به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، امروزه صنعت بازیهای رایانهای نقش مهمی در اقتصاد فضای مجازی ایفا میکند. صنعت بازیهای رایانه در حال حاضر به سرعت در حال پیشرفت است و شرکتهای تولید کننده بازیهای رایانهای در دنیا تا آنجا که ممکن است سعی دارند کاربران را درگیر کنند و بیشترین درآمدها و فروش محصولات فناورانه را نصیب خود سازند.
طبق پیش بینی ها، درآمد بازیهای رایانهای در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۵۹ میلیارد دلار بوده است و این میزان چیزی حدود چهار برابر درآمد گیشه (۴۳ میلیارد دلار) و تقریبا سه برابر درآمد صنعت موسیقی (۵۷ میلیارد دلار) در سال ۲۰۱۹ میباشد. در این میان آمریکای شمالی یک چهارم درآمد را به خود اختصاص میدهد. همچنین انتظار میرود مجموع درآمد این صنعت در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۷۳ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۸۹ میلیارد دلار افزایش یابد. نکته قابل توجه آنکه تقریباً نیمی از درآمد صنعت بازیهای رایانهای هم اکنون از طریق بازیهای موبایل به دست میآید و در کشورهایی مثل آمریکا بیش از ۸۰ درصد بازیهای رایانهای توسط فروشگاههای اینترنتی توزیع میشود.
نکته قابل توجه در اقتصاد فضای مجازی آن است که در طی سالهای اخیر جمهوری خلق چین در کسب درآمد در بازیهای رایانهای گوی سبقت را از آمریکا ربوده است و این کشور در سال ۲۰۱۹ با بیش از ۳۴ میلیارد دلار درآمد، بیشترین درآمد را در بازیهای رایانهای نصیب خود کرده است بعد از چین به ترتیب: آمریکا با بیش از ۳۱ میلیارد دلار، ژاپن با بیش از ۱۷ میلیارد دلار، کره جنوبی با بیش از ۵ میلیارد دلار، آلمان با بیش از ۴ میلیارد دلار، استرالیا با بیش از ۴ میلیارد دلار، فرانسه با بیش از ۳ میلیارد دلار، کانادا و اسپانیا و ایتالیا با بیش از ۲ میلیارد دلار بیشترین سهم بازار از درآمد بازیهای رایانهای را از آن خود ساخته اند. در این میان، برآوردها حاکی از آن است که سهم ایران از این درآمد کمتر از ۹ میلیون دلار است، درحالیکه پتانسیل صنعت و بازار این بازیها در کشور نشان میدهد درآمد آنها میتواند تا ۱۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.
سبقت چین از آمریکا در اقتصاد بازیهای رایانهای در حالی است که ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۴ در صدر کشورهای پردرآمد با کسب حدود ۲۰ و نیم میلیارد دلار درآمد بوده است و بعد از آمریکا، کشورهای چین با بیش از ۱۷ و نیم میلیارد دلار، ژاپن با بیش از ۱۲ میلیارد دلار، آلمان با بیش از ۳ و نیم میلیارد دلار، انگلیس با بیش از ۳ میلیارد دلار کشورهای برتر در کسب درآمد از بازیهای رایانهای بوده اند.
همچنین باید افزود درآمد بازیهای رایانهای تقریباً به طور کامل توسط مصرف کننده تأمین میشود، اما مدل کسب و کار در بازیهای رایانهای در سالهای اخیر به طور قابل توجهی تکامل یافته است. مصرف کنندگان امروز نسبت به دهههای گذشته کمتر بازی میخرند، اما زمان بیشتری را با این بازیها سپری میکنند. در نتیجه، سیاست تولیدکنندگان بازیهای رایانه ای، افزایش تعامل با کاربران بوده است.
امروزه شرکتهای تولید کننده بازیهای رایانه ای، علاوه بر جذابیت این بازی ها، استراتژی خود را استفاده از فرصتهای کسب درآمد درون بازیها قرار داده اند و محتواها میتواند بستههای پیشنهادی، ابزارها و کاراکترهای جدید و ویژگیهای نو و بدیع باشد که به آن افزوده میشود. این مدل کسب و کار همزمان با پیشرفت در سخت افزار بازی، پهنای باند و اینترنت همراه است که باعث شده بازیهای با کیفیت بالا در همه دستگاهها و سیستم عاملها قابل دسترسیتر باشند.