست و سالانه بیش از ۱۸ میلیون تن انواع میوه تولید میکند و در بسیار از آنها هم صادر کننده است.
ایران در تولید محصولات باغی در جایگاه نهم جهان و رتبه نخست خاورمیانه قرار دارد ایران در تولیدات ۱۵ میوه در سطح جهان رتبه زیر ۱۰ را دارد.
در تمام دنیا قانون عرضه و تقاضا به عنوان یک اصل مهم در تعیین قیمت بازار است، اما به تازگی بازار کشور این قانون را زیرپا گذاشته و هر چه محصول بیشتر عرضه میشود قیمت هم بیشتر بالاتر میرود، این مسئله تنها در مورد میوه نیست بلکه بازار گوشت و مرغ هم اینچنین شده است.
اینکه بازار در عین فراوانی گران میشود نشان دهنده حلقههای معیوب در زنجیره تولید است که باید اصلاح شود و تا این ایرادات برطرف نشود امیدی به کاهش قیمت بازار نیست.
حلقههای معیوب را میتوان در قیمت تمام شده بالا، دلالی و واسطه گری، عدم نظارت جستجو کرد و البته بخشی از این گرانی هم تورم انتظاری است و فروشندگان میوه فکر میکنند که اگر گرانی در سایر بخشها هست آنها هم باید میوه را گرانتر بفروشند.
جدیدترین قیمت میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران به این شرح است، این قیمت عمده فروشی است و زمانی که به سطح مغازههای شرح میرشد طبق قانون میتوانند ۳۰ درصد بیشتر از فاکتور خرید بفروشند، اما در عمل آنها بیش از ۱۰۰ درصد روی این قیمتها میکشند.