مافی در رادیو گفتگو تصریح کرد: هر جشنواره راهبرد و مختصات ویژه خود را دارد همانطور که شاید فیلم پذرفته نشده در جشنواره کن، در جشنواره ونیز شایسته تقدیر باشد در فیلم فجر هم باید راهبردی برای انتخاب فیلم داشته باشیم.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مهدی مافی (منتقد وکارشناس سینما) با حضور در برنامه سودای سیمرغ رادیو گفتگو در خصوص سازوکار انتخاب فیلمها برای اکران در جشنواره عنوان کرد: ما درشرایط کرونا هنوز به سازو کار قطعی و استاندارد جهانی نرسیدیم لذا درک میکنم به عنوان یک شرایط استثنایی برگزاری جشنواره اتفاق مثبتی است، اما اگر روال بشود این روند جشنواره مثل امسال آسیب به چهره جشنواره میزند و قدرت جشنواره را زیر سوال میبرد.
وی ادامه داد: ما هر چند سال یک بار با یک تغییرات مدیریتی خاصی در جشنواره فیلم فجر مواجه هستیم، جشنوارههای بزرگ دنیا راهبردهایی دارند که سیاسی عموما نیستند فیلمهایی که در جشنواره کن اکران میشود متفاوت با ونیز اجرا میشود فیلمهایی که کن رد میکند لزوما فیلمهای بی ارزشی نیستند جنس شان جنس سینمای کنی نیست، اما در جشنواره ونیز حضور مثبتی دارند و جایزه برده یا بالعکس، اما شرایط مدیریتی جشنواره فجر هر چند سال یک بارعوض میشود شاید راهبردها عوض میشود لزوما شاید نتوانیم عینا راهبردی مشخص داشته باشیم نباید تصمیماتی بگیریم که این جشنواره ضعیفتر شود.
منتقد وکارشناس سینما در ارتباط با اینکه داوران از اهالی سینما هستند گفت: دوران همیشه تهیه کننده وکارگردان و بازیگر هم بودند و اختلاف سلیقه و تنوع نگاه وجود داشته و دارد که این امری مثبت و خوب است، اما باید سازوکاری برای انتخاب و داوری داشته باشیم.
مافی درباره جشنوارههای جهان بیان کرد: یکی از این چالشها بحث هیئت انتخاب است که پشت درهای بسته فیلمها انتخاب میشود. فیلمهایی بوده که تا فرصت نهایی نرسیدند و با یک بیانیهای باقی فیلمها خارج از جشنواره اکران میشود و اتفاق خاص نمیافتد خیلی از فیلمها در جشنوارههای معتبر دنیا فیلمهای حاشیهای است میشنویم اتفاقات عجیبی رقم زدند، اما مورد توجه رسانه قرار نمیگیرند.
وی تصریح کرد: بعضی مسائل حوزه سینما زمان شفاف بیان شود حاشیه ساز میشود، اما سلیقه داوران و نگاه رسانهها در انتخاب فیلمها میتواند نقش داشته باشد.