کد خبر:۹۱۶۳۳۳
با ابلاغ یک شیوه‌نامه؛

فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد ضابطه‌مند می‌شود / قدمی نو برای انجام پژوهش‌های هدفمند

دانشگاه آزاد اسلامی با ابلاغ یک شیوه‌نامه به روسای تمام واحد‌ها فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی را از نیمسال تحصیلی جاری ضابطه‌مند می‌کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، قدم گذاشتن دانشگاه‌ها به دنیای نسل سومی و چهارمی بسترسازی‌های مناسبی را می‌طلبد که مهمترین آن آگاه‌سازی و ترغیب اساتید به این مسیر است. مدت زیادی است که دانشگاه‌ها برای تغییر نسل برنامه‌های خود را تغییر جهت داده‌اند و در این سیاست به انجام پژوهش‌های هدفمند و کاربردی اهمیت بیشتری می‌دهند.

 

اما آموزش و پژوهش دانشگاهی چگونه هدفمند می‌شود؟ چگونه می‌توان اساتید و دانشجویان را برای حرکت به سمت انجام فعالیت‌هایی که نیازی از نیاز‌های جامعه و صنعت را مرتفع می‌کند، ترغیب کرد؟ در گزارش‌های متعددی به نقش موثر اساتید در فعال کردن هرچه بیشتر دانشگاه و پرورش دانشجویانی علاقه مند به انجام پژوهش‌های کاربردی و هدفمند پرداختیم و حال با شیوه‌نامه‌ای جدید از دانشگاه آزاد اسلامی مواجه شدیم. شیوه‌نامه‌ای ابلاغی از سوی هاشمی گلپایگانی رییس مرکز جذب دانشگاه آزاد که مطابق آن فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی ضابطه‌مند و اساتید به سمت تربیت دانشجویانی با امور پژوهشی و دانش‌بنیان هدایت می‌شوند.

 

دانشگاه آزاد در این شیوه‌نامه تاکید کرده است که از این پس اعضای هیئت‌علمی دانشگاه در دو نوع «الف» و «ب» دسته‌بندی می‌شوند و مطابق آن وظایف و مسئولیت‌هایی را برعهده دارند.

 

درحقیقت عضو هیئت‌علمی تمام وقت نوع «الف» موظف به انجام نظام‌مند ۳۲ ساعت کار علمی یا معادل آن در هفته متناسب با جدول یک و عضو هیئت علمی تمام وقت نوع «ب» موظف به انجام نظام‌مند ۱۶ ساعت کار علمی در هفته مطابق جدول ۲ و مشتمل بر تدریس، پژوهش تحصیلات تکمیلی (راهنمایی پایان‌نامه و رساله دکتری) و پژوهش‌های برون سازمانی، فعالیت‌های فناورانه و مشاوره، داوری مقاله یا رساله، مشاوره فرهنگی تربیتی دانشجویان، مشارکت در تحصیل درآمد‌های غیرشهریه‌ای دانشگاه، مشارکت در شورا‌های علمی و آموزشی، انجام امور اجرایی و نظارتی، آموزش‌های کوتاه مدت، مدیریت آزمایشگاه و کارگاه و ... است.

جدول شماره یک ویژه هیئت‌علمی‌های نوع «الف»

مرتبه موظفی آموزشی موظفی پژوهش تحصیلات تکمیلی موظفی حضور  ساعات مازاد
استاد 10 ساعت دو پایان‌نامه ارشد 6 واحدی و یا
معادل بخشی از رساله دکتری در سال
14 ساعت و یا
معادل آن مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی
حداکثر 24 ساعت حق‌التدریس و یا معادل آن حق‌التحقیق به شرط تکمیل ساعات موظفی آموزشی و پژوهشی
دانشیار 12 ساعت دو پایان‌نامه ارشد 6 واحدی و یا
معادل بخشی از رساله دکتری در سال
12 ساعت و یا
معادل آن مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی
حداکثر 24 ساعت حق‌التدریس و یا معادل آن حق‌التحقیق به شرط تکمیل ساعات موظفی آموزشی و پزوهشی
استادیار 13 ساعت دو پایان‌نامه ارشد 6 واحدی و یا
معادل بخشی از رساله دکتری در سال
11 ساعت و یا
معادل آن مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی
حداکثر 24 ساعت حق‌التدریس و یا معادل آن حق‌التحقیق به شرط تکمیل ساعات موظفی آموزشی و پژوهشی
مربی 16 ساعت - 16 ساعت و یا
معادل آن مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی
حداکثر 24 ساعت حق‌التدریس و یا معادل آن حق‌التحقیق به شرط تکمیل ساعات موظفی آموزشی و پژوهشی

