به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش در نشست مجازی با محوریت «چرا افسر سپاه پیشرفت؟ دولت آینده از عینک معلم و وظیفه ما» که از سوی بسیج دانشجویی پردیس فاطمه زهرا (س) ساری برگزار شد، گفت: در دنیا حکومتهای مختلفی وجود دارد که هر کدام یک جایی را به عنوان تکیه گاه خود شان قرار میدهند و از نظر نیروی انسانی به آن متمرکز میشوند مثلاً در نظامهای لیبرالی سیاستمداران در نظامهای سرمایه داری به منافع سرمایه داران در نظامهای کارگری روی کارگران متمرکز میشوند، اما نظام اسلامی و جمهوری اسلامی که زیربنای آن فرهنگ است اهرم قدرت نظام و کشور و بازوی نیروی انسانی آن فرهنگیان معلمان هستند که باعث رشد و اعتلای جامعه میشود.
فرشیدی در پاسخ به این سوال که چه کسی عامل پیشرفت آینده یک جامعه است خاطر نشان کردند: وقتی یک مردم جامعه هویت خودشان را باور میکنند دست به دست یکدیگر میدهند به یک قدرت جهانی تبدیل میشوند از جمله ملت ایران که تصمیم گرفت از یوغ کشورهای مستبد خارج شود و با هویت اسلامی ایرانی خودشان در دنیا قد علم کنند.
وی ادامه داد: امروز هم نقشه راه پیش به سوی تمدن نوین اسلامی است. حال این هویت یابی چگونه بدست میآید؟ اگر میخواهیم جامعه برجسته و پیشرفته داشته باشیم باید انسان های آن جامعه خود را باور داشته باشند و این در مدرسهها امکان پذیر است که ما معلمان به دانش آموز هویت میدهیم.
وزیر اسبق آموزش و پرورش بیان کرد: وظیفه فرهنگیان بیش از دیگران این است که نسل آینده را با تربیت «ما میتوانیم» پرورش دهد. در مقابل هم هر کجا مشکل داریم در حقیقت به خاطر یک نوع خودباختگی است. روش تحقیر دشمن در ما اثر گذاشته ناخودآگاه گاهی فکر میکنیم اگر میخواهیم مثلاً در اقتصاد پیشرفت کنیم باید از امریکا و اروپا کسانی را بیاوریم تا به ما یاد بدهند؛ اگر در تعلیم و تربیت بخواهیم پیشرفت کنیم باید الگوی ۲۰۳۰ را بیاوریم.
فرشیدی ادامه داد: اما به آموزش و پرورش و معلم دو نگاه وجود دارد، یکی نگاه امام و رهبر و انقلاب اسلامی که میگویند سرنوشت این کشور در دست مدرسه هاست علت پیشرفت یا عقب ماندگی کشور به دست معلمین است و دیگری هم نگاه برخی دولتمردان ما به آموزش و پرورش که غیر انقلابی است.
وی در تبیین تفاوت این دو نگاه به اهمیت والای تربیت معلم اشاره کرد و گفت: شهید رجایی فرمودند نقطه آغاز تحول در جامعه آموزش و پرورش است نقطه آغاز تحول در آموزش و پرورش تربیت معلم است، اما برخیها میگویند دانشگاهها نیروهایی تربیت میکنند و ما اینها را خارج از صلاحیت تخصص به عنوان معلم به کار بگیریم صاحبان این نگاه متاسفانه سالهای سال است بر آموزش و پرورش بودند و عمل کردند ما یک زمانی ۱۷۰ مرکز تربیت معلم داشتیم. گفتند تربیت معلم ضرورتی ندارد و خیلی از آنها را به باشگاه فرهنگیان تبدیل کردند!
فرشیدی تصریح کرد: نکته بعدی امر حاکمیتی بودن آموزش و پرورش است. یعنی چه؟ یعنی برخی از امور هستند که خود حکومت باید آن را اداره کند و نمیتواند آن را واگذار کند مثل امنیت برخیها تفکر شان این بود که بخشی یا همه آموزش و پرورش را به بخش خصوصی واگذار کنند. مقام معظم رهبری رسماً در ابلاغ سیاستها فرمودند که آموزش و پرورش امر حاکمیتی ست.
وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار داشت: نکته دیگر اینکه آیا آموزش پرورش یک حوزه سرمایه گذاری است یا هزینه ای؟! یعنی باز دوره کارگزاران مطرح شد که ما دستگاه هایمان دو دسته اند یکی دستگاه هایی که تولیدی اند و یکی دستگاه هایی که مصرف کننده هستند و براساس اینکه اقتصاد مبنا و هدف ما هست هرچه به تولید کننده ها پول بیشتری بدهیم برنده هستیم و هرچه به مصرف کننده ها پول کمتری بدهیم برنده هستیم. از آنجا آموزش و پرورش رفت جزء دستگاه های مصرفی. این نگاه غیرانقلابی آموزش و پرورش را برد جزء دستگاه های مصرفی درنتیجه آن کمبود بودجه روز به روز بود . درحالی که مقام معظم رهبری صریحا در سیاست های ابلاغی می فرماید آموزش پرورش تولید کننده است تولید سرمایه ی اجتماعی می کند .