به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور؛ تحقیقات مرکز مطالعات آموزش عالی روسیه ادعا کرده است که دانشگاههایی از روسیه که در فرآیند رتبه بندی قرار دارند در افزایش رتبه جهانی به طور قابل توجهی بهتر از دانشگاههایی هستند که در این فرآیند قرار ندارند.
دانشگاههایی که دارای قراردادهای مرتبط با ارزیابی خدمات هستند، در هر پنج رتبه در رتبه بندی جهانی و همچنین در جابهجاییهای دانشجویان بینالمللی، روند صعودی بسیار بالاتری را تجربه کرده اند.
این گزارش اضافه کرد که در این تحقیقات از دادههای ۲۸ دانشگاه روسیه در رتبه بندی دانشگاههای جهانی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ که فرآیند ارزیابی خدمات حضور داشتهاند و بر همین اساس توانستهاند روند جذب را بهتر طی کنند، استفاده شد.
به احتمال زیاد، رتبهبندیهایی که از نظر منابع به دانشگاهها وابسته هستند، در معرض سوگیری خودآگاه و ناخودآگاه قرار دارند. سوگیری خود ممکن است منجر به درنظرگرفتن مطلوب تری از دادههای دانشگاههایی شود که مشتریهای مکرر نیز در مقایسه با انواع دیگر موسسات هستند.
رتبه بندی و اندازه گیری رتبه بندی توسط ارائه دهندگان تجاری انجام میشود. مدت هاست که از بسیاری از نقاط ضعف، از تأثیر خدمات مشاورهای گرفته تا اعتماد به شهرت و استفاده از دادههای خوداظهاری در این رتبه بندی مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد.