به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، الیاس صفدری از فیلمبرداران سینما گفت: من همیشه سینما را با فوتبال مقایسه میکنم، در زمین فوتبال من محورى و تک محورى وجود ندارد، از یک اتفاق جمعى و تیمى میشود به یک گل زیبا و ماندگار رسید. از قدیم هم گفتن که یک دست به تنهایى صدایى ندارد، شاید یک صدایى بدهد ولى تاثیر گذار نیست، در سینما هم همین مراودات و قوانین باید رعایت بشوند.
وی ادامه داد: اصلا سینما به معناى واقعى کلمه رعایت اصول، قوانین و چهارچوب هاست. من به همراه تیمم و تمامى گروه باید مثل حلقه هاى زنجیر و تسبیح کنار هم باشیم، به تعبیر دیگر همانند گروه ارکستر که همه دارند کوک و ژوست بر اساس نتى که نوشته شده که همان (درام و داستان) فیلم میتواند باشد هماهنگ و دقیق مینوازند، اگر یک نفر خارج از نت (داستان) بنوازد همه ى این کار گروهى خراب و بى ثمر خواهد شد.
صفدری تاکید کرد: درست مثل گروه فیلمبردارى و فیلمسازى، اگر تک تک عوامل در یک خط فکرى مشترک نباشند و همراه و هم فکر، تیم ورک اتفاق نیافتد نتیجه ایى نخواهد داشت. این هم از اینجا میآید که من فیلمساز و تهیه کننده و کارگردان در انتخاب اعضاى تیمم وسواس به خرج بدهم و با دقت انتخاب کنم، همانطور که اشاره کردم «سینما یعنى انتخاب».
وی اظهارداشت: فیلمى که بتواند در پنج دقیقه زیر ١٥ دقیقه حرفش را بزند و کارش را درست انجام بدهد آن فیلم برنده است و از همین جهت هم فیلم کوتاه را سختتر از فیلم بلند میدانم. از این رو من همیشه احترام و ارزش بالایى براى سینماى کوتاه قائلم، چون با تمام توانایى و درایت خودشان شروع میکنند آنچه را که در ذهن دارند را با رعایت تمام عناصر مهم درام به تصویر میکشند.
وی اظهارداشت: گاهى اوقات فیلم هایى ساخته شده که شاید به جرات میتوانم بگویم که یک سکانس از یک فیلم بلند بوده، ولى نگاه فیلمساز آن را تبدیل به یک شخصیت مستقل کرده که شاید اگر همان پیرنگ یا خرده پیرنگ در فیلم بلند قرارمی گرفت به آن شکل تاثیر گذار نمیشد. سینماى کوتاه بیس و پایه و اساس سینماى بدنه میتواند باشد. کم نداریم فیلمسازان مطرح داخلى و حتى خارجى که از این مدیوم وارد سینماى بلند شدند. اخیرا فیلمى را فیلمبردارى کردم به نام "تیام" به کارگردانى سرکار خانم سمانه راد که دو دقیقه بیشتر نیست ولى به معناى واقعى کلمه میتوان به این فیلم گفت فیلم کوتاه. زمان مهم نیست، فیلم باید به گونهای باشد وقتی که تماشاچى از سالن سینما به بیرون میآید متوجه گذر زمان نشود.
وی همچنین درباره تجهیزات سینمایى ایران در مقایسه با تجهیزات سینماى جهان گفت: ابزار اصولا وسیله ایجاد ارتباط و شکل گیرى و به تصویر کشیدن تخیلات کارگردان است. در نهایت امر بازتاب آن به روى پرده. اما نکته مهم اینجاست که علم و دانش استفاده از آن ابزار هست که موفقیتى به همراه دارد. شما اگر که بهترین دوربین و تجهیزات فیلمسازى دنیا را هم که داشته باشید اگر توانایى کار با آن را نداشته باشید فیلمى ساخته نمیشود.
وی افزود: یک فیلمبردار هیچ وقت به واسطه یادگیرى و توانایى در کار با دوربین نمیتواند فیلمبردار بشود. اما باالعکس اگر شما دانش و آگاهى و سواد و تجربه فیلمبردارى را داشته باشید میتوانید یک اپراتور را به خدمت خودتان بگیرید و فیلمبردارى را آغاز کنید. البته که خوب است هر دو روش با هم انجام بشود. در ایران الان به لحاظ تکنیکال و فنى و تجهیزات نورى و حرکتى در سطح خوبى هستیم ولى متاسفانه فقط شده تکنیک، اینکه این تکنیک و ابزار کجا و در چه فیلمى و در چه پلانى چه استفاده ایى میشود را هنوز خیلى از همکاران بلد نیستند.
وی در پایان گفت: امیدوارم که هر روز در سینماى ایران شاهد موفقیت دوستان علاقمند و مشتاق در زمینه فیلم کوتاه باشیم، چون این مدیوم زیر بنایی است برای فیلمهای بلند. میتوانیم با جدى گرفتن و مدیریت و بها دادن به جریان فیلم کوتاه در ایران به یک نقطه عطفى برسیم که سنگ بناى سینماى فیلم بلند را بچینیم.