دلیل اصلی تغییرتاریخ پخش قورباغه مشخص نیست، اما اتفاقاتی که طی تعویض این تاریخ¬ها رقم خورده جالب توجه است.
صاحب این قورباغه کیست؟
یکی از دلایلی که در رسانه¬ها به عنوان علت توزیع نشدن «قورباغه» مطرح شده، اختلاف در میزان مالکیت آن میان علی اسدزاده، تهیهکننده «قورباغه» با نماوا است. ظاهراً طبق قرارداد اولیه، مالکیت و بستر پخش «قورباغه» سامانه نماوا بوده است. این سامانه رقمی بین ۱۵ تا ۱۸ میلیارد تومان برای ساخت این سریال هزینه کرده است. زمانی که تهیه کننده تقاضای پنجمیلیارد پول بیشتر میکند، با مخالفت نماوا مواجه میشود و دامنه اختلافات به درصد مالکیت میانجامد.
سانسور، بازارگرمی سازندگان
توقیف و سانسور همیشه ابزاری برای بیشتر دیده شدن فیلمها و سریالها بوده است که باعث شده گاهی سازندگان از این حربه برای به اصطلاح وایرال شدن و مورد توجه قرار گرفتن استفاده کنند. انتشار شایعه توقیف و سانسور و بعد منتشر کردن سکانسهای سانسور شده از اقدامات این روزهای برخی سینماگرانی است که به جای ارائه محتوای فاخر دست به چنین امور تقلیل یافتهای میزنند.
یکی از اتفاقات جالب توجه کشیده شدن دامنه دعوای کارگردان و سازمان سینمایی به فضای مجازی است. یک روز پس از انتشار خبر اکران قورباغه در سوم آذرماه، هومن سیدی با انتشار متنی اعتراضی، خبر از به تعویق افتادن این تاریخ داد و شایعههایی را در مورد توقیف این سریال مطرح کرد. سیدی عبارت «به دلایل نامعلوم» را برای به تعویق افتادن استفاده میکند ودر صفحه اینستاگرام خود نوشت:
«جناب آقای انتظامی لطفاً جوابی صریح به بنده و مخاطبان بدهید. چطور ممکن است که ما با داشتن پروانه نمایش از شورای محترم همچنان بلاتکلیف بمانیم؟ ما مجبوریم تاریخ پخش را به اول دی ماه موکول کنیم. کسی هست که این اطمینان را بدهد که دی به بهمن یا اسفند یا به هر ترتیبی به سال بعدی موکول نخواهد شد؟ لطفاً بفرمائید در این لحظه سریال قورباغه توقیف گردیده است یا خیر؟».
عکس عمل سازمان سینمایی بسیار تعجب برانگیز بود. پس از واکنش هومن سیدی، سازمان سینمایی در اقدامی مضطربانه با انتشار استوری نیمه شب درصفحه اینستاگرام رسمی سازمان اعلام کرد که قورباغه حتما ۲۴ آذرماه منتشر خواهد شد!
اختلاف انحصارگران بر سر انحصار بیشتر
بعد از ادعای توقیف و تکذیب آن، گمانه زنیهایی درباره ممانعت پلتفرم رقیب برای به تعویق افتادن سریال «قورباغه» مطرح شده است و البته برخی هم این اتفاقات را به بازگرمی تیم سازنده نسبت میدهند.
دو سامانه وی او دی «نماوا» و «فیلیمو» در رقابت با یکدیگر، مدتی است که تصمیم به جدا کردن محتوای پخش انحصاری خود گرفتهاند و نتیجه این اختلاف را میتوان در جمله ثبت شده در ابتدای تیزر قورباغه دید که پخش انحصاری آن به نماوا سپرده شده است.
«فیلیمو» هم این روزها پخش سریالهای «مرداب»، «ملکه گدایان» و «خوب، بد، جلف» را به طور اختصاصی در اختیار دارد و انیمیشن طنز «دیرین دیرین» را هم دو روز در هفته منتشر میکند.
«نماوا» هم قرار است علاوه بر «قورباغه» برنامه «هم رفیق» با اجرا و کارگردانی شهاب حسینی را هم در انحصار پخش خود بگیرد.
این در حالی است که پیش از این محتوای منتشر شده توسط این دو وی او دی تقریبا یکسان بوده و تفاوت چندانی با هم نداشت. سریالهای «دل»، «هم گناه» و «آقازاده» و برنامه «شام ایرانی» از اشتراکات پخش «فیلیمو» و «نماوا» بودهاند.
هر چند پیشتر هم سریالی مانند «نهنگ آبی» ابتدا از پلتفرم فیلیمو پخش شد و سپس به نماوا رسید. یا برای مثال نماوا پخش سریال «رقص روی شیشهها» را انحصارا در اختیار داشت. به نظر میرسد شروع این جداسازیها ناشی از اختلافات عمیق این وی او دیها با یکدیگر باشد که در نهایت به کارشکنی در امور یکدیگر و تخریب از سمت طرفین انجامید.
بعد از اینکه رسانهها، اختلاف مالکیتی را دلیل تعویق پخش قورباغه دانستند، روابط عمومی سریال «قورباغه» نسبت به این موضوع واکنشی تند داشته و انگشت اتهام را به سمت رقیب خود، «فیلیمو»، یکی دیگر از پلتفرمهای مهم ویاودی کشور گرفت: «متاسفانه افرادی با هدف تخریب در آستانه پخش سریال شروع به دروغ پردازی نموده اند از جمله پلتفرم وی او دی بزرگی که سریال به ایشان فروخته نشده است منشا این شیطنت هاست.» این جملات اختلاف عمیق میان وی او دیها که پیش از این به طور پنهان بود را روشنتر کرد.
ادعا و تکذیب
در این حین روابط عمومی سریال مدعی شد که «پروانه نمایش قسمتهای اولیه «قورباغه» صادر شده و پخش سریال از آبان آغاز خواهد شد». ادعایی که با تکذیب «محمدرضا فرجی»، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی مواجه شد که گفت: «از سوی سازندگان قورباغه تقاضای بازبینی به ارشاد داده شده و ۶ قسمت نیز ارایه شده، اما پروانه هنوز صادر نشده است.»
پای محمد امامی در میان است؟
یکی دیگر از مسائلی که مورد توجه رسانهها قرار گرفته ابهامات مالی این سریال است. نوع ارتباط گسترده «علی اسدزاده» تهیهکننده قورباغه با «محمد امامی» که در سالهای اخیر نامش با فساد کلان اقتصادی در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه گره خورده و درحال محاکمه میباشد، قابل توجه است.
محمد امامی رئیس هیات مدیره تصویر گستر پاسارگاد و علی اسدزاده مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت بوده است و کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهد آور شرکت از قبیل چک سفته برات - قراردادها و عقود با امضای ثابت محمد امامی به همراه امضای علی اسدزاده یا محمدحسن زرین اقبال (رئیس هیئت مدیره) متفقا همراه با مهر شرکت از اعتبار برخوردار بوده است. این موضوع بخشی از همکاری اسدزاده وامامی است.
نکته قابل تامل اظهارات امامی در دادگاه است. با توجه به دستگیری محمد امامی، گمان براین بود که سرمایه¬گذاری ایشان در عرصه سینما و نمایش خانگی نیز به پایان رسیده که اظهارات اخیر او در مورد ادامه سرمایهگذاری در چند پروژه سینمایی و سریال نمایش خانگی توجهات را نسبت به سرمایه در گردش ایشان توسط حلقه نزدیکان، بیشتر میکند. همین موضوع گمانهها نسبت به سرمایه گذاری مشکوک قورباغه برانگیخته است.
هومن سیدی از سال ۹۲ که هدیه خود در جشنواره فجر را به رئیس جمهور آقای روحانی تقدیم کرد، جوایز متعددی را دریافت کرده. نوع برخورد با او این سوال را برای مخاطبان پیش میآورد که شاید مسئولان سازمان سینمایی دولت آقای روحانی در رودبایستی با هدیه دهنده قرار گرفته باشند؟ و ارائهدهنده بیش از محتوای ارائه شده اهمیت داشته باشد. در حالی که پیش از این به تناوب و چندین برابر این هدیه را جبران کردهاند. مجموع رفتارها این سوال را برای مردم پیش میآورد که آیا سازندگان قورباغه با مردم صادق بودهاند؟ آیا سازمان سینمایی رفتاری غیر مسئولانه داشته و با سینماگران رفتاری گزینشی در پیش گرفته است؟