کد خبر:۹۱۴۸۲۰
یادداشت دانشجویی |

کاسبی یا کار حاکمیتی؟!

تأکید سند تحول قضایی در موضوع مجوز سردفتری، بر معیار قرار گرفتن صلاحیت علمی و حرفه‌ای است و تعیین سقف عددی برای ظرفیت پذیرش در این سند امری غیرقابل پذیرش شمرده است.

کاسبی یا کار حاکمیتی؟!

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، خلیل عامری نیا؛ دفتر اسناد رسمی  (یا دفترخانه یا محضر) یک نهاد مدنی برای تنظیم حرفه‌ای عقود و قرارداد‌ها و ثبت رسمی اسناد در ایران است. این نهاد به صورت مستقل و بدون وابستگی مالی اداره می‌شود. براساس ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی با هدف کنترل «میزان معاملات و درآمد دفاتر اسناد رسمی»، معیار جذب سردفتر اسناد رسمی، جمعیت مقیم در آن واحد ثبتی است.

در ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی آمده است که در شهر‌ها برای حداقل هر پانزده هزار نفر و حداکثر بیست هزار نفر با توجه به آمار و درآمد حاصل از حق ثبت معاملات یک دفترخانه خواهد داشت.

ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۵۴، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را مکلف کرده است با هدف مدیریت «حداقل میزان معاملات و درآمد دفاتر اسناد رسمی» و با معیار جمعیت مقیم در هر واحد ثبتی، «حداکثر ظرفیت» صدور پروانه سردفتری و تأسیس دفترخانه را تعیین کند؛ و در حالی این ظرفیت به شیوه قبلی مانده و قانون ۴۵ ساله تغییر نکرده که در سال‌های قبل ثبت اسناد رسمی به شیوه فعلی مرسوم نبوده و گرایش مردم به سمت اسناد عادی بوده است. ولی با رشد ثبت اسناد رسمی در سال‌های اخیر تناسب این ظرفیت تعیین شده با معاملات ثبتی مردم اصلا مناسب نیست و باعث  انحصار در دفاتر اسناد رسمی شده است.

نسخ ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی با اصلاحیه اصل ۴۴ قانون اساسی طبق  ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی مصوب سال ۱۳۹۳ تمامی مراجع صادرکننده مجوز کسب‌وکار موظف شدند پذیرش تقاضا یا صدور مجوز کسب و کار را به دلیل «اشباع بودن بازار»، رد نکنند.

متن تبصره ۲ این ماده بدین شرح است: «صادرکنندگان مجوز کسب و کار اجازه ندارند به دلیل «اشباع بودن بازار»، از پذیرش تقاضا یا صدور مجوز کسب و کار امتناع کنند». سردفتران اسناد رسمی و نهاد صنفی آن‌ها کانون سردفتران و دفتریاران خود را مشمول سیاست‌های های اصل ۴۴ نمی‌دانستند و نهایتا  حذف یا اصلاح معیار جمعیت را مستلزم اصلاح دفاتر دانستند.

در این زمینه خندانی رئیس کانون سر دفتران در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما عنوان کرد: این که دفاتر اسناد رسمی را به فضای کسب و کار ببرند اولا ایراد دارد، چون فضای سردفتری فضای کسب و کار نیست و ما کاسب نیستیم بلکه ما یک کار حاکمیتی انجام می‌دهیم که وابسته به قوه قضاییه هستیم.

این مطلب رئیس کانون سر دفتران در مخالفت با کسب و کار شدن دفاتر اسناد رسمی و جلوگیری از حذف ظرفیت با حکم تبصره ۲ ماده ۳ اصلاحیه اصل ۴۴  قانون اساسی که عدم اعطای مجوز به دلیل اشباع بازار را ممنوع دانسته در تعارض است و از طرفی با توجه به متاخر بودن حکم تبصره ۲، ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی منسوخ خواهد بود.

ظرفیت اشتغال در هر دفتر اسناد رسمی
طبق گزارش "بررسی آماری، منطقی و توصیفی هزینه‌ها و درآمد‌ها در دفاتر اسناد رسمی" با توجه به این که اکثر قریب به اتفاق دفاتر دارای دفتر ثبت فرد و زوج هستند، با عنایت به این که پرسنل دفترخانه و دفتریار و سردفتر هرکدام دارای یک ماه مرخصی هستند لذا دو نفر ثبات و دو نفر سند‌نویس، نامه‌رسان، مستخدم و آبدارچی، پرسنل دفترخانه را حداقل به ۶ نفر و حداکثر به ۸ نفر می‌رساند.

کاسبی یا کار حاکمیتی؟!

دلایل افزایش دفاتر اسناد رسمی
متناسب با سرانه بعضی کشور‌ها مثل فرانسه و هلند می‌توان تا سقف دو برابر سرانه فعلی، ظرفیت جذب سر دفتر را افزایش داد.   اگر به آمار‌ها دقت کنیم، متوجه می‌شویم تعداد معاملات و ثبت اسناد رسمی در سال‌های اخیر افزایش زیادی داشته، ولی معیار جذب سردفتر اصلا تغییری نکرده است؛ و همچنین اگر تعداد سردفتر را افزایش دهیم امکان کاهش هزینه‌های ثبتی وجود دارد و رغبت سردفتران برای انجام کار‌های خرد و ریز نیز بیشتر می‌شود.

افزایش تعداد دفاتر اسناد رسمی در سند تحول قضایی
از نظر سند تحول قضایی، افزایش تعداد و کیفیت دفاتر اسناد رسمی امری ضروری و در راستای تحقق مأموریت پیشگیری از وقوع جرم و دعاوی است. در این سند یکی از راهبرد‌های ذیل مأموریت «پیشگیری از وقوع جرائم و دعاوی»، «تقویت کیفیت خدمات دفاتر اسناد رسمی» است. یکی از این  راهکار‌ها مرتبط با افزایش تعداد دفاتر اسناد رسمی است.

طبق متن سند تحول:
راهکار ۳) اعطای مجوز تأسیس دفاتر اسناد رسمی به متقاضیان بر اساس صلاحیت‌سنجی عمومی، علمی و حرفه‌ای به صورت رقابتی با تعیین ضوابط لازم و بدون تعیین سقف ظرفیت عددی با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط (سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون سردفتران و دفتریاران- میان‌مدت)

همان‌گونه که مشاهده می‌شود، تأکید سند تحول قضایی در موضوع مجوز سردفتری، بر معیار قرار گرفتن صلاحیت علمی و حرفه‌ای است و تعیین سقف عددی برای ظرفیت پذیرش در این سند امری غیرقابل پذیرش شمرده است. زیرا تعیین سقف عددی در سال‌های اخیر باعث وجود انحصار در دفاتر اسناد رسمی و عدم رغبت سر دفتران در انجام کار‌های ریز و خرد ثبتی شده است.

 هدف اصلی از این تکلیف نیز شکل‌گیری رقابت بین دفاتر اسناد رسمی است که حتماً نتیجه آن کاهش قیمت و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده توسط دفاتر خواهد بود. کاهش قیمت و افزایش کیفیت سبب می‌شود اسناد با اتقان بالاتر تنظیم شود و احتمال شکل‌گیری اختلاف کاهش یابد.

 

خلیل عامری نیا- کارشناس حقوقی و فعال سابق دانشجویی

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
ایشان چقدر سطحی نگاه کردند.
2
0
پربازدیدترین آخرین اخبار