به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، براساس ماده ۲۱ مکرر قانون «اصلاح قانون صدور چک»، چکهای جدید از طریق ثبت در سامانه صیاد اعتبار خواهند داشت و صادرکننده چک مکلف است اطلاعات تاریخ، مبلغ و هویت ذینفع را علاوه بر درج در برگه چک، در سامانه صیاد نیز وارد کند. ذینفع چک نیز در زمان تحویل چک جدید، موظف است به سامانه صیاد مراجعه کرده، با کنترل اطلاعات ثبت شده در سامانه با متن برگه چک در اختیار، مراتب تائید دریافت چک را اعلام کند.
همچنین صدور چکهای جدید در وجه حامل ممنوع بوده و در سامانه صیاد نیز امکان صدور چک در وجه حامل به صورت سیستمی وجود ندارد. در زمان انتقال چک، ظهرنویسی (پشت نویسی) چک در سامانه صیاد انجام میپذیرد و دارنده چک نیز چنانچه متمایل به انتقال چک به شخص ثالث باشد، لازم است هویت گیرنده جدید را در سامانه صیاد درج کند.
خاطرنشان میسازد، چکهای جدید بدون ثبت در سامانه صیاد قابلیت پردازش در شبکه بانکی را ندارند و بانکها از پرداخت وجه چک جدید ثبت نشده در سامانه یاد شده امتناع خواهند کرد.
دسترسی به سامانه صیاد از طریق درگاههای بانکی (شامل اینترنت بانک و همراه بانک) و نیز برنامکهای موبایلی پرداخت فراهم است و هموطنان میتوانند با مراجعه به تارنمای شرکت شاپرک در بخش برنامکهای موبایلی برنامک مورد تائید را دانلود کنند.