 

جدول شماره دو ویژه هیئت علمی‌های نوع «ب»

مرتبه موظفی آموزشی موظفی پژوهش تحصیلات تکمیلی موظفی حضور  ساعات مازاد
استاد 7 ساعت یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد و یا
معادل بخشی از رساله دکتری در سال
5 ساعت و یا
معادل آن مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی
حداکثر 24 ساعت حق‌التدریس و یا معادل آن حق‌التحقیق به شرط تکمیل ساعات موظفی آموزشی و پژوهشی
دانشیار 8 ساعت یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد  و یا
معادل بخشی از رساله دکتری در سال
4 ساعت و یا
معادل آن مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی
حداکثر 24 ساعت حق‌التدریس و یا معادل آن حق‌التحقیق به شرط تکمیل ساعات موظفی آموزشی و پژوهشی
استادیار 9 ساعت یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد و یا
معادل بخشی از رساله دکتری در سال
3 ساعت و یا
معادل آن مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی
حداکثر 24 ساعت حق‌التدریس و یا معادل آن حق‌التحقیق به شرط تکمیل ساعات موظفی آموزشی و پژوهشی
مربی 12 ساعت - 4 ساعت و یا
معادل آن مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی
حداکثر 24 ساعت حق‌التدریس و یا معادل آن حق‌التحقیق به شرط تکمیل ساعات موظفی آموزشی و پژوهشی

 

در این شیوه‌نامه که از نیمسال تحصیلی جاری (نیمسال دوم ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹) قابل اجراست، تمامی اعضای هیئت علمی موظفند نوع همکاری خود را در سامانه ساجد دانشگاه ثبت کنند.  در حال حاضر نحوه همکاری از ماه جاری تا تابستان ۱۴۰۰ ادامه دارد، اما به طور کلی هر ساله از ۱۵ تا ۳۰ تیرماه فرآیند اداری این کار انجام و از ابتدای شهریورماه طرح برای شروع سال تحصیلی اجرا خواهد شد.

 

فرآیند سالانه طرح این امکان را فراهم می‌کند که در موارد خاص اعضای هیئت علمی پس از گذشت یکسال بتوانند خود را از نوع «الف» به «ب» یا برعکس تغییر دهند.

 

در شیوه‌نامه ابلاغی به روسای تمام واحد‌های دانشگاه آزاد آنچه بیشتر درباره تفاوت دو نوع هیئت علمی به چشم می‌خورد میزان حق مرتبه آن‌ها در سال پایه است که بنا به مرتبه هیئت علمی (استاد، دانشیار، استادیار و مربی) نوع «الف» و «ب» مختلف است که در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید:

مرتبه   میزان حق مرتبه هیئت علمی نوع «الف» در سال پایه   میزان حق مرتبه هیئت علمی نوع «ب» در سال پایه
استاد 66 میلیون و 386 هزار و 139 ریال 23 میلیون و 556 هزار و 372  ریال
دانشیار  58 میلیون و 666 هزار و 820 ریال 20 میلیون و 817 هزار و 259 ریال
استادیار  51 میلیون و 384 هزار و 447 ریال 18 میلیون و 233 هزار و 191 ریال
مربی  35 میلیون و 246 هزار و 701 ریال 12 میلیون و 506 هزار و 894 ریال

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار