شیوهنامه برگزاری آزمونهای برخط در دانشگاه و دانشکدههای علوم پزشکی کشور از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اکنون قریب به دو دهه است که آزمونهای برخط، در سطح بینالمللی در حال اجراست و حرکت جامعه علمی به سمت برگزاری این آزمونها در مکان دلخواه آزمون دهنده؛ با رعایت صحت و سلامت آزمون، آغاز شده است. اگرچه این حرکت با توجه تکنولوژی مورد نیاز در گذر زمان رو به پیشرفت بوده است، شروع پاندمی کوید ۱۹، شیب تند اجرایی در برگزاری این آزمونها حتی در کشورهایی کمتر توسعه یافته، را ناگزیر ساخته است.
آنچه در حال حاضر مورد بحث و نگرانی جامعه دانشگاهی است، اعتبار دادن به نتایج این نوع از ارزیابیها، به عنوان ابزار سنجش برونداد فرایندهای آموزشی در حوزه نظام آموزش عالی کشور است.
پایان پاندمی، نامشخص است و با تمام تردیدهای موجود، برگزاری این آزمونها ناگزیر است؛ و اگر با نگاهی عمیقتر به مسأله نظر کنیم، قطعاً این آزمونها به دلیل سهولت اجرا، کاهش چشمگیر هزینهها و پیشرفت تکنولوژی، در دوران پسا کرونا نیز، ادامه خواهد داشت.
بر این اساس در گام نخست و در باب کلیات و با هدف ایجاد یکپارچگی و پاسخگویی مستدل در شکایات و ابهامات دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی که بعضاً نیز به حوزه ستادی معاونت آموزشی وزارت متبوع نیز ارجاع میشوند، پروتکل برگزاری آزمونهای برخط در دانشگاه یا دانشکدههای علوم پزشکی کشور با بهره جستن از خرد جمعی صاحبنظران وزارت متبوع و کلیه دانشگاههای علوم پزشکی، تهیه و تدوین شده است.
فرایند اجرایی حین برگزاری آزمونها
دانشجویان حداکثر تا ۱۰ دقیقه بعد از شروع آزمون، مجاز به شرکت در آزمون هستند. بدیهی است پایان آزمون برای این آزموندهندگان شبیه سایرین بوده و زمان اضافی به آنها داده نخواهد شد. به عبارت دیگر اگر آزموندهنده بخواهد به سوالات آخر برسد؛ لازم است پاسخگویی سوالات اولیه را سریعتر از زمان در نظر گرفته شده برای هر سوال انجام دهد.
در آزمونهایی با زمان زیر ۳۰ دقیقه با توجه به اینکه با تأخیر آزموندهنده زمان زیادی از آزمون و سؤالات را از دست میدهد، مجوز ۱۰ دقیقه ورود، با در نظر گرفتن زمان آزمون، کاهش یابد.
در صورتی که دانشجویی در ابتدا یا میانه آزمون به دلیل بروز مشکلات نرم افزاری یا سختافزاری «مانند قطعی برق، قطعی اینترنت و ...» دچار قطعی اینترنت شود، لازم است در اسرع وقت با کارشناسان مرکزآزمون تماس بگیرد و نسبت به ورود مجدد به سامانه، هماهنگی و اطلاع رسانی کند. حداکثر مدت زمان مجاز برای اطلا ع رسانی قطعی اینترنت توسط دانشجو به کارشناس آزمون ۵ دقیقه است. عدم تماس دانشجو با کارشناسان مرکز آزمون، به منزله عدم شرکت در آزمون است.
بهتر است دانشگاه زیرساختی را فراهم آورد تا کلیه مکالمات و درخواستهای دانشجویان در این ارتباط، ثبت شود، تا در صورت اعتراض آتی، بتواند به عنوان مدرکی مستدل، مورد استناد قرار گیرد.
حضور آنکال اساتید در حین برگزاری آزمون جهت پاسخگویی به دانشجویان برای رفع ابهام در برخی سؤالات، ضروری است و برنامهریزی آن بر عهده دانشکدهها خواهد بود. در عین حال با توجه به محدودیت زمانی این آزمونها پیشنهاد میشود سؤالات فاقد ابهام بوده و در زمینه عدم پاسخدهی به آزموندهندگان در حین آزمون، اطلاع رسانی لازم، انجام شود.
فرایند اجرایی بعد از زمان برگزاری آزمونها
در صورتی که دانشجو نتواند در بازه زمانی معین در آزمون برخط شرکت کند، تصمیمگیری در خصوص وی پس از ارائه مستندات، با توجه به تعدد موارد گزارش شده و نظر معاون آموزشی دانشکده، توسط شورای آموزشی دانشکده/دانشگاه و کارگروه مربوطه، انجام میشود.
دانشجویان لازم است حداکثر تا ۲۴ ساعت بعد از آزمون درخواست آزمون مجدد خود را به همراه دلیل عدم شرکت در آزمون، به صورت مکتوب و همراه با مستندات به اداره آموزش دانشکده خود تحویل کنند تا در خصوص وضعیت آتی آنها تصمیمگیری شود؛ در این حالت اداره آموزش دانشکده ضمن بررسی صحت ادعای مطرح شده توسط دانشجو، در صورت تأیید اظهارات، اقدام به برگزاری آزمون مجدد به صورت حضوری یا شفاهی و یا اعلام ناتمام نمره درس با برگزاری در اولین فرصت تا قبل از نیمسال تحصیلی بعدی، خواهد کرد.
نحوه برگزاری آزمون مجدد بر اساس نظر استاد مربوطه و با نظارت اداره آموزش دانشگاه خواهد بود. در صورت غیبت غیر موجه، طبق آییننامه، نمره دانشجو در آزمون، صفر لحاظ شود.
لازم است نمرات نهایی حداکثر ۱۰ روز بعد از برگزاری آزمون در سامانه آموزشی دانشگاه ثبت موقت و حداکثر یک هفته بعد، نهایی شود. ضمناً مهلت اعتراض دانشجو به نمرات حداکثر ۳ روز بعد از ثبت اولیه نمرات است.
در صورت وجود اعتراض از سوی دانشجویان به شیوه برگزاری آزمون و یا نتیجه ارزیابی در دروس مختلف، معاون آموزشی دانشکده مربوطه باید بعد از اخذ نظرات گروه آموزشی مشکل را به همراه مستندات به اداره کل آموزش دانشگاه و کارگروه تخصصی مربوطه جهت بررسی، ارسال کنند. ارسال اعتراضات از طریق دانشکده و یا نماینده هر کلاس به آموزش دانشکده، خواهد بود.
قواعد عمومی تنبیهات
با توجه به اینکه فضای آزمونهای برخط، نسبت به آزمونهای حضوری، ممکن است از ضریب ایمنی کمتری برخوردار باشد، به منظور آگاهی دانشجویان با عواقب و نوع اقدامات تنبیهی در نظر گرفته شده در تخلف در این آزمونها، شایسته است مفاد مندرج در شیوهنامه اجرایی آییننامه انضباطی دانشجویان مصوب سیصدو پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نحو مقتضی، به کلیه آزموندهندگان، اطلاعرسانی شود.
همچنین با توجه به اینکه نقض قوانین حاکم در این دست از آزمونها، باعث از بین رفتن اعتماد عمومی به برونداد ارزیابیهای برخط خواهد شد، شایسته است بر حسب مورد، بالاترین تنبیهات را برای تقلبات محرز در نظر گرفته شود.
موارد و مصادیق تخلفات در آزمونهای برخط
مطابق با ماده ۳۳ آییننامه انضباطی دانشجویان، تقلب عبارت است از استفاده محرز دانشجو از اطلاعات، تجهیزات یا امکانات به نحوی که مجاز نباشد، با قصد قبلی برای ارائه نتیجه یک فعالیت آموزشی موظف؛ متخلف به تنبیه بند ۶ «در درس یا آزمونهای مربوطه» و متناسب با نوع تقلب، به یکی از تنبیهات بندهای ۱ تا ۵ و در صورت تکرار علاوه بر تنبیه بند ۶، به یکی از تنبیهات بندهای ۹ تا ۱۲ در شیوهنامه اجرایی امتحانات پایانترم محکوم میشود. برای دریافت شیوهنامه برگزاری آزمونهای برخط در دانشگاه/ دانشکدههای علومپزشکی کشور اینجا کلیک کنید.