به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، تصادف مرگبار خودروی تسلا مدل S در هفته گذشته در تگزاس آمریکا و کشته شدن دو نفر، بحثهایی را در مورد اینکه آیا سیستم خودران خودروهای برقی تسلا منجر به این حادثه شده است یا خیر، برانگیخته است.
مقامات محلی ادعا کردهاند که در زمان تصادف هیچ کس روی صندلی راننده ننشسته بوده است و به نظر میرسد که خودرو در حالت "اتوپایلت" بوده است. اکنون با اینکه "ایلان ماسک" مدیرعامل "تسلا" گفته است که اگر کسی پشت فرمان نبوده، خودرو نمیتوانسته در حالت "اتوپایلت" باشد، دو تحقیق جداگانه در حال انجام است تا دلیل این حادثه به روشنی مشخص شود.
دو مهندس تصمیم گرفتند ببینند آیا هنگامی که کسی روی صندلی راننده ننشسته است، میتوان سیستم "اتوپایلت" خودروی تسلا مدل Y را راند؟ در کمال تعجب و برخلاف اظهارات "ایلان ماسک" به نظر میرسد که پاسخ این سوال مثبت است.
مهندسان از همگان خواستند که به هیچ وجه این کار را امتحان نکنند. آنها از رانندگان آموزش دیده در یک مسیر آزمایشی مخصوص بهره بردند و در طول این آزمایش از سرعت ۴۸ کیلومتر در ساعت تجاوز نکردند.
اکنون سوال این است که آنها چطور این کار را کردند؟ آنها پس از درگیر کردن سیستم "اتوپایلت" تسلا در این مسیر آزمایشی، یک زنجیر را روی فرمان قرار دادند تا خودرو تصور کند که دستی آن را نگه داشته است. سپس یکی از مهندسان به سمت صندلی کنار راننده رفت و دریافت که باز کردن هر کدام از دربهای خودرو بلافاصله سیستم "اتوپایلت" را مختل میکند.
"جیک فیشر" مدیر ارشد این آزمایش گفت: این خودرو بارها و بارها در این مسیر نیم مایلی آزمایش شد و هرگز متوجه نشد که کسی پشت فرمان نیست، هرگز متوجه نشد که کسی فرمان را نگرفته است و هرگز نفهمید که وزنی روی صندلی راننده وجود ندارد.
وی افزود: ما وقتی فهمیدیم که ایجاد اختلال در این سیستم چقدر آسان است، وحشت زده شدیم؛ بنابراین به نظر میرسد که میتوان سیستم خودران تسلا را در حالی که کسی پشت فرمان نیست، فریب داد. همچنین سال گذشته با انتشار یک ویدیو در یوتیوب اثبات شده بود که میتوان از خودروی تسلا در حال حرکت روی سیستم "اتوپایلت" پیاده شد.
این نشان میدهد که امکان فریب دادن سیستم "اتوپایلت" تسلا وجود دارد، اما هیچ گاه نباید آن را امتحان کرد. مهندسان میگویند این تحقیق نشان داد که توجه خودروسازان به ایمنی سیستمهای خودران چقدر لازم است.