جبارعلی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درباره نحوه آموزش دانشجویان پس از پایان دوران کرونا گفت: سال گذشته به دلیل آلودگی هوای تهران در سه ماه آبان، آذر و دی ماه، دانشگاهها با تعطیلی روبه رو شدند. دانشگاه علم و صنعت در همان زمان تصمیم گرفت که به آموزش مجازی بپردازد؛ به همین دلیل تا حدودی زیرساختهای آموزش مجازی را فراهم کرد و اولین دانشگاهی بود که در ابتدای شیوع کرونا به سرعت اقدام به توسعه دورههای آموزشی خود به صورت مجازی کرد.
وی ادامه داد: ترم گذشته مشکلاتی را داشتیم هم از بعد سختافزاری و هم از بعد نرمافزاری، البته در آشنایی دانشجویان با نحوه آموزش مجازی نیز کم و کاستیهایی وجود داشت. به طوری که باعث شد دانشجویان در انتخاب دروس و اساتید دانشگاهی در ارزیابی دانشجویان دچار مشکلاتی شوند، زیرا روشهای متنوعی برای ارزیابی وجود داشت که شاید در همه دروس اعمال نشد. در ترم دوم که از مهر سال ۹۹ آغاز شد، ما با یک دوره آموزشی مجازی برای کل دانشجویان روبه رو بودیم، اما مشکلات بسیار کمتر شد، زیرا اساتید دانشگاه با مباحث آموزش مجازی و شیوههای ارزیابی دانشجویان بیشترآشنا شدند؛ به طوری که دریافتند علاوه بر امتحانات پایان ترم میشود دانشجویان را در طول ترم تحصیلی از طریق تکالیف هفتگی و امتحانات میانترم مورد ارزیابی قرار داد.
ذاکری با بیان اینکه شرایط کرونایی ثابت کرد که برخی از دروس را میتوان حتی بعد از حذف شرایط کرونایی به صورت مجازی اداره کرد، اظهار کرد: ولی الزاما این را باید بگویم که برای همه دروس نمیشود و نباید به سمت مجازی شدن حرکت کنیم. در دانشگاه دروس عملی، مهارتی، کارگاهی و دروسی که با فعالیتهای بدنی مثل تربیت بدنی سروکار دارند، وجود دارد که دانشجو باید زیر نظر یک استاد دانشگاه فعالیت کند؛ بنابراین در دوران پسا کرونا نیز باید به برگزاری آنها به صورت حضوری اقدام کنیم. اما به طور کل ما در دانشگاه علم و صنعت با توجه آموزههای که از شرایط کرونا و آموزش مجازی به دست آوردهایم به سمت آموزشهای ترکیبی حضوری و مجازی حرکت خواهیم کرد.
وی درباره نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه تصریح کرد: نسبت استاد به دانشجو برای دورههای حضوری اعلام میشود که در دانشگاه علم و صنعت این نسبت با توجه به رشته - گرایشها یک به ۲۴ است.
رئیس دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: پیش بینی ما این است که کمیت اساتید ما باید افزایش پیدا کند؛ به طوری که نرمال آن را ۲۰ میدانیم. اکنون در برنامههای راهبردی دانشگاه نیز به سمت این عدد حرکت میکنیم. البته این امر در یک دوره طولانی مدت اتفاق خواهد افتاد.
ذاکری در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به مجوزهایی که از وزارت علوم و سازمان امور استخدامی دریافت میکنیم، سالانه حدود ۲۰ نفر عضو هیئت علمی جدید را میپذیریم. امیدوار هستیم ظرف سه، چهار سال آینده بتوانیم این تناسب را بین دانشجو و استاد برقرار کنیم.