رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره برنامههای این دانشگاه در راستای افزایش مشارکت دانشجویان و اعضای هیئت علمی در انجام پروژههای کاربردی و رفع نیازهای صنعت و جامعه توضیح داد.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیا معصومی- همانطور که در دنیای مدرن امروز صحبت بسیاری از تغییر نسل دانشگاهها و رویکردهای فعالیتی آنهاست، هیئت علمیها نیز نقش موثری در انگیزه دادن، تشویق و ترغیب دانشجویان به انجام پژوهشهای کاربردی و رفع نیازی از نیازهای جامعه برعهده دارند؛ اما در دانشگاههای سراسر کشور گاه به خوبی دیده میشود که اساتید تمایلی به تغییر رویکرد فعالیتی خود ندارند و بعضا تنها آموزش و تدریس را وظیفه خود میدانند نه کاری دیگر.
در گزارشهای متعددی که تاکنون با عنوان هیئت علمیهای خاموش پیش بردهایم، مشخص شد که اساتید منفعل و خاموش که عملا در انجام طرحهای کاربردی، رفع نیازهای صنعت و جامعه دانشگاهها مشارکتی ندارند؛ برای تغییر نسل و پیشرفت جامعه دانشگاهی مشکلآفرین هستند و یا سرعت پیشبرد کار را میگیرند. در این بین دانشگاهها به فکر افتادهاند و چندی است که برنامههای متعددی را در جهت فعال کردن هرچه بیشتر اساتید تدارک دیدهاند.
دانشگاه علوم پزشکی ایران با برنامهای چهارساله برای تغییر نسل
جلیل کوهپایهزاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو بیان کرد: از سال ۱۳۹۶ دانشگاه علوم پزشکی ایران با شعار دانشگاه نسل سوم یعنی کارآفرینی، خلق ثروت و ارزشآفرینی (گذر از نسل اول "آموزش" و نسل دوم "انجام پژوهش کاربردی") فعالیتهای خود را برنامهریزی کرده است.
کوهپایهزاده دانشگاههای نسل چهارم را دانشگاههای پاسخگو به نیازهای جامعه معرفی کرد و ادامه داد: ما باید از نسل اول و دوم به نسل جدید دانشگاهها قدم گذاریم و همانطور که میبینیم از سال ۹۶ در یک برنامه ۴ ساله فعالیتهای خود را آغاز کردهایم که امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ به نتیجه برسد.
بسترسازی و توسعه رمزی موفقیتآمیز
برنامهریزیهای دانشگاه علوم پزشکی ایران برای مشارکت بیشتر اساتید و دانشجویان در پیشبرد طرحهای کاربردی و ارتباط با صنایع در توسعه المانهای فناوری خلاصه میشود که آنها معتقدند کارشان اینگونه به ثمر خواهد نشست.
وی در این باره بیان کرد: تلاشمان بر این بوده که المانهای فناوری را توسعه دهیم؛ بنابراین ایجاد و توسعه مراکز رشد، شتابدهندهها، پارکهای علم و فناوری، کارخانههای نوآوری و کسبوکارهای کوچک را طی سه سال اخیر (جهت تحقق شعار دانشگاه نسل سوم برای برنامه ۴ ساله تا ۱۴۰۰) در برنامه داشتیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه تعدادی از بسترسازیهای فوقالذکر انجام شده و تعدادی دیگر تا بهار سال ۱۴۰۰ به نتیجه میرسد، اظهار داشت: تاکنون توانستیم تعدادی از شرکتهای دانشبنیان دانشگاهی و غیردانشگاهی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران به ثبت برسانیم. همچنین استارتاپهای متعدد حوزه سلامت الکترونیک، سلولهای بنیادی، فناوری نانو، طب بازساختی و ... را توانستیم در مراکز رشد و شتابدهندههای خود جذب کنیم.
وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران تنها دانشگاهی است که توانسته با اخذ مجوز ایجاد و راهاندازی پارک علم و فناوری در سطح بخش سلامت از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام کند. هماکنون دانشگاه علوم پزشکی ایران در ملارد کرج در حال ساخت و آمادهسازی این پارک است.
دانشگاه علوم پزشکی ایران مصرفکننده اصلی محصولات دانشی خود
عدهای معتقدند که شاید راهاندازی و تاسیس شرکتهای دانشبنیان با حمایتهای دانشگاه تا قدری بتواند مرهمی برای تامین نیازهای اساسی صنعت و جامعه باشد؛ اما بازارسازی و فروش محصولات فرآیندی پیچیده و طاقتفرساست که هرکسی فشارهای مالی آن را دوام نمیآورد و امکان شکست بدون حرکت در مسیری صحیح و پیشبینی شده وجود دارد؛ اما در این بین دانشگاه علوم پزشکی ایران برنامهای دیگر را تدارک دیده است تا همگام با حمایت از دانشجویان و اساتید، بتواند به آنها برای کار انگیزه دهد. آن هم بدین صورت که بازار مصرفی تولیدات نسل جوان میشود و دیگر دانشبنیان و استارتاپهای آنها دغدغه بازارسازی و عرضه محصولاتشان را ندارند.
کوهپایهزاده با اشاره به آنکه پارکهای علم و فناوری در بازارسازی حصولات شرکتهای دانشبنیان و استارتاپهایشان نقش مهمی دارند، عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران، خود خریدار محصولات دانشبنیان است؛ یعنی محصولاتی که از سوی استارتاپها و شرکتهای دانشی دانشگاه تولید میشوند در همین دانشگاه مصرف خواهند شد. چنین حرکتی باعث انگیزه دانشجویان و اساتید خواهد شد که قصد دارند در زمینه سلامت و فناوری سرمایهگذاری کنند.
سیاستهایی که اساتید را بیدار میکند
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران به ۱۰۰ برابر شدن گستره فضاهای فناوری دانشگاه طی دو سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: برای آنکه اساتید به سمت رفع نیازهای جامعه حرکت و در این راه دانشجویان را با خود همراه کنند، باید دانشگاه زمینهسازی کند، چون بسیاری از اساتید نسبت به این موضوعات (از سیاستهای تشویقی و حمایتی گرفته تا ویژگیهای انجام پژوهشهای کاربردی و مزایای آن برای آینده) اطلاعاتی ندارند.
جذب اساتید در رشتههای بینرشتهای
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی ایران همواره در تلاش است تا برای نسل سوم و چهارم شدن و رفع نیازهای جامعه، بیشتر از اساتید باتجربه باانگیزه و همچنین اساتید جوان باانگیزه بهره بگیرد. چون یکی از اهداف دانشگاههای نسل سوم جذب اساتید در رشتههای بینرشتهای است.
رییس دانشگاه علم پزشکی ایران با بیان اینکه رویکرد همافزایی علوم یکی ازرویکردهای موفق دنیا در توسعه فناوریهاست، تصریح کرد: تعامل دانشگاهها با یکدیگر نیز میتواند محرک خوبی باشد لذا برای اولین بار با کمک دانشگاه صنعتی شریف رشتهای با عنوان «هوش مصنوعی در پزشکی» راهاندازی کردیم که از سال آینده در این رشته هم از پزشکی و هم از غیرپزشکی برای مقطع دکتری دانشجو جذب میکنیم.
کوهپایهزاده تاکید کرد که برای این امر تنها به مشارکتخواهی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران بسنده نشده و ضمن معاشرت از مشارکت اساتید سایر دانشگاههای نیز استفاده میشود.
گاهی دانشجویان اساتید را به سمت انجام پژوهشهای کاربردی سوق میدهند
وی در پاسخ به این سوال که دانشگاه برای آن دسته از اساتیدی که نسبت به تغییر رویکرد تدریسشان مقاومت میکنند و تمایلی به انجام طرحهای کاربردی و تشویق دانشجویان به این امر ندارند، گفت: برای تغییر این اتمسفر زمان نیاز است همانطور که دیده میشود برخی اساتید برای تغییر رویکرد مقاومت میکنند؛ اما وقتی دانشجویان ما به این فضا راه یابند اساتید هم ناخواسته به این سمت کشیده میشوند. دانشگاه علوم پزشکی ایران همواره سعی کرده است که عوامل انگیزهبخش را برای تحرک بیشتر اساتید در این زمینه داشته باشد.