نادر طالبزاده در نشست خبری جشنواره فیلم «عمار»، ایجاد فضای «آزادی بیان» را یکی از اهداف و ویژگیهای اصلی این رویداد توصیف کرد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری یازدهمین جشنواره فیلم «عمار» بعدازظهر امروز یکشنبه هفتم دیماه با حضور وحید جلیلی و نادر طالبزاده برگزار شد.
در ابتدای این نشست وحید جلیلی به توضیح شرایط برگزاری جشنواره امسال پرداخت و در ادامه نادر طالبزاده اظهار کرد: خوشحالیم که در این مقطع به این مرحله از برگزاری جشنواره عمار رسیدهایم. موضوع آزادی بیان برای ما مهم است یکی از کارهای عمار زمینهسازی برای آزادی بیان بود. از سالها قبل آن قشری که معتقد به انقلاب اسلامی و آینده آن هستند به حوزه فیلمسازی وارد شدهاند. برخی از آنها اصلاً در خارج از ایران هستند. گروهی که میخواهند در این مورد صحبت کنند جشنواره عمار را قلعهای برای این موضوع میبینند.
وی افزود: خیلی از آثار با این محوریت اصلاً قابل پخش در تلویزیون نیست. فیلمهایی هستند که فضای یخ ممیزیهای بیخود را باز میکند. خوشحالم که جشنواره وارد رسانه میشود. خوشحالم که در آن ساعات کارگردانها صحبت میکنند. آزادی بیان یکی از خصوصیات عمار است. برخی کارها را دیدم که ساختار خوبی دارند، اما در محتوا ممکن است به ممیزی بخورند که عمار جای خوبی برای پخش آنهاست.
قرار است از مردم بخواهیم سوژههایی که فکر میکنند درباره آنها باید فیلم ساخته شود، معرفی کنند تا گنجینه عظیمی برای فیلمسازان فراهم شود و نسبت جدی با داشتههای ایرانی برقرار کنیم. برای نمونه هزار عنوان قصه، ماجرا، شخصیت و… در سایت قرار داده شده و با گسترش این فعالیت امیدوارم اتفاق ممتاز رخ دهد و سینمای ایران از این گنجینه برخوردار شودطالبزاده ادامه داد: برنامهسازان صداوسیما را تشویق میکنم که این آثار را ببینند و آنها را به برنامهها دعوت و شکار کنند. هر کدام از موضوعات فیلمها به مملکت ارتباط دارد. کرونا موضوع مجهولی است و جای فرصت برای فیلمسازان دارد. فیلمسازان تحقیق کنند که آمار چرا از پانصد کشته به ۱۳۰ کشته رسیده است؟ وزارت بهداشت چیزی را سانسور میکند. چون تنها با ماسک و فاصله نمیشود این آمار را کاهش داد. باید در این باره بحث شود.
یکی از ارکان سینما توجه به سوژههای ساخته نشده است
در ادامه وحید جلیلی اظهار کرد: کاری که امسال در عمار به طور رسمی کلید زده میشود با مشارکت مجموع داوطلبانی که در اکرانها به ما کمک میکردند در قالب طرح «قصه ما» خواهد بود. سینمای ایران به نقد نیاز دارد و نباید به نقد آثار ساخته شده منحصر شود. نقد سینما به نقد فیلم فرو کاسته شده است. یکی از ارکان نقد سینما توجه به سوژههای ساخته نشده هستند.
وی ادامه داد: قصه ما قصد دارد مردم و نخبگان را در هماندیشی در سینمای ایران شریک کند. یعنی وقتی کسی سوژههایی را میبیند که به قاب سینما راه نیافته است، آنها را معرفی کنند. قرار است از مردم بخواهیم سوژههایی که فکر میکنند درباره آنها باید فیلم ساخته شود، معرفی کنند تا گنجینه عظیمی برای فیلمسازان فراهم شود و نسبت جدی با داشتههای ایرانی برقرار کنیم. برای نمونه هزار عنوان قصه، ماجرا، شخصیت و… در سایت قرار داده شده و با گسترش این فعالیت امیدوارم اتفاق ممتاز رخ دهد و سینمای ایران از این گنجینه برخوردار شود.
وی در ادامه با اشاره به پویش مطالعه دو کتاب «سلولهای بهاری» و «لذت سادگی» در جشنواره عمار بیان کرد: اصل جریان «عمار» مربوط به عزیزانی است که در همه استانها داوطلبانه علم این جشنواره را به دوش کشیدهاند.
جلیلی گفت: در بخش داستانی یک مسیر رو به رشد داشتهایم و امسال در بخش فیلمنامه اتفاق خوبی رخ داده و رشد محسوسی داشتهایم. در دورههای قبل یکی از خلأهای ما در حوزه فیلمنامه بوده و این موضوع در حال ترمیم است. کارهایی مانند «دیدن این فیلم جرم است» و «لباس شخصی» کارهای خوبی بودند که اتفاقاً آثار اول فیلمسازان شان بودند. برآیند نسل جدید از دهه ۶۰ پیشروتر هستند. یا «منطقه پرواز ممنوع» توانست یک میلیون نفر را به سینما بکشاند. اگر این فیلم شکست میخورد، خیلیها شمشیر میکشیدند و انتقادات تندی میکردند، اما همانها سکوت معنیداری کردند.
آمادگی عمار برای انتقال تجربیات اکران سیار به سیاستگذاران
وی در ادامه درباره شرایط اکران سیار فیلمها در شرایط کرونایی گفت: اجرای طرح نمایش فیلم در قالب سینما سیار در سایر استانها به تصمیم ستاد کرونا بستگی دارد سینما سیار که سال گذشته اوج گرفت، خیلی شوقانگیز بود. صحبتهایی با ارشاد داشتیم که این تجربه را مبادله و کمک کنیم مخاطب سینمای ایران صرفاً در تهران دیده نشود و سازمان تماشا، گستردهتر شود، اما کرونا ماهیت اکران را تحت تاثیر قرار داده است. پس سینمای ایران باید همپای این محدودیتها به ابتکاراتی برسد و تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. سینما سیار راه حل میانهای است که میتواند این گسل را ترمیم کند. دوستان عمار این آمادگی را دارند که تجربیات خود را با سیاستگذاران در میان بگذارند و از ظرفیتهای سینماسیار به شکل درست استفاده کنیم.
در سالهای اولی که عمار شکل گرفته بود برخی میگفتند این هم مثل خیلی دیگر از حرکتهایی که ابتدا پر شور برگزار میشود و بعد دچار استحاله میشود، است. اما میبینیم که برخی عصبی هستند که چرا عمار هنوز اینقدر انقلابی باقی مانده استرئیس شورای سیاستگذاری جشنواره «عمار» گفت: ما در حد خودمان تلاش میکنیم تا بتوانیم فیلمها را به صورت اینترنتی برای مردم نمایش بدهیم. اگر مقداری واقعبینانهتر و بدون پیشداوری عمار را درست ببینیم، میتوانیم ظرفیتهای آن را هم ببینیم.
جلیلی گفت: در سالهای اولی که عمار شکل گرفته بود برخی میگفتند این هم مثل خیلی دیگر از حرکتهایی که ابتدا پر شور برگزار میشود و بعد دچار استحاله میشود، است. اما میبینیم که برخی عصبی هستند که چرا عمار هنوز اینقدر انقلابی باقی مانده است. عمار روز به روز محکمتر شد و بر اندیشههای انقلابی پافشاری کرد. نه تنها عمار جریان روشنفکری نشد بلکه در برخی از همایشهای هنری روز به روز جلوه کارهای برجسته بچههای انقلاب، جدیتر دیده میشود. عمار فضایی را ایجاد کرد که جریانی که حضور داشت، اما ظهور نداشت، ظهور پیدا کنند. گسل هنر و اندیشه خطرناک است و اگر ادامه پیدا میکرد ضرر جدی میدیدیم. همین که پرچم هنر انقلابی را در بخشهای بالا گرفته مهم و کمنظیر است. امیدواریم همه عزیزانی که دلسوزانه نقاط ضعفی میبینند، به ما اعلام کنند حتی ناراحت نمیشویم که به زبانهایی تند و تلخ هم کلیت جشنواره مورد نقد قرار بگیرد.
رئیس شورای سیاست گذاری عمار گفت: ما یک جشنواره هستیم گاهی چنان صحبت میشود که انگار یک سازمان عریض و طویل هستیم ما فضایی را ایجاد میکنیم که تحت تاثیر جریانهای روشنفکری غرب زده قرار نگیرند و فضا برای رشد آنها فراهم شود. عمار فراخوانی به همه برای کمک به رشد هنر انقلابی است.