به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تشکلهای دانشجویی دانشکده فنی کاسپین طی نامهای به رئیس دانشگاه تهران نسبت به مشکلات این دانشکده واکنش نشان دادند.
متن این نامه به شرح زیر است:
مطالبه گری طبعاً نوعی اعتراض و تأکید بر رفع مشکلات و نقایص موجود است، اما باید جداً مراقب و هوشیار بود که نحوه بیان و ارائه مطالبات به گونهای نباشد که اعتراض به نظام تلقی شود و یا دشمن بتواند آن را اعتراض به نظام القا کند. اگر جوانان مؤمن و پاک این پرچم را زمین بگذارند، ممکن است کسانی آن را سردست بگیرند که هدفشان ضربه زدن به نظام است نه حل مشکلات مردم. (مقام معظم رهبری/ دیدار با دانشجویان/ ۲۸/۰۲/۱۳۹۹)
ریاست محترم دانشگاه تهران، جناب آقای دکتر نیلی احمدآبادی
سلام علیکم؛
همان گونه که مستحضرید پردیسهای اقماری دانشگاه تهران به سبب دوری از مرکز همواره دارای مشکلاتی بوده اند که عمدتا از عدم امکان نظارت مستمر از طرف دانشگاه به سبب فاصله مکانی و عدم توجه کافی دانشگاه به این پردیسها نشأت میگیرند، اما متاسفانه در سالهای اخیر پردیس فنی کاسپین بیش از پیش مورد بی توجهی قرار گرفته که باعث فاصله گرفتن هر چه بیشتر این دانشکده از اصول اساسی دانشگاه تهران شده است. مواردی همچون عدم وجود هرگونه اسم یا تصویر از دانشکده فنی کاسپین در مستندهای "من دانشگاه تهرانی ام"، "رویای شیرین" و "University of Tehran: An Introduction" تهیه شده توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در سال ۱۳۹۹، عدم ابلاغ آئین نامه شورایهای فرهنگی پردیسها و دانشکدههای مستقل دانشگاه تهران توسط پردیس دانشکدههای فنی به دانشکده با گذشت بیش از چهار ماه از ابلاغ آن توسط معاونت فرهنگی دانشگاه، عدم انتشار گزارش عملکرد دانشکده فنی کاسپین در کانال تلگرام روابط عمومی دانشگاه تهران علی رغم درج گزارش عملکرد سایر دانشکدههای مشابه، عدم نظارت کافی بر روند آموزشی این دانشکده با توجه به افت فاحش معدلهای دانشجویان، عدم حضور هیچ یک از معاونتهای دانشگاه در سالهای اخیر در این دانشکده و. نمونههای بسیار کوچکی از بی مهریهای اخیر مسئولین دانشگاه به دانشکده فنی کاسپین میباشد که نشانههای واضحی از عدم توجه و نظارت کافی از طرف دانشگاه میباشند.
پس از انتشار گزارش عملکرد سال۱۳۹۹ دانشکده فنی کاسپین توسط اداره کل روابط عمومی دانشگاه تهران، ضمن تشکر و قدردانی از مسئولین دانشکده جهت فعالیتهای صورت گرفته متاسفانه با ادعاهایی مواجه شدیم که نیاز به تامل و بررسی دارد. بدینوسیله بسیجدانشجویی، شورای صنفی، انجمنعلمی مهندسی شیمی و پلیمر، انجمن علمی مهندسی مکانیک، کانون فیلم و عکس و کانون قرآن و عترت دانشکده فنیکاسپین دانشگاه تهران به عنوان نماینده قانونی دانشجویان موضع خود را به تفکیک حوزههای مختلف در برابر این گزارش تامل برانگیز اعلام میکنند.
حوزه آموزشی
مسئولان محترم دانشکده در گزارش این حوزه اخذ مجوز اجرای دوره کارشناسی ارشد رشته مهندسی پلیمر، گرایش فرآورش را اعلام کرده اند و این در حالی است که تعداد زیادی از دروس این رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به دلیل کمبود هیئت علمی مهندسی پلیمر توسط اساتید مدعو ارائه میشود که همواره باعث ایجاد مشکلات جدی برای دانشجویان و فشار مضاعف بر تنها هیئت علمی حاضر در دانشکده این رشته شده است. حال سوال اینجاست آیا جذب دانشجو بدون پشتوانه علمی و آموزشی کافی و صرفا اتکا به اساتید مدعو بازی با اعتبار دانشکده و آینده دانشجویان نیست؟!
تشکیل کانال واتساپ! برای اساتید دانشکده تحت عنوان عملکرد حوزه آموزشی ذکر شده است که ماهیت درج چنین بند بی ارزشی در گزارش عملکرد حوزه آموزشی یک دانشکده دانشگاه تهران برای افزایش سطور این گزارش توخالی، بی ارزش انگاشتن تفکر و تعقل دانشجو را القا مینماید و توهین به شخصیت و شعور دانشجویان فهیم به نظر میرسد! حال بماند که نگارنده گزارش حتی مطلع نبوده است از اینکه بستر واتس آپ اصلا امکان تشکیل کانال را ندارد!
ضمن وجود مشکلات متعدد در آموزش مجازی و لزوم ارتباط مستمر معاونت آموزشی با دانشجویان و تاکید تشکلها برای برقراری این ارتباط، متاسفانه در ترم فعلی و ترم گذشته هیچ ارتباط دو سویهای بین معاونت آموزشی و دانشجویان صورت نگرفته است و عملا تعدادی از پیگیری تشکلها نیز بی نتیجه مانده است.
اما در ادامه این گزارش شاید لازم بود اشارهای هم به سطح پایین معدلهای هر سه رشته این دانشکده و بالاخص رشتهی مهندسی شیمی میشد که با توجه به اعلام رسمی دانشگاه تفاوت فاحش معنا داری با دانشکدههای مشابه دارد و همین موضوع سبب ایجاد اثرات سوء بر ادامه تحصیل، استفاده از سهمیه استعداد درخشان برای مقاطع بالاتر، اشتغال و آینده دانشجویان این دانشکده شده است و عوامل این موضوع در نامهها و جلسات شفاهی متعدد توسط بسیج دانشجویی، شورای صنفی و انجمنهای علمی به مسئولان دانشکده ارائه شده است، ولی عمدتا در توجیه این اتفاق، عملکرد نامناسب و تلاش ضعیف دانشجویان را دلیل این موضوع دانسته اند، اما سوال اینجاست اگر حتی دانشجو نیز مسبب این موضوع باشد، هیئت رئیسه دانشکده چندبار تا به حال این موضوع را آسیب شناسی کرده اند تا راهکاری برای برون رفت از وضعیت موجود اتخاذ کنند؟
همچنین یکی از اقدامات مهم و موثر سالهای اخیر معاونت آموزشی در افت سطح علمی دانشکده، پر کردن جای خالی اساتید بزرگی همچون دکتر موسویان، دکتر پورپاک و... که سالیان گذشته در این دانشکده تدریس میکردند با اساتید مدعوی هست که حتی فاقد مدرک دکتری و سابقه تدریس میباشند و برخی اولین تجربه تدریسشان در این دانشکده رقم خورده است. نمونههای بسیاری در سالهای اخیر وجود دارد که استاد صرفا برای یک یا دو ترم در دانشکده حضور داشته است و سپس به سبب عدم انطباق بر حداقلترین معیارهای دانشگاه کنار گذاشته شده است؛ اما سوال اینجاست آیا دانشجویان این دانشکده عنصری برای آزمون و خطاهای مسئولین دانشکده جهت کشف استاد هستند؟!
حوزه پژوهشی
در این حوزه با مراجعه با عملکرد دانشکدههای مشابه نظیر دانشکده فنی فومن با قدمت کمتر نسبت به دانشکده فنی کاسپین هر ساله شاهد برگزاری کنگره ها، سمینارها و همایشهای متعددی در این دانشکده هستیم، اما در چند سال اخیر دانشکده فنی کاسپین به عنوان قطب مهندسی شیمی شمال کشور نه تنها کاملا تهی از چنین برنامههایی بوده است بلکه بازتاب صحیحی نیز از همکاریهای بینالمللی برخی اساتید محترم هیئت علمی دانشکده نیز صورت نگرفته است.
همچنین در خصوص رشته مهندسی مکانیک این دانشکده از زمان راه اندازی مقطع کارشناسی این رشته در سال ۱۳۹۴، هیچ آزمایشگاه تحقیقاتی مرتبط با آن در این دانشکده تاسیس نشده است تا دانشجویان علاقهمند به حوزه تحقیقات بتوانند به فعالیتهای پژوهشی مربوط به رشته خود بپردازند و نکته حائز اهمیت آن است که با وجود این کمبود بسیار پر اهمیت و عدم وجود هرگونه زیرساخت قابل قبول حتی برای دانشجویان مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک، دانشکده فنی کاسپین در گزارش عملکرد خود در حوزه آموزش، اخذ مجوز اجرای دوره کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک را نیز اعلام کرده است!
عدم امکان استفاده اساتید و دانشجویان جهت کارهای پژوهشی از دستگاههای ارزشمند موجود در آزمایشگاههای دانشکده به بهانه ایرادات جزئی یا نداشتن اپراتور هم حکایت از عدم عزم کافی مسئولان این حوزه برای رفع مشکلات جزئی موجود دارد.
عملکرد واحد ارتباط با صنعت دانشکده به عنوان بخشی از حوزه پژوهشی نیز در سالهای اخیر جای بحث دارد که عملا فعالیت خاصی توسط این بخش در دو سال اخیر مشاهده نشده است.
حوزه اجرایی
شواهد حاکی براین است که دانشجویان دانشکده فنی کاسپین همواره از کمبود فضای خوابگاه و دانشکده، امکانات ورزشی و تربیتبدنی رنج برده اند، اما علاوه بر اینکه برای گسترش امکانات این حوزه اقدام چشمگیری صورت نگرفته است، تنها اتاق تربیت بدنی دانشکده نیز با انتقال وسایل آن به رختکن دانشجویان، به بخش اداری تبدیل شده است و تحت عنوان احداث! سالن اداری دانشجویی دانشکده در سال ۱۳۹۹ قید شده است و جالبتر اینجاست که حتی این تبدیل (نه احداث) اتاق تربیت بدنی به بخش اداری در سال ۱۳۹۸ صورت گرفته است!
نقطه عطف این گزارش بخش فرهنگی آن است که متاسفانه به جز برگزاری آئین خوش آمد گویی نودانشجویان که در نهایت ناهماهنگی و بی برنامگی با اصرار دانشگاه برگزار شد، هیچ فعالیت دیگری از معاونت فرهنگی دانشکده به عنوان سیاست گذار اصلی امور فرهنگی یک مجموعه مشاهده نمیشود و این امر صرفا معطوف به سال ۱۳۹۹ نیست بلکه انفعال مسئولان اصلی فرهنگی دانشکده در سالهای اخیر همواره ملموس بوده است. همچنین لازم به ذکر است اگر تشکیل گروه اجرایی نقشه راه مهندسی توسط تشکلهای دانشجویی و فعالیتهای خودجوشی نظیر برگزاری چند وبینار راهنمایی برای نودانشجویان، تشکیل کانال و گروههای راهنما نبود قطعا با این ناکارآمدی مجموعه فرهنگی و دانشجویی دانشکده سردرگمی بسیاری برای نودانشجویان در بدو ورود به دانشگاه ایجاد میشد.
از طرفی کوتاهی و بی توجهی به فعالیتهای فرهنگی کانونها از جمله کانون فیلم و عکس این دانشکده از طرف مسئولین، سخت و پیچیده کردن فرآیند تامین بودجه لازمه جشنواره عکاسی کاسپیکز که در این بیانیه نمیتوان گنجاند و در گزارش سالانه کانون حتما توضیحات مفصل داده خواهد شد، نیز نمونهای از ناکارآمدی حوزه فرهنگی است. البته مسئولان دانشکده علت عدم درج گزارش جشنواره کاسپیکز در گزارش عملکرد سالانه دانشکده را پرداختن به مسائل کلی در این گزارش عنوان کرده اند؛ اما جای سوال اینجاست که آیا اهمیت تشکیل یک کانال واتس آپ! بیشتر از برگزاری یک جشنواره فرهنگی در سطح دانشگاه است؟!
موارد فوق الذکر در کنار نداشتن برنامه راهبردی فرهنگی سالانه از طرف معاونت فرهنگی دانشکده، مغفول ماندن امور فرهنگی به سبب ادغام معاونتهای متعدد تحت عنوان معاونت اجرایی را میرساند؛ بنابراین وجود یک معاونت فرهنگی مستقل برای رسیدگی به امور مربوطه بسیار مورد نیاز است.
روابط عمومی
در بخش روابط عمومی دانشکده به عنوان مرجع اصلی اطلاع رسانی یک مجموعه، همین عدم انتشار گزارش عملکرد در هیچ یک از مراجع اصلی اطلاع رسانی دانشکده خود، هویدای عدم پویایی این بخش است. حال مواردی همچون درج مکرر پیامهای غیرمرتبط در کانال دانشکده، تبریک عید فطر با تصویر یک کلیسا و... خود نشان از عدم تخصص مسئولین این بخش را دارد.
درحالتکلی باید درنظر داشت که آیا این گزارش در شان دانشگاه تهران است؟ گزارشی که به دو صفحه خلاصه شود! جدا از تمامی بحثهای بالا، ما شاهد تکه کاغذی هستیم با نگارشی ضعیف و تیتروار که حتی استانداردهای اولیه گزارشنویسی را رعایت نکرده است. این نشان میدهد نویسنده حتی بهخود زحمت نداده فعالیتهای به اصطلاح انجام گرفته شده را همانند سایر دانشکدههای دانشگاه تهران با جزئیات توصیف کند.
ضروریست انتقاد کنیم از مراجع دریافت کننده گزارش در دانشگاه که چگونه این گزارش مبهم و سراسر ایراد را قبول کرده و به عنوان گزارش عملکرد یک دانشکده دانشگاه تهران در سایت دانشگاه منتشر کرده اند؟
با توجه به این کارنامه یک ساله و اتفاقات چندساله اخیر بی درنگ پی میبریم که در دوران سراشیبی مدیریتی دانشکده فنی کاسپین قرار داریم و روز به روز شاهد افول و دور شدن دانشکده از اصالت خود هستیم به گونهای که ما دانشجویان در این چند سال بیش از هر زمان دیگری خود را با دیگر دانشکدههای دانشگاه تهران مقایسه میکنیم؛ لذا از مسئولان دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور خواستار تشکیل جلسه فوری و حضوری هیئت رئیسه دانشگاه با حضور تشکلهای دانشجویی این دانشکده به عنوان نمایندگان دانشجویان جهت رسیدگی به این ناکارآمدیهای حاکم بر دانشکده فنی کاسپین و جلوگیری از تضییع بیشتر حقوق دانشجویان این دانشکده هستیم؛ و من الله توفیق
تشکلهای دانشجویی دانشکده فنی کاسپین، دانشگاه تهران
(بسیج دانشجویی، شورای صنفی، انجمن علمی شیمی و پلیمر، انجمن علمی مکانیک، کانون فیلم و عکس و کانون قرآن و عترت)