جعفری، مجری طرح جامع مجازی راه مهندسی در استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: طرح جامع مجازی کشوری راه مهندسی یکی از افزونههایی است که مشابه آن و به صورت حضوری در دانشگاههای متعددی اعم از صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، سهند تبریز و ... به شکلی موفق اجرا شده است. با اجرای مجازی این طرح در سراسر کشور، علاوه بر تحقق هدف آن یعنی هدایت بسیاری از نخبگان به سمت مسائل موجود در کشور، گامی مهم به سمت تحول بزرگ آموزشی و تربیتی در دانشگاهها برداشته خواهد شد.
جعفری ادامه داد: طرح جامع مجازی کشوری راه مهندسی در مرحله اجرا شامل برنامههایی همچون برگزاری نشستهای سراسری و استانی مرتبط هفتگی و ماهانه به صورت مجازی، بازدیدهای صنعتی و آموزشی حضوری (با رعایت پروتکلهای بهداشتی) و مجازی، جلسات پرسش و پاسخ به صورت آنلاین، طراحی و چاپ نشریه راه مهندسی ومرکز ثقل برنامههای این طرح، نشستهای سراسری و کشوری است که میبایست به صورت مستمر در طول ترمهای یک و دو برگزار شود.
وی در مورد مخاطبان طرح راه مهندسی خاطرنشان کرد: مخاطبان طرح جامع مجازی راه مهندسی، اکثراً دانشجویان کارشناسی دانشگاههای سراسر کشور هستند و از آنجا که دانشجویان برای آینده کشور نقش موتورهای محرک را ایفا میکنند، اگر مرحله عملی این طرح نیز به خوبی جلو برود، شاهد تاثیر بسیار خوبی بر فضای آینده صنعت و تولید کشور خواهیم بود.
مجری طرح جامع مجازی راه مهندسی استان آذربایجان غربی در مورد محتوای این طرح اظهار داشت: این طرح شامل گام صفر (افتتاحیه) و ۷ گامی که در ادامه دارد و جزء گامهای الزامی برای اجرای این طرح بوده و ۴ گام بعدی جزء موارد پیشنهادی است؛ که در صورت احساس نیاز از سوی هر دانشگاه و وجود پتانسیل لازم در میان تیم راه مهندسی آن دانشگاه، میتوانند اجرایی شوند. در بسیج دانشجویی آذربایجان غربی تا کنون ۵ گام از این طرح در سطح دانشگاههای مرکز استان (دانشگاه ارومیه، دانشگاه صنعتی ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه) اجرا شده است. بدیهی است امسال سال نخست اجرای این طرح در دانشگاههای مرکز استان آذربایجان غربی بود و ان شاء الله از سال آتی این طرح را در سطح استان نیز اجرا خواهیم کرد.
وی ادامه داد: گام صفر در واقع افتتاحیه طرح است که در آن برنامههای طرح جامع مجازی کشوری راه مهندسی شرح داده شد و دورنمایی از مسیر یک دانشجو در آینده تحصیلی خود توسط یک استاد مجرب دانشگاه ارائه میشود.
جعفری تاکید کرد: در گام اول تحت عنوان «چگونه در دانشگاه زنده بمانیم؟» ضمن ترسیم زندگی دانشجویی به بررسی مصائب و مشکلات این مسیر، مدیریت زمان و برنامه ریزی به منظور رسیدگی به تمام امور و پاسخگویی به پرسشهای دانشجویان و تشریح سئوالات و ابهامات آنها پرداخته شد.
مجری طرح جامع مجازی راه مهندسی استان آذربایجان غربی بیان کرد:در گام دوم تحت عنوان «آشنایی با رشته» کلیات رشته توضیح داده میشد و ضمن تشریح چارت برنامه دروس رشته واحدهایی که در هر رشته گذرانده میشود و کاربرد هر یک از آنها در آینده شغلی و تحصیلی دانشجویان تبیین هم چنین گرایشهایی که در هر رشته وجود دارد نیز به دانشجویان معرفی میشود.
وی افزود: در گام سوم (چگونه درس بخوانیم؟) نحوه مطالعه دروس و مواجهه با آنها در طول دوران دانشجویی شرح داده شد. در گام چهارم (چگونه موفق شوم؟) مهارت افزایی و پرهیز دانشجویان از تن دادن به عرفهای نادرست دانشگاه نظیر نمره گرایی و مقاله محوری، دادن حس اعتماد به نفس و من میتوانم به دانشجویان ورودی، تشریح زندگی و مسیر پیشرفت فردی موفق (مدعو) که در مقاطع تحصیلی قبلی خود خیلی موفق نبوده است ارائه شد. هم چنین فعالیتی که دانشجویان میبایست فراتر از درس انجام دهند، تبیین شد. در گام پنجم این طرح که اخیراً برگزار شده است به بازار کار هر رشته با تمرکز بر صنایع بومی منطقه پرداخته شد.
جعفری با اشاره به دستاوردهای این طرح گفت: طرح جامع مجازی کشوری راه مهندسی با برگزاری سلسله برنامه ها، نشست ها، رویدادها و بازدیدهایی برای دانشجویان به صورت عمومی و تخصصی (به تفکیک هر رشته)، پیرامون چندین بحث مشخص، تلاش میکند تا دانشجویان را به سمت آگاهی و دغدغه مندی نسبت به مسائل کشور، توانمندسازی برای پیشرفت و تعالی ایران اسلامی، تقویت دید جامع و تخصصی آنها نسبت به رشتهها و فضای کاری آینده خود و ... هدایت کند